شناسهٔ خبر: 19935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضا کیانیان: فقط سینمای ایران از پس سینمای آمریکا برمی‌آید

رضا کيانيان معتقد است که تنها سينمايي که در مقابل سينمایی آمريکا و قلدری سينمای آمريکا ايستاده است سينمای ايران است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ رضا کیانیان گفت: کلا در حوزه فرهنگ و سينما متوليان امور فکر ميکنند که بايد ما سينماگران را ادب کنند  در نتيجه اکثر متوليان امور در ابتدا ميايند روي سينما کار ميکنند.

وي افزود: چند وقت پيش از يکي از مديران ژاپن پرسيده بودند که شما با آمريکايي ها چگونه مبارزه ميکنيد گفت مبارزه با آمريکا فقط شعار دادن نيست وقتي ريس جمهور امريکا روي ميزش تلفن پاناسونيک است و بايد با تلفن پاناسونيک حرف بزند اين ميشود مبارزه با آمريکا.

بازیگر «خانه‌ای روی‌آب» ادامه داد: سينماي ايران پرچمدار مبارزه جهاني با آمريکا است سينماي آمريکا بسيار قدرتمند بود و با تهاجمي که به سينماي دنيا و کشورهاي اروپايي مانند سينماي مستقل انگليس، ايتاليا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سوئد، کرد سينماي مستقل اين کشورها را که متعلق به خودشان بود را از بين برد و امروز ما سينماي مستقل ژاپن نداريم مگر اين جوانههاي جديدي که به تازگي در حال رشد است.

کيانيان با ذکر خاطرهاي از سيد محمد بهشتي مدير عامل وقت بنياد سينمايي فارابي گفت: بهشتي زماني که مديرعامل بنياد سينمايي فارابي بودند رفتند ژاپن و موقعي که برگشتند من با ايشان صحبت کردم بهشتي ميگفت در ژاپن وضعيت اسفباري درباره سينما وجود دارد زيرا ما را بردند استوديوهاي فيلمهاي ژاپني در اين استوديوها يا داشتند فيلم آمريکايي ساخته ميشد يا فيلمهاي غير اخلاقي، در حالي که تا سالها قبل در همين استوديوها فيلمسازاني همچون کوبا ياشي، ميزو کوچي، فيلم ساختهاند و عين همين کار در کشورهاي اروپايي نيز اتفاق افتاده است وکل سينما نابود شده است.

وي که در حاشيه جلسه بررسي سند توسيعه سينماي کشور سخن ميگفت با تاکيد بر اينکه سينماي ايران توسط خود سينماگران رشد کرده است افزود: در سينماي ايران يک قطاري راه افتاد به نام موج نوي سينماي ايران از دهه 50 اين اتفاق افتاد به نام سينمايي انساني که بر بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين سينماي درست از طرف جمهوري اسلامي حمايت شد زيرا فيلمهاي که در ان دوره ساخته شد به نوعي طليعه دار حتي انقلاب شد.

کيانيان افزود: امروز سينماي ايران درجهان مطرح شده است و تمامي جشنوارهها اگر در زمان برگزاري فيلم ايراني نداشتند يک چيزي کم داشتند زيرا خود اروپاييها سينماي خودشان را از دست داده بودند و در قبال سينماي امريکا زانو زده بودند اما ميديدند که سينماي قد علم کرده است که با فرمولهاي سينماي امريکا سازگار نيست اما موفق است و آلتر ناتيوي بود در برابر سينماي امريکا و به همين دليل سينماي اروپا در جهت مقابله با سينماي امريکا از سينماي ايران حمايت کردند وکار به جاي رسيد که حتي خود امريکاييها نيز مجبور شدند به فيلمهاي سينماي ايران اهميت بدهند و حتي جايزه بدهند.

وي ادامه داد: اين کار يعني مبارزه با قلدري امريکا اما اين مسئله را بسياري از مسئولين ما نميبينند و فکر ميکنند که حتما بايد يکسري فليم هاي درست شود که حتما شخصيت اول در ان نماز بخواند در حالي که اين نيست مبارزه با امريکا يعني سينمايي که در تمامي جشنوارهها التر ناتيو سينماي امريکا بود اما در 8 سال گذشته اين سينما دچار ضعف شد و حضور سينماي ايران در جشنوارههاي جهاني کمرنگ شد و تمامي جرياني که در قبال اين موفقيت ايستاده بود سعي کرده بود که موفقيت سينماي ايران را در جشنوارههاي جهاني فقط به حساب سياه نمايي بگذارد

کيانيان با اشاره به اينکه گروهي از روي فرمولهاي سينماي ايران کپي ميکنند افزود: امروز رژيم صهيونيستي با فرمولهاي سينماي ايران شروع کرده است به فيلم ساختن و صندلي سينماي ايران را در جشنوارههاي جهاني گرفته است و تاخت و تاز ميکند اگر يک مقداري دست و پاي سينماي ايران را باز بگذارند بازهم ما جايگاه خود را در سينماي جهان پيدا ميکنيم.

نظر شما