شناسهٔ خبر: 19693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رویکرد طرح قرآنی ۱۴۴۸ به سمت آیات مرتبط با اقتصاد و فرهنگ است

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ شبکه قرآن سیما گفت: رویکرد طرح قرآنی ۱۴۴۸ بیشتر به سمت آیات مرتبط با فرهنگ و اقتصاد و سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدجواد قلیچ‌خانی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ شبکه قرآن سیما اظهار کرد: طرح قرآنی ۱۴۴۸ طی دو سال گذشته حفظ قرآن را در قالب حفظ اجزاء و سوره‌ها را محوریت اصلی کار خود قرار داد اما با توجه به تشکیل اتاق فکری برای این طرح و انجام بررسی‌های لازم توسط اساتید قرآنی بنا شد امسال این طرح با حفظ موضوعی آیات قرآن دنبال شود.

وی افزود: بعد از اینکه در اواخر سال ۹۲ تصمیم بر آن شد طرح قرآنی ۱۴۴۸ با محوریت حفظ موضوعی آیات قرآن اجرا شود گروهی شروع به آماده‌سازی طرح‌درس برمبنای حفظ موضوعی آیات کردند که این طرح‌درس‌ها با مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم حافظ کل قرآن کریم تهیه و تدوین شد.

قلیچ‌خانی با اشاره به شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده است، گفت: رویکرد طرح قرآنی ۱۴۴۸ بیشتر به سمت آیات مرتبط با فرهنگ و اقتصاد است.

وی ادامه داد: اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۸ و ارائه طرح‌درس‌ها در قالب دو مجموعه «باورها» و «رفتارها» انجام می‌شود که در شش هفته اول طرح به باورها و در شش هفته دوم طرح به رفتارها توجه می‌شود؛ در مجموع ۷۳ موضوع برای طرح قرآنی ۱۴۴۸ تعیین شده که این موضوعات طی ۸۸ برنامه تبیین می‌شوند.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ شبکه قرآن سیما درباره این برنامه گفت: این برنامه دارای آیتم‌های مختلفی از جمله شرح و تفسیر طرح‌درس روزانه توسط حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم، بیان تجوید آیات روز توسط محمدرضا پورزرگری و برگزاری مسابقه پیامکی بر مبنای طرح درس روز است.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰ نفر به عنوان میهمان در استودیو برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ حضور پیدا کرده و آیات مربوط به طرح‌درس روز را از حفظ می‌خوانند؛ همچنین روزانه گفت‌وگوهایی را با یکی از مراکز استان‌ها به صورت زنده و تصویری انجام می‌دهیم.

قلیچ‌خانی در ادامه افزود: ارتباط زنده با یکی از بوستان‌های شهر تهران از دیگر آیتم‌های برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ است که دو روز در هفته انجام می‌شود؛ در این ارتباط زنده تلویزیونی افرادی که دوست دارند از بوستان‌های تهران در این طرح شرکت کنند و تلاوت داشته باشند حضور دارند.

وی یادآور شد: همچنین چند تلاوت الگو هم به عنوان نمونه‌های آموزشی در برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ با صدای اساتید مصری و ایرانی پخش می‌شود. در این بخش تلاوت اساتیدی از جمله؛ منشاوی، عکاشه، کریم منصوری، شهریار پرهیزکار و... پخش می‌شود تا بینندگان با تلاوت صحیح آیات مربوطه آشنا شوند.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ۱۴۴۸ شبکه قرآن سیما درباره استقبال مخاطبان از این طرح گفت: رصدی که طی این مدت از برنامه ۱۴۴۸ شبکه قرآن و به طور کلی طرح قرآنی ۱۴۴۸ داشته‌ایم نشان می‌دهد که برنامه امسال با استقبال بیشتر و بهتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده است؛ ما بیشتر تمایل داریم به جای اینکه سه ماه بیننده ثابت داشته باشیم، بتوانیم بینندگان دوره‌‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال در طرح قرآنی ۱۴۴۸، حفظ موضوعی آیات دنبال می‌شود اعتقاد داریم حتی اگر یک نفر هم برنامه ما را در روز ببیند یک اتفاق مهم در زندگی او رخ می‌دهد و می‌تواند یک آیه از قرآن را حفظ کند؛ حفظ همین یک آیه در یک جایی از زندگی‌ به دردش می‌خورد. به این دلیل که آیات طرح ۱۴۴۸، با محوریت سبک زندگی اسلامی است به طور قطع به درد مخاطبان می‌خورد.

نظر شما