شناسهٔ خبر: 20051 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فستیوال کنسرت‌های پاپ و سنتی در کیش

مدیر مرکز موسیقی ارشاد گفت: نخستین جشنواره رسمی کنسرت‌های تابستانه کیش و مناطق آزاد با حضور چهره‌های شناخته شده موسیقی ایرانی و پاپ برگزار می‌شود

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از نسیم؛ در این نشست پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا خانزاده مدیر شرکت اکسیر نوین حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمدرضا خانزاده که برگزاری این جشنواره تابستانی کنسرت‌های کیش را برعهده دارد گفت: برنامه‌ای که برای کیش تدارک دیده‌ایم از چهارشنبه 15 مرداد تا 31 شهریور برگزار می‌شود. در این بازه زمانی به مدت 30 شب کنسرت‌هایی را در جزیره کیش به روی صحنه می‌بریم. بیشتر خوانندگان موسیقی ایرانی و پاپ در این مدت به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی ادامه داد: همایون شجریان، علیرضا قربانی، حسین علیزاده، شهرام ناظری و برخی گروه‌های تلفیقی از کسانی هستند که در زمینه موسیقی ایرانی برای برگزاری کنسرت در جزیره کیش از آنها دعوت شده است.

خانزاده با اشاره به برخی از خواننده‌های موسیقی پاپ گفت: مرتضی پاشایی، گروه سون، چهار تار، جهانبخش، سیروان خسروی، احسان خواجه‌امیری، شهرام شکوهی، رضا صادقی، مازیار فلاحی، خسروی، فرزاد فردین، بهنام صفوی و محمد علیزاده خواننده‌هایی هستند که در بخش موسیقی پاک اجراهای خود را در قالب جشنواره کنسرت‌های تابستانه کیش به روی صحنه می‌برند.

پیروز ارجمند در ابتدای صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی درباره مسئله تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های موسیقی گفت: بحث تفکیک جنسیتی یکی از مشکل ما در بخش موسیقی است. این مسئله نخستین بار در خراسان شمالی و آذربایجان شرقی و غربی مطرح شده است. تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها به هیچ وجه مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. این پیشنهادی است که از سوی نیروی انتظامی مطرح شده است.

وی افزود: شان مردم و خانواده‌های ما به گونه‌ای نیست که آنها را مجبور کنیم در کنسرت‌های موسیقی کنار هم ننشینند خانواده‌ها به کنسرت‌های موسیقی می‌آیند تا ساعتی را در کنار هم باشند.

مدیر کل دفتر موسیقی تصریح کرد: اگر بخواهند مسئله تفکیک جنسیتی را در کنسرت‌های موسیقی عملی کنند ما مجوز اجرا را صادر نمی‌کنیم و برای مقابله با این مسئله از مجاری قانونی وارد عمل می‌شویم.

ارجمند ادامه داد: نیروی انتظامی در خارج از سالن این اختیار را دارد که با ناهنجاری‌ها برخورد کند اما در داخل سالن چنین اختیاری ندارد. اگر در داخل سالن مواردی از ناهنجاری دیده شود باید با آنها برخورد کنیم اما این به معنی پاک کردن صورت مسئله نیست.

وی تاکید کرد: اگر مدیرکل اداره ارشاد ارومیه برای برگزاری کنسرت با تفکیک جنسیتی مجوز صادر کند ما از مجاری قانونی وزارت ارشاد با او برخورد می‌کنیم.

ارجمند درباره فعالیت‌های فرهنگی مناطق آزاد گفت: تمامی فعالیت‌های فرهنگی مناطق آزاد باید از قوانین داخلی کشور تبعیت کند. در حال حاضر کنسرت‌هایی که در این مناطق برگزار می‌شود به صورت کامل مورد تایید مانیست. برخی از گروه‌ها و آثاری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ندارند در این مناطق اجرا می‌شوند. ما علاقمندیم که بدون محدودیت در برگزاری‌ کنسرت‌ها کمک کنیم.

وی تاکید کرد: می‌خواهیم  موسیقی محلی و ایرانی را به دنیا معرفی کنیم و اولویت برای ما این دو موسیقی است. در شهرستانها برای استقبال از کنسرت‌های موسیقی 7 برابر بیشتر از تهران علاقه‌مند وجود دارد. با این حال ما تاکید داریم که برگزاری کنسرت شان ویژه خود را دارد. برای مثال جایی که قلیان می‌کشند نباید کنسرت موسیقی برگزار شود و یا اینکه گروهی در حال اجرا باشد و مردم در حال غذاخوردن باشند.

وی ادامه داد: ما برای بهتر کردن این اوضاع مشاوره‌هایی را به برگزار کنندگان ارائه می‌کنیم.

مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به تلاش‌هایش برای اجرای گروه‌های خارجی در ایران گفت: تفاهمنامه‌هایی با برخی از کشورهای اروپایی امضا کرده‌ایم تا توریسم موسیقی را در کشور کسب کنیم. تاکنون نیز بسیاری از مسافران اروپایی به ایران آمدند و با سفر به مناطق مختلف ایران به موسیقی نواحی ما آشنا شدند.

ارجمند ادامه داد: دفتر موسیقی به طور مستقیم برگزار کننده کنسرت‌های موسیقی نیست اما انجمن‌ها به عنوان بازوهای اجرایی ما برخی کنسرت‌ها را بدن دریافت هیچ هزینه‌ای برگزار می‌کنند. تاکنون نیز از برخی از گروه‌های موسیقی ایرانی برای اجرا در ایران دعوت شده‌ است.

وی تاکید کرد: علاقه‌مند به حضور گروه‌های موسیقی پاپ از کشورهای غربی در ایران نیستیم اما موسیقیدان‌‌های عرصه کلاسیک را برای حضور و اجرا در ایران دعوت می‌کنیم.

مدیر شرکت اکسیر نوین در پاسخ به پرسش درباره علت غیبت گروه‌های موسیقی نواحی در جشنواره کنسرت‌های تابستانه کیش گفت: هزینه‌های سالن و اسکان گروه‌ها برای ما بسیار زیاد است. برگزاری کنسرت‌های محلی در مناطق آزاد برای ما به صرفه نیست. کسانی که به کنسرت‌های موسیقی می‌آیند بیشتر به دیدن و شنیدن کنسرت‌های پاپ علاقه‌مند هستند. ارگانهای دیگر باید با ما همکاری کنند تا بتوان کنسرت‌های موسیقی محلی را در مناطق آزاد به روی صحنه ببریم.

 در بخش دیگری از این نشست پیروز ارجمند درباره قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها در شهرستانها نیز گفت: ما جلسه‌ای با برخی خوانندگان موسیقی سنتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که قیمت بلیت کنسرت‌ها در شهرستان‌ها باید به طور متوسط 25 هزار تومان باشد. البته این امر مستلزم همکاری همه ارگانهاست.

ارجمند با اشاره به سوبسیدهای تالار وحدت برای برگزاری کنسرت‌ها اظهار کرد: هر کنسرتی که در تالار وحدت برگزار می‌شود 7 میلیون تومان برای ما ضرر دارد. ما این هزینه را پرداخت می‌کنیم تا کنسرت‌های موسیقی در تالار وحدت و سالن رودکی برگزار شود.

نظر شما