شناسهٔ خبر: 20021 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاه‌مرادی: نگاهمان در حوزه فرهنگ پُرکردن جاهای خالی است

مدیر نشر آرما گفت: ما متعلق به نسل کلیشه‌ها هستیم و می‌دانیم که مخاطب از کلیشه‌ها رنج می‌برد و سعی کردیم در این حوزه سراغ مسائل مغفول برویم، نگاهمان در حوزه فرهنگ پُر کردن جاهای خالی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در برنامه «کوچه باغ کتاب» که یکشنبه شب از ساعت ۲۲ از آنتن رادیو کتاب پخش  شد، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، حسین قرایی نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی و مجتبی شاهمرادی مدیر نشر آرما با موضوع مطالبات رهبری در حوزه نشر پرداختند و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این برنامه سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کشور ما خوشبختانه رهبر انقلاب که بالاترین مقام مسئول کشور هستند عنایت و توجه ویژه‌ای به کتاب دارند و این توجه عامل و مشوقی برای نویسندگان، ناشران و ... است. مخاطب کلام رهبری در حوزه کتاب همگان هستند تا با عزم و اراده عمومی و ملی مبحث مطالعه جدی گرفته شود و کشور به پیشرفت‌هایی دست یابد و این اتفاق موجب می‌شود که در حوزه‌های گوناگون افراد اهل مطالعه پرورش یابند که در این میان طیف کودکان و نوجوانان باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند تا کتاب برای ایشان تبدیل به یک ملکه گردد و با‌ آن مانوس شوند.

*ای کاش مسئولان هم توجهی به کتاب داشتند

وی افزود: در مباحث اسلامی هم به موضوع مطالعه و کسب علم اشاره شده است و بر همین اساس ما تعبیری به عنوان فارغ‌التحصیل نداریم و «من‌المهد‌الی‌الحد» نیز مصداق این سخن است و علم‌آموزی در اسلام مورد اهمیت است و کتاب محوریت دارد. وقتی رهبر انقلاب تقریظی بر کتابی می‌نویسند موجب تشویق خوانندگان و نویسندگان می‌شود و خوانندگان با اعتماد بیشتری به سراغ مطالعه آن کتاب می‌روند ای کاش باقی مسئولان نیز اهمیت و توجه‌ای که رهبری به کتاب دارند را داشتند.

*اگر مطالعه نباشد، اثر بی‌محتوا تولید می‌شود

وزیر ارشاد دولت دهم گفت: عطش مطالعه در جامعه وجود دارد و این مسئله مسئولیت نویسندگان را بالا می‌برد، امروز اگر مطالعه در سایر حوزه‌های فرهنگی نباشد اثر بی‌محتوا تولید می‌شود و مردم هم سراغ گزینه‌های دیگر می‌روند. به هر حال وقتی مردم از محتوای یک کتاب مطمئن باشند قطعا با اطمینان بیشتری آن را مطالعه خواهند کرد و مباحث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موضوعاتی هستند که مردم با آن بیشتر در ارتباط بوده‌اند و زندگی کرده‌اند و این موجب می‌شود که بخواهند در این‌باره بیشتر مطالعه کنند و تقریضات رهبری بر کتاب‌های این حوزه نشان از اهمیت این موضوع دارد و باید از تبلیغات نیز در این حوزه استفاده شود و تمام ابزار تبلیغاتی را به کار بست. در عصری به سر می‌بریم که جوانان به خاطر ابزار و رسانه‌های جدید کمتر به سراغ مطالعه می‌روند و باید دست به دست هم داد تا بتوان میزان سرانه مطالعه را افزایش داد.

*مسئولین کم‌کاری کرده‌اند

در ادامه حسین قرائی نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب اسلامی با اشاره به مدیران فرهنگی و نسبت آنها با مطالبات رهبری، گفت: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس دارای تفاوت‌هایی است که نباید با هم خلط شود. اگر بتوانیم دغدغه‌های رهبری حکیم انقلاب در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی را برآورده کنیم کار بزرگی صورت داده‌ایم. اگر نگاهی به ادبیات روایی انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌ها داشته باشیم متوجه کم‌کاری در این زمینه خواهیم شد. نکته قابل توجه و قابل بحث در این جا این است که در این زمینه مسئولین کم کاری کرده‌اند.

*رهبری پشتیبان اصلی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است

وی افزود: عظیم‌ترین اتفاق این است که در عرصه‌های فرهنگی مدیران فرهنگی باید فهیم می‌بودند. رهبری در سال ۶۲ مقاله‌ای از حسینی در مورد اشعار نزارقبانی در نشریه سوره آن زمان دیده بودند و گفته بودند که امشب با شعف این مقاله را خواندم و این نشان از رصد پیوسته رهبری با تمام مشغولیت‌های کاری از ابتدای انقلاب نسبت به ادبیات دارد. فهم مدیران فرهنگی بی‌رو‌دربایستی باید بالا برود. به نظرم پشتیبان اصلی کتاب‌های مطرح حوزه دفاع مقدس در انقلاب اسلامی شخص رهبری انقلاب هستند که باید مسئولین نیز در این زمینه ورود کنند.

*مدیران باید سطح فهم فرهنگی خود را بالا بیاورند

قرایی در ادامه یادآور شد: مدیران فرهنگی باید سطح فهم خود را نسبت به مسائل فرهنگی بالا بیاورند برای من همیشه سوال بوده است، که چطور یک بقال یا نانوا برای فعالیت کردن باید مجوز بگیرد ولی مدیر فرهنگی بدون هیچگونه مجوزی چند سال بر یک مسند فرهنگی تکیه می‌زند. نصف کتاب‌هایی که آقا مطالعه کرده‌اند اگر مدیران مطالعه کرده بودند وضعیت این نبود.

*مدیران فرهنگی نیاز به ویرایش دارند

وی با اشاره به برنامه‌هایی نظیر «شب شاعر» و «عصرانه ادبی»، افزود: ما فکر نمی‌کردیم که برنامه‌هایی مثل «شب شاعر» و «عصرانه‌های ادبی» این طور بازخورد داشته باشد. ما هر ماه در این برنامه‌ها که با حضور اهالی ادبیات و علاقه‌مندان به آنها برگزار می‌شود، اندیشه آن شاعر را به علاقه‌مندان و سایرین معرفی می‌کنیم. هم اکنون در دو حوزه پیشکسوتان و جوانان به معرفی شعرای انقلاب اسلامی می‌پردازیم. وقتی صحبت از مدیران فرهنگی می‌شود پیکان‌ها به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد نرود بلکه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فرهنگی نیز در فعالیت‌های فرهنگی سهم دارند و باید یک ویرایش در مدیران فرهنگی صورت پذیرد. امروز برای مثال در روستاها کتابخوانی مهجور است و این از آن دست کارهایی است که می‌تواند حوزه کتاب و مطالعه را رشد و بسط دهد. ما امروز بیانات رهبری را بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم ولی باید آن را از مرحله حرف به عمل وارد کنیم.

*حوزه نشر از حوزه فرهنگ جدا نیست

مجتبی شاه‌مرادی مدیر نشر آرما، آخرین نفری بود که در این برنامه در ارتباط با ادبیات انقلاب اسلامی سخن گفت و اشاره کرد: به هر حال حوزه نشر را نباید از حوزه فرهنگ مجزا دانست و همانگونه که همه می‌دانند حوزه فرهنگ یک حوزه زمانبر است و باید در کارهای فرهنگی حوصله بیشتری خرج کرد. اگر می‌خواهیم در کارهای فرهنگی نتیجه بگیریم باید فرصت بگذاریم تا به نتایج مطلوب برسیم. اگر کتاب را در اولویت‌های پنجم و ششم نبینیم و جایی برای آن در زندگی قرار دهیم نتایج مثبتی خواهیم گرفت.

*سعی می‌کنیم تولیدات متناسب فرهنگی داشته باشیم

وی اضافه کرد: نشر آرما مانند هر مجموعه دیگری برای دستیابی به موفقیت دارای یک  اتاق فکر است که در آن چشم‌‌اندازها و برنامه‌های سالانه با مشورت و همفکری طرح می‌شود، با توجه به نیازهای امروز حوزه فرهنگ و با نظر به گستره مخاطبان سعی می‌کنیم تولیدات متناسب داشته باشیم. نکته‌ای که ما در بحث نشر مد نظر داریم در سه محور خلاصه می‌شود:

۱-بازخوردگیری از مخاطبین ۲-ارتقاء کیفیت ۳- توجه به نیاز مخاطب

*نگاهمان در حوزه فرهنگ پر کردن جاهای خالی است

شاه‌مرادی یادآور شد: ما در حوزه نشر به اقتصاد نشر نیز توجه داریم که از مهمترین مسائل این عرصه است. من و دوستانی که در نشر آرما مشغول فعالیت هستیم، متعلق به نسل کلیشه‌ها هستیم و می‌دانیم که مخاطب از کلیشه‌ها رنج می‌برد و سعی کردیم در این حوزه سراغ مسائل مغفول برویم که تا کنون اقداماتی نیز انجام داده‌ایم. برای نمونه می‌توان به رمان «کلت ۴۵» اشاره کرد که محصول اعتماد به یک نویسنده جوان است. در این کتاب به موضوعی که تا کنون در حوزه ادبیات کمتر به آن پرداخته شده بود توجه گردیده است که همین موضوع موجب شد این رمان در میان مخاطبان با استقبال خوبی مواجه شود. نگاهمان در حوزه فرهنگ پر کردن جاهای خالی است.

در این برنامه دو کتاب «فستیوال خنجر» سروده‌های طنز سیدحسن حسینی و «بنی‌هندل»‌نوشته محسن حسام مظاهری به صورت مشروح معرفی شد.

برنامه «کوچه باغ کتاب» تازه‌ترین تولید رادیو کتاب است که یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۲ به صورت هفتگی با موضوع ادبیات انقلاب اسلامی روی آنتن می‌رود.
 

نظر شما