شناسهٔ خبر: 19843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتخابات 88 تا تفحص از دانشگاه آزاد

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معتقدم نظر مقام معظم رهبری در مورد اساسنامه دانشگاه آزاد محقق نشده است، گفت: ایشان بر غیردولتی و غیرانتفاعی بودن دانشگاه آزاد تاکید داشتند که در این صورت باید اعضای تصمیم‌گیرنده غیردولتی بیشتر از افراد دولتی تعیین می‌شد اما چون اساسنامه مصوبه شورا بود آن را پذیرفتیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ عبدالله جاسبی درباره تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: چندین بار برای ارائه گزارشات به مجلس رفته‌ام و به سوالات آنها پاسخ داده‌ام و از این مساله استقبال می‌کنم و به هیچ وجه نسبت به تحقیق و تفحص موضع‌گیری نداشتم. چه در سال ۸۴ و چه اکنون از این مساله استقبال کردم . معتقدم اینگونه تحقیق و تفحص‌ها به نفع ماست چرا که به آنچه عمل کرده‌ایم اعتقاد داریم و هر چه برای مردم شفاف‌تر شود بهتر است.

وی در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی "شناسنامه"، درباره عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد نیز افزود: من زمانی که عضو دانشگاه بودم عضو هیات امنای دانشگاه و عضو هیات موسس نیز بودم، اما زمانی که تغییر و تحولات انجام شد دیگر نمی‌توانستم عضو هیات امنای دانشگاه باشم اما با توجه به اینکه رییس فعلی دانشگاه آزاد عضو هیات امنا بوده است یک کرسی خالی شد و بنده را جایگزین ایشان کردند.

 

اختلافات دو قطبی احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی و تاثیر آن بر دانشگاه آزاد

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اختلافات دانشگاه آزاد با دولت گذشته را ادامه اختلافات دو قطبی احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی از سال ۸۴ دانست، اظهار کرد: بخش مهمی از این اختلافات به همان مساله بر می‌گردد البته تمام مسائل را شامل نمی‌شود.

جاسبی در پاسخ به این سوال که آیا پشیمان نشده‌اید که کاش صریحا موضع خود را در انتخابات ۸۴ روشن نمی‌کردید تا این مشکلات به وجود نیاید‌، گفت: اگر آن زمان ما از گروهی طرفداری نمی‌کردیم این مشکلات باز هم به وجود می‌آمد چرا که تفکرات احمدی‌نژاد مورد توافق آقای هاشمی رفسنجانی نبود و قطعا این تضاد به وجود می‌آمد.

وی درباره تبعات این اختلافات برای هر دو نفر اظهار کرد: این مساله را باید دیگران توضیح دهند اما باید دید باعث این اختلافات چه کسی بوده اما به هر دلیلی که اتفاق افتاده اختلاف در رده‌های بالایی کشور هم برای نظام و هم برای مردم خوب نیست اما گاهی این اختلافات اجتناب‌ناپذیر است.

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی درباره تصویب اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، افزود: اصلاح اساسنامه در همان فضای کدورت‌آمیز بررسی شد و هفت سال طول کشید چرا که در اساسنامه قید شده بود که باید بررسی مجدد آن به پیشنهاد هیات موسس باشد و ورود دولت از نظر ما درست نبود. زمانی که آنها ورود پیدا کردند این قضیه‌ کش پیدا کرد تا در چند نوبت مقام معظم رهبری نیز دخالت کردند.

جاسبی با تاکید بر اینکه معتقدم نظر مقام معظم رهبری نیز در این زمینه محقق نشد، افزود: ایشان بارها تاکید کردند که دانشگاه آزاد باید غیردولتی و غیرانتفاعی باشد که در این صورت تعداد اعضای غیردولتی باید بیشتر از افراد دولتی باشد اما چون این اساسنامه مصوبه شورا بود آن را قبول کردیم.

 

در سال ۸۸ به هیچ وجه طرفدار آقای موسوی نبودم

وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ۸۸ به آقای موسوی رای داده‌اید؟ اظهار کرد: در سال ۸۸ به هیچ وجه طرفدار آقای موسوی نبودم و با احترامی که برای دوستان اصلاح‌طلب قائل هستم هیچگاه طرفدار آنها نبودم و به آنها رای ندادم.

رییس سابق دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که معتقدید باید با مسببین وقایع ۸۸ چه برخوردی شود؟ اظهار کرد: بنده قاضی نیستم و صلاحیتی ندارم که در این باره اظهارنظر کنم اما در انتخابات هر دو طرف مقصر بودند و تخلفاتی انجام شد اما یک طرف ماجرا قضیه را ادامه داد که به نظر من بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری ادامه دادن این مساله اشتباه بود و باید خود را با مسیری که مقام معظم رهبری ترسیم کرده بودند هماهنگ می‌کردند.

رییس سابق دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که از چه زمانی بوی فتنه ۸۸ را استشمام کردید گفت: بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه همه افراد باید کلاه خود را قاضی می‌کردند و خود را با مسیری که ایشان مشخص کرده‌اند هماهنگ می‌کردند. از آنجا به بعد بود که برخی انحرافات و زاویه‌ها با مصالح نظام به وجود آمد.

وی افزود: خود نیز در تمام مسائل سعی داشته‌ام خود را با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری نزدیک کنم و با اینکه انتقاداتی داشتم اما در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کردم و همیشه این مسئله را به دوستان نیز توصیه کرده‌ام که درست است انتقاداتی وجود دارد اما باید خط مشی را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ترسیم کنیم.

 

چگونه مسئولان بسیاری از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شده‌اند؟

وی درباره اینکه چگونه مسئولان بسیاری از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شده‌اند گفت: این مسئله به این علت است که شانس قبولی در دانشگاه آزاد بیشتر است چرا که تعداد کمتری در آزمون دانشگاه آزاد شرکت می‌کنند. این مسئله در تحقیق و تفحص مجلس نیز مطرح شد و آنجا گفتم اگر توانستید یک نفر را پیدا کنید که بدون ضابطه وارد دانشگاه شده باشد، ما آن را می‌پذیریم. ورود دانشگاه برای ما مهم است و هیچ کس با اطلاع ما و بدون ضابطه وارد دانشگاه آزاد نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین نقد خود از عملکرد دانشگاه آزاد را چه می‌دانید گفت: ترجیح می‌دهم دیگران عملکرد من را نقد کنند.

 

ماجرای وقف اموال دانشگاه آزاد

جاسبی درباره ماجرای وقف اموال دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: در ابتدا وقف دانشگاه آزاد را من به آقای هاشمی پیشنهاد کردم و ایشان در ابتدا مخالف بود چرا که معتقد بودند وقف، فعالیت‌ها را محدود می‌کند. اما من به علت اینکه شائبه‌ها از بین برود بر این مسئله اصرار کردم و در هیات موسس نیز این مسئله مطرح شد و اکثریت اعضا با آن موافق بودند.

وی افزود: از آنجایی که بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هستم، در آن شورا نیز این موضوع مطرح شد که در آنجا برخی افراد این مسئله را برای فرار از قضیه عنوان می‌کردند.

رییس سابق دانشگاه آزاد با بیان اینکه برای وقف دانشگاه آزاد نیازی به مصوبه مجلس نداشتیم گفت: بعد از مطرح شدن قضیه وقف در مجلس، مصوبه‌ای درباره موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی مطرح شد که یکی از نمایندگان که از طرفداران خودمان نیز بود این موضوع را به دانشگاه آزاد ربط داد که کار اشتباهی بود. این در حالی است که ما نیازی به مصوبه مجلس نداشتیم. با به وجود آمدن این فضا برخی مخالفان وارد شدند و فضایی ایجاد شد که مقام معظم رهبری فضا را به نفع جامعه ندیدند.

وی افزود: مقام معظم رهبری به این مسئله ورود پیدا کردند و نسبت به وقف دانشگاه آزاد مخالفت خود را ابراز کردند. بعد از آن نیز من اعلام کردم که حرف ایشان حجت است و پرونده وقف بسته می‌شود.

 

دانشگاه آزاد ریالی خرج انتخابات ۸۸ نکرد

وی در پاسخ به این سوال که مسئول دفتر رییس هیات امنا چگونه انتخاب می‌شود گفت: مسئول دفتر رییس هیات امنا توسط رییس هیات امنا تعیین می‌شود و نیازی به تصویب هیات امنا نیست و رییس دانشگاه آزاد می‌تواند بر هزینه‌هایی که هیات امنا انجام می‌دهد، نظارت داشته باشد و جلوی آن‌ها را بگیرد.

وی در واکنش به صحبت‌های مجری برنامه درباره هزینه‌های سفر مهدی هاشمی اظهار کرد: ایشان حکم هیات امنا را داشته‌اند و نیازی به موافقت بنده نبود. اما هزینه‌ها را بنده مشخص می‌کنم که رقم آن سفر رقم ناچیزی بود و مسئله مهمی وجود ندارد.

 

پاسخ جاسبی درباره سایت جمهوریت و گروه چکادآزاداندیشان

جاسبی درباره برخی فعالیت‌های دانشگاه آزاد در انتخابات ۸۸ که در دادگاه‌های پس از انتخابات مطرح شده است، گفت: دانشگاه آزاد به هیچ وجه یک ریال هم خرج انتخابات ۸۸ نکرده است. سایت جمهوریت در ابتدا بنا بود برای بیست و پنجمین سالگرد دانشگاه آزاد تاسیس شود اما زمانی که نام جمهوریت مطرح شد و بنا بود برای انتخابات نیز فعالیت کنند، دستور توقف آن را صادر کردند چرا که دانشگاه آزاد به هیچ وجه وارد مسائل سیاسی و انتخاباتی نمی شود.

رییس سابق دانشگاه آزاد در واکنش به صحبت‌های مجری برنامه مبنی بر اینکه اکثریت گروه چکاد آزاداندیشان از اساتید دانشگاه آزاد بوده است گفت: گروه چکاد آزاداندیشان در حقیقت تفکری من بود که پیاده شد و من خودم پشت قضیه قرار داشتم و به آن‌ها کمک فکری می‌کردم. اما این مسئله که این افراد از اساتید دانشگاه آزاد بودند، درست نیست و این گروه متشکل از اساتید دانشگاه‌های دولتی و خارج از دانشگاه نیز بود. این گروه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نیز نقش‌های موثری داشت. این افراد به هیچ وجه از امکانات دانشگاه آزاد استفاده نمی‌کردند و حتی یک جلسه هم در دانشگاه آزاد تشکیل نشد. بنابراین فعالیت آن‌ها هیچ ربطی به دانشگاه آزاد ندارد و یک حرکت بزرگ بود که شکل گرفت.

 

ایده تشکیل دانشگاه آزاد چگونه شکل گرفت؟

رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی درباره ایده تشکیل این دانشگاه گفت: من در زمانی که خارج از کشور تحصیل می‌کردم همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که چرا در مقطع دکترا باید دانشجویان را به خارج بفرستیم در حالی که می‌توان ۹۵ درصد رشته‌ها را در کشور به وجود آورد. همچنین دغدغه ذهنی دیگرم حل مسئله کنکور بود.

وی افزود: پس از بازگشتم به ایران از آنجایی که دانشگاه‌ها تعطیل بود و انقلاب فرهنگی شده بود، در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی این مسئله را به آقای هاشمی پیشنهاد دادم و ایشان از این مسئله استقبال کردند. پس از آنکه این موضوع به شکل مکتوب و در قالب اساسنامه درآمد، این طرح را به خدمت حضرت امام بردیم و ایشان از این طرح استقبال و یک میلیون تومان هدیه دادند.

جاسبی با بیان اینکه هیات موسس بنا بود پنج نفر باشد افزود: با اضافه شدن آقای موسوی اردبیلی هیات موسس به شش نفر افزایش پیدا کرد و از آنجایی که ایده تشکیل دانشگاه از من بود، من به عنوان رییس دانشگاه آزاد انتخاب شدم و زمانی که اساسنامه مطرح شد آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدا به علت آنکه فرصت نمی‌کردند عضویت در هیات موسس را نپذیرفتند اما با صحبت‌های آقای هاشمی ایشان نیز در هیات موسس حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که در بحث تحقیق و تفحص مجلس نیز مطرح شد، پررنگ بودن حضور من و آقای هاشمی در امور دانشگاه آزاد بوده است گفت: از آنجایی که دیگر اعضا مشغله‌های کاری داشتند، بنده و آقای هاشمی جلسات را برگزار می‌کردیم و چهار نفر دیگر برای تصمیم‌گیری به آقای هاشمی وکالت داده بودند.

 

اموال دانشگاه آزاد درصورت تعطیلی در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد

جاسبی با تاکید بر اینکه اموال دانشگاه آزاد متعلق به هیچ فرد خاصی نیست افزود: اموال دانشگاه چه در اساسنامه قبلی و چه در اساسنامه جدید متعلق به ملت ایران است. به عبارت دیگر هیچ کس نمی‌تواند از اموال دانشگاه آزاد به نام خود اموالی را ثبت و ضبط کند. با اینکه این دانشگاه غیر دولتی است، این اموال متعلق به مردم است و با اینکه غیر دولتی است اما غیر انتفاعی است.

وی با بیان اینکه در اساسنامه جدید آمده است که اگر روزی دانشگاه تعطیل شود، اموال آن در اختیار ولی فقیه قرار می‌گیرد، گفت: در اساسنامه قبلی درباره این مسئله آمده بود که اموال دانشگاه بعد از تعطیل شدن در اختیار آموزش عالی کشور قرار می‌گیرد.

 

ناگفته‌های جاسبی از وقایع ۱۸ تیر و تلاش جریانی که به دنبال ناآرامی در دانشگاه آزاد بودند

جاسبی درباره وقایع ۱۸ تیر سال ۷۸ نیز گفت: نگذاشتیم این اتفاقات به هیچ وجه وارد دانشگاه آزاد شود. در سال ۷۸ در ابتدا افرادی که به دنبال ناآرامی بودند در ابتدا به سراغ دانشگاه آزاد آمدند که این افراد تعدادی از گروه‌های افراطی تحکیم وحدت بودند که نمی‌خواهم وارد این مسئله شوم که از کجا دستور می‌گرفتند.

وی افزود: چند هفته قبل از ماجرای ۱۸ تیر من مطلع شدم که بناست این حرکت در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شکل بگیرد. فورا دستور دادم درهای دانشگاه را ببندند و این افراد را بیرون کنند اما مشاهده کردیم که برنامه‌های آن‌ها وسیع‌تر است و می‌خواهند مردم را وارد دانشگاه‌ها کنند. در آن زمان در دانشگاه آزاد در حال ساخت و ساز بودیم که دستور داده شد تا دور تا دور دانشگاه را خاک بریزند تا کسی وارد دانشگاه نشود.

جاسبی با بیان اینکه من در جلسه‌ای که با سردار نظری داشتم درخواست کردم کسی را دستگیر نکنند اظهار کرد: در آن جلسه از ایشان درخواست کردم که این افراد از دانشگاه خارج شوند و کسی دستگیر یا ضرب و شتم نشود. البته چند نفری دستگیر شدند که بعد از خروج از دانشگاه به سرعت آزاد شدند.

وی با اشاره به سخنرانی خود در نماز جمعه تهران گفت: بعد از آن ماجرا در نماز جمعه تهران سخنرانی تندی را انجام دادم که آقای مهاجرانی وزیر ارشاد وقت در جلسه خصوصی نسبت به گفته‌های من در نماز جمعه اعتراض کردند و من نیز در جواب گفتم اجازه نخواهم داد در دانشگاه ناآرامی صورت بگیرد.

وی با اشاره به ریشه‌های اتفاقات ۱۸ تیرماه نیز گفت: برخی گروه‌های افراطی تحکیم وحدت قصد داشتند حاکمیت را در دست بگیرند و آغاز کار خود را از دانشگاه شروع کردند و ما نگذاشتیم ریشه آن‌ها در دانشگاه شکل بگیرد.

 

یکی از محورهای اصولگرایی بوده‌ام

جاسبی با تاکید بر اینکه من فردی فرهنگی – سیاسی هستم افزود: من از ابتدا یکی از محورهای اصولگرایی بوده‌ام و در انتخابات دوره دوم و سوم مجلس رییس ستاد اصولگرایان بودم اما هیچ وقت در حوزه افراط و تفریط قرار نگرفتم و نسبت به اصلاح‌طلبان نیز موضع خصمانه نداشتم و معتقد بوده‌ام که برای رسیدن به هدف نباید از روش‌های افراطی استفاده کرد.

وی با اشاره به عضویت خود در حزب موتلفه نیز افزود: بعد از تعطیل شدن حزب جمهوری اسلامی به عضویت حزب موتلفه درآمدم اما پس از مدتی از آن حزب بیرون آمدم چرا که احساس کردم خواسته‌های من در آنجا برآورده نمی‌شود.

وی با اشاره به دلایل تعطیل شدن حزب جمهوری اسلامی گفت: در کتاب تاریخ حزب جمهوری اسلامی علت تعطیلی این حزب را به طور کامل شرح خواهم داد اما یکی از مسائل مهم، اختلافات اصلی در حزب بود که باعث شد حزب جمهوری اسلامی به سه گروه تقسیم شود. گروهی طرفدار دولتی شدن و گروهی طرفدار بازار بودند. در این میان عده‌ای نیز بی‌طرف در میان این دو گروه قرار داشتند.

وی افزود: لازم به ذکر است این افراد همه متدین بودند و امام را قبول داشتند اما اختلافاتی به وجود آمد که برخی از آن‌ها از بیرون القا می‌شد.

جاسبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از بنده خواستند که به نوعی موضع‌گیری کنید که همه را جذب کنید افزود: البته گروه موتلفه و اصول‌گرایان به من نزدیک‌تر بودند اما سعی می‌کردیم با همه دوست باشیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه موضع‌گیری سیاسی هاشمی رفسنجانی چگونه بود افزود: مواضع آقای هاشمی بستگی به نوع تصمیم‌گیری‌ها داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جبهه‌ها نیز حضور داشته‌اید گفت: در جبهه به طور مستمر حضور نداشتم اما در رفت و آمد در جبهه‌ها و مسائل جنگ بوده‌ام.

 

توضیحات جاسبی درباره چگونگی کاندیداشدن در انتخاب ریاست جمهوری ۷۲ و ۸۰

جاسبی درباره کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری ششم در سال ۷۲ نیز گفت: علت آنکه در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی شرکت کردم این بود که انتخابات باید گرم می‌شد تا مردم با سلیقه‌های مختلف آشنا شوند. در آن زمان آقای ناطق نوری از من درخواست کردند که این کار را انجام دهم که بنده نیز استخاره کردم و خوب آمد. اما لازم به ذکر است زمانی که وارد انتخابات شدم به طور جدی فعالیت می‌کردم.

جاسبی با تاکید بر اینکه در هر دو دوره انتخابات کوچک‌ترین تخریبی انجام ندادم گفت: مشی من در انتخابات در هر دو دوره به این شکل بود که کوچک‌ترین تخریبی انجام ندادم چرا که معتقدم تخریب رقبا کار اسلامی و پسندیده‌ای نیست. البته نقد کردن اشکالی ندارد اما نقد با تخریب متفاوت است.

وی درباره اینکه بیشترین نقد خود در انتخابات در چه زمینه‌ای بوده است گفت: بیشتر در حوزه مسکن و اشتغال جوانان نقدهای خود را مطرح می‌کردم.

جاسبی درباره موضع‌گیری خود در انتخابات دوم خرداد ۷۶ نیز گفت: آن زمان من سمت آقای ناطق نوری بودم و برای ایشان چند سخنرانی انجام دادم و به ایشان رای دادم. البته اوایل فکر نمی‌کردم ایشان رای نیاورند اما بعدا متوجه شدم که رای‌های ایشان کم است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره موضع سیاسی هاشمی رفسنجانی نیز گفت: موضع ایشان متفاوت بود و مشخص نبود به چه کسی رای می‌دهند.

وی در واکنش به صحبت‌های مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آقای خاتمی و ناطق نوری اکنون با یکدیگر رفیق هستند گفت: این مسئله کاملا طبیعی است. اکنون آقای خاتمی و ناطق نوری با یکدیگر دوست هستند و این گونه رقابت‌ها در حوزه سیاسی امری عادی است.

رییس سابق دانشگاه آزاد درباره کاندیدا شدن در انتخابات سال ۸۰ نیز گفت: در آن زمان من نمی‌خواستم وارد انتخابات شوم اما یک سری گروه‌های اصولگرا از من درخواست کردند که وارد انتخابات شوم. با مشورت‌هایی که انجام دادم و استخاره‌ای که انجام دادم وارد انتخابات شدم. در این انتخابات نیز به هیچ وجه رقبا را تخریب نکردم و فقط برخی نقدها را مطرح کردم.

جاسبی درباره اینکه هزینه در انتخابات ۷۲ و ۸۰ چه میزان هزینه کرده است گفت: در سال ۷۲ هزینه آنچنانی صورت نگرفت و با کمک یک تعدادی افراد و قرضی که از برادرم گرفتم در انتخابات حضور پیدا کردم. اما در سال ۸۰ از یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفتم و به تدریج آن را پرداخت کردم. بعد از انتخابات نیز سازمان بازرسی کل کشور گزارشی در این باره تهیه کرد و هیچ مشکلی در زمینه هزینه انتخابات وجود نداشت.

جاسبی با تاکید بر اینکه در دورانی که کاندید ریاست جمهوری شدم به هیچ وجه اجازه ندادم از دانشگاه آزاد در زمینه انتخابات خرج شود گفت: در دوران کاندید شدن برای ریاست جمهوری به هیچ وجه از دانشگاه آزاد هزینه‌ای انجام ندادم و به همکاران نیز اجازه ندادم تا برای انتخابات ریاست جمهوری از دانشگاه آزاد هزینه‌ای کنند. البته تشکل‌های سیاسی با بودجه خود هزینه‌های محدودی انجام دادند اما از آنجایی که تنوع در تشکل‌ها وجود داشت تمام تشکل‌ها از من حمایت نمی‌کردند.

نظر شما