شناسهٔ خبر: 19980 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جهان اسلام قابلیت تبدیل شدن به قدرت جهانی در قرن 21 را دارد

دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا در آئین رونمایی کتابهای جهان اسلام گفت: مجموعه عوامل منحصر به فرد جهان اسلام می تواند زمینه ساز تشکیل یک قطب به عنوان قدرت جهان اسلام در قرن بیست و یکم باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مراسم رونمایی دوره هشت جلدی کتابهای جهان اسلام، تألیف انتشارات امیرکبیر و به قلم سردار سرلشگر دکتر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا، صبح دیروز یکشنبه ۱۲ مردادماه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار جزایری معاون فرهنگی، تبلیغات و امور بسیج ستادکل نیروهای مسلح، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، آیت‌الله اراکی رئیس مرکز تقریب مذاهب اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مرکز پژوهشهای وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

سردار سرلشگر رحیم صفوی دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا در ابتدا گفت: بیش از ۲۰ سال است که علاوه بر شغل پاسداری از انقلاب اسلامی در دانشگاه های مختلف تهران مشغول تدریس جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک جهان اسلام و رشته های مرتبط به آن هستم. مجموعه کتابهای ۸ جلدی جهان اسلام محصول کار پژوهشگران مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام است و بنده فقط تنظیم و جمع‌آوری آن را برعهده داشته ام.

 

وی افزود: جهان اسلام چه به عنوان ۱/۶ میلیارد مسلمان ساکن اقصی نقاط گیتی و چه به عنوان ۵۷ کشور عضو کنفرانس کشورهای اسلامی در حال گذر از پیچ جغرافیایی سرنوشت ساز و ژئوپولتیک قرار گرفته است. سهم سرمایه داری و صهیونیسم جهانی در نا آرامی و بهم ریختگی کشورهای اسلامی نظیر عراق، افغانستان، سوریه، مصر، بحرین، و هم اکنون غزه سهم بزرگی است. قدرت های سازنده سلاح و تکنولوژیهای نظامی و امپریالیسم خبری و رسانه ای در این فاجعه بزرگ که از ۲۰۰۱ به مدت ۱۳ سال از آن گذشته است سهمشان غیر قابل انکار است.

 

صفوی در ادامه سخنانش اظهار داشت: گمان نکنیم یک کشور یا چند کشور اسلامی هدف و آماج اصلی قدرتهای بزرگ هستند بلکه تمام کشورهای اسلامی هدف اصلی فرهنگ سیاسی کشورهای غربی و قدرتهای نظامی غرب و صهیونیسم قرار گرفته اند. سؤال اصلی اینجاست که چرا این اوضاع در کشورهای اسلامی رخ داده و کشورهای غربی دچار این ظلم بزرگ نیستند البته باید گفت  این وضعیت دامنگیر آنها هم خواهد شد. زیرا بنا بر گفته شاعر بزرگ ایرانی بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند* چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار* توکه از محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت دهند آدمی.

 

وی تصریح کرد: ملتهای مسلمان و آزاده جهان دیگر این عدم توازن بین شمال و جنوب و دموکراسی و آزادی برای کشورهای غربی و دیکتاتوری در برخی از کشورهای عربی و اسلامی و این نابرابری و فقر و غنا موجود را تحمل نمی کنند. تهدید امپریالیسم و صهیونیست پشت سر هیئت حاکمه آمریکا برای بهم ریختگی و نابسامانی تمام کشورهای اسلامی است. از ۶۸ سال پیش که رژیم صهیونیستی پایه گذاشته شد  و از حدود ۱۰۰ سال پیش که امپریالیسم به فکر غارت و چپاول منابع عظیم کشورهای اسلامی افتاد  این وضعیت نابسامانی را در کشورهای اسلامی پایه گذاشته شد.

 

وی عوامل توانمندسازی جهان اسلام را در ۵ ویژگی خلاصه کرد و گفت: ۱- موقعیت مناسب جغرافیایی از سواحل اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام اینکه ۲۲ درصد از خشکیهای جهان را کشورهای اسلامی تشکیل می دهند. ۲- موقعیت برتر ژئوپولتیک جهان اسلام، ۳- فرهنگ تمدن و ایدئولوژی اسلامی، بیش از ۹۰ درصد اعتقادات مسلمانان بر اصول مسلم یعنی توحید، نبوت و معاد یکسان است و همه مسلمانان دارای اعمال عبادی مشترک همچون نماز، روزه، حج و جهاد هستند.

 

صفوی افزود: ۴- موقعیت منحصر به فرد ژئواستراتژیک، تسلط دولتها و کشورهای اسلامی در پدیده های استراتژیک جهانی، گذرگاه های عبور اجباری، گذرگاه هایی که تمام ۸۰ درصد حمل و نقل دریایی جهان، حرکت ناوگانهای نظامی، ناگزیر از این تنگه ها خواهد بود. ۵- داشتن موقعیت ویژه ژئواکونومیک، فقط کشورهای اسلامی تا سال ۲۰۰۵ از نظر منابع قطعی شناخته شده نفت خام جهان ۷۵ درصد از ذخائر نفت را یعنی ۹۰۰ میلیارد بشکه نفت را شامل می شوند و از نظر ذخاتر گازی ۵۷ درصد از ذخائر قطعی جهان را تا ۲۰۰۵ در کشورهای اسلامی است. این مجموعه عوامل می تواند زمینه ساز تشکیل یک قطب به عنوان قدرت جهان اسلام در قرن بیست و یکم باشد.

نظر شما