شناسهٔ خبر: 20003 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستندسازان ایرانی به عراق می‌روند

مدیر مرکز مستند حقیقت از پخش یک مجموعه مستند پنج قسمتی درباره داعش با همکاری تیم های فیلمسازی عراقی و همچنین حضور مستندسازان ایرانی در عراق برای مستندسازی درباره داعش در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مرتضی شعبانی درباره تولیدات مرکز مستند حقیقت پیرامون حوادث اخیر منطقه در غزه و عراق گفت: این روزها در حال آماده سازی یک مجموعه پنج قسمتی درباره داعش هستیم که قرار است تا ۱۰ روز آینده به پخش برسد.

وی با اشاره به همکاری گروه‌های مستندساز عراق در این مجموعه بیان کرد: این مجموعه مستند تا حدی مبتنی بر آرشیو است و خود ما کار تولید میدانی نداشتیم و درواقع فرصت فراهم نبود که بتوانیم چنین تصاویری داشته باشیم البته قرار است تا چند روز آینده تیمی از مستندسازان ما نیز برای تصویربرداری به عراق بروند.

مدیر مرکز مستند حقیقت درباره شرایط خاص غزه و ساخت مستند در این شهر نیز بیان کرد: تصور مردم درباره غزه چندان درست نیست. اوضاع در آنجا به گونه ای است که هیچ کس نمی تواند وارد غزه شود چون در محاصره قرار گرفته و تنها جایی که به آن راه دارد مصر است. بنابراین اگر کسی موفق شود که وارد مصر بشود باید از آنجا ویزا بگیرد و این تقریبا امر محالی است.

شعبانی با تاکید بر حمایت های مردم ایران از غزه عنوان کرد: از آنجایی که نظام ما پای مظلومان جهان ایستاده است، مردم فکر می‌کنند که به اندازه کافی از مردم غزه حمایت می‌شود در حالیکه این حمایت ها حداقل کاری است که مردم می‌توانند برای غزه انجام دهند. مردم باید غیر از روز قدس که حمایتشان کم نظیر هم بود، در برابر سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها تجمع و راهپیمایی کنند و اعتراض خود را به شکل مردمی نشان دهند.

وی ادامه داد: آمار زیادی از کشته شدگان در غزه ارائه می‌شود که در میان آنها حدود ۱۰۰۰ نفر کودک هستند این رقم تعداد کمی نیست بنابراین لازم است جز نظام، مردم هم حمایت های خود را بیشتر نشان دهند.

این مستندساز با اشاره به ساخت مستند در این حوزه بیان کرد: ما مستندسازان هم تلاش می‌کنیم در این خصوص مستند و گزارش تولید کنیم و همچنان که گفتم درخصوص غزه مجبوریم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم. بسیاری از مستندسازها به دنبال این هستند که وارد منطقه غزه شوند درحالیکه در آن منطقه به ایرانی‌ها به دلیل مسایل امنیتی و مشکلاتی که برای ایرانی‌ها وجود دارد ویزا به سختی داده می‌شود.

شعبانی با اشاره به فیلم «قصه‌های قدس» که توسط مرکز مستند حقیقت ساخته شده بود، اظهار کرد: ما این فیلم را با همکاری و همراهی فیلمسازان اروپایی ساختیم چون محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که برای ما وجود دارد برای آنها وجود ندارد و هرجا بخواهند می‌توانند حضور پیدا کنند و تصویربرداری کنند. برای تولید این فیلم هم ما طرح و موضوع خود را به فیلمسازان اروپایی دادیم و آنها توانستند وارد سرزمین‌های اشغالی شوند و با یهودی‌ها سخن بگویند. در این فیلم تصاویری نو و جدید از بیت المقدس گرفته شد و نشان داده شده که بسیاری از یهودیان معتقد و مومن با موجودیت اسراییل مخالف هستند و حتی پرچم اسراییل را آتش می‌زنند.

مدیر مرکز مستند حقیقت همچنین با اشاره به تیمی که در عراق با این مرکز همکاری دارد، گفت: قرار است در آینده تیم‌هایی به عراق فرستاده شود تا مردم را بیشتر با اقدامات داعش آشنا کنند. هم اکنون برای مستندسازان ایرانی به دلیل نبود امنیت و مسایلی همچون گرفتن مجوز مشکلاتی وجود دارد که برای تیم عراقی وجود ندارد و ما از آنها خواستیم این دفاع مردمی را به نحوی پوشش دهند. به طور مثال بعد از فتوای آیت الله سیستانی مردم هجوم آوردند تا در مراکز مربوطه برای مبارزه با داعش آموزش ببینند و خود این محور تولید فیلم‌هایی قرار گرفت.

شعبانی با اشاره به اینکه حجم زیادی راش در حدود ۳۰۰ ساعت در اختیارشان قرار گرفته است، افزود: همچنین در این فیلم‌ها با مردمی که در این جهاد شرکت داشته‌اند مصاحبه شده است. عده‌ای به دنبال این هستند که در جنگ عراق میان شیعه و سنی تفرقه بیندازند درحالیکه این جنگ، جنگ شیعه و سنی نیست. داعش باعث شده است که در این یک ماهه اخیر حتی مسیحیان نیز همراه با مسلمانان از مناطق مورد تعرض داعش به نجف و کربلا مهاجرت کنند.

نظر شما