شناسهٔ خبر: 20078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا بیلبوردهای تئاتر از سطح شهر جمع‌آوری شد؟

پارسایی در واکنش به حذف اندک بیلبورد‌های تبلیغاتی تئاتر در سطح شهر تهران، گفت: کافیست به صورت گذرا از خیابان‌ها و اتوبان تهران عبور کنید، متوجه خواهید شد که بیش از 100 عنوان کالای تبلیغی و تجاری در بهترین نقاط شهر خودنمایی می‌کند. ظاهرا تنها بیلبوردهای فرهنگی و هنری چهره بصری شهر را مخدوش می‌کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حسین پارسایی که این روزها نمایش «آرسنیک و تور کهنه» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برده است، با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران بیلبوردهای تبلیغات شهری تئاتر را حذف کرده است، اظهار داشت: یکی از امتیازات تماشاخانه ایرانشهر که یکی از مجموعه فرهنگی شهرداری تهران است، تعداد اندکی تبلیغات شهری بود.

* ماجرای حدف بیلبوردهای تبلیغات شهری تئاتر از سطح شهر

 وی افزود: از ابتدای تأسیس این تماشاخانه تا به امروز حداقل تسهیلاتی که شهرداری تهران از طریق خانه هنرمندان برای آثار نمایشی داشته است، ارائه 10 بیلبورد شهری برای اجرای هر نمایش است تا از طریق آن مخاطبان از زمان اجرای آثار هنری مطلع شوند. به طور طبیعی همه می‌دانیم تبلیغات تئاتر سهم اندکی در رسانه‌ها و حوزه شهرداری دارد و خیلی مجالی برای محصولات فرهنگی حتی سینما وجود ندارد. همین سهم اندک هم در دوره اجرای ما حذف شده است و زمانی که نماینده گروه‌ ما به سازمان زیباسازی مراجعه کرده است با این موضوع مواجه شده که به دلیل تعدد بیلبوردها در سطح شهر و مشکلات بصری که برای شهر بوجود آورده است، 50 درصد بیلبوردها کاهش پیدا کرده بنابراین تا اطلاع ثانوی هیچ‌کدام از محصولات فرهنگی تئاتر، سینما و ... سهمی در تبلیغات شهری ندارند.

 * اقدام شهرداری تاسف بار است

 پارسایی اقدام شهرداری تهران برای کاهش تبلیغات شهری تئاتر را امری تاسف بار خواند و بیان داشت: این اقدام تأسف بار است برای شهرداری که شهردار آن ارق فرهنگی دارد. او علاقه‌مند به هنر است و بسیاری از هنرمندان او را چهره فرهیخته و فرهنگی می‌دانند و اقداماتی از این قبیل دور از انتظار است. ابلاغ چنین قوانینی چه از سوی شهرداری و چه از سمت شورای شهر بعید است. کافیست به صورت گذرا از خیابان‌ها و اتوبان تهران عبور کنید، متوجه خواهید شد که بیش از 100 عنوان کالای تبلیغی و تجاری در بهترین نقاط شهر خودنمایی می‌کند. ظاهرا تنها بیلبوردهای فرهنگی و هنری چهره بصری شهر را مخدوش می‌کنند.

کارگردان نمایش «سردار مهر و ماه» ضمن اظهار تعجب از اقدام شهرداری تهران گفت: در تمام دنیا شهرداری‌ها حامیان اصلی تئاتر هستند و تا به امروز هم شهرداری تهران و سازمان‌های ذیربط آن چنین تصوری در ذهن اهالی فرهنگ و هنر بوجود آوردند که از حداقل حمایت و امکانات تبلیغات شهری بهره‌مند می‌شوند و این حداقل هم وقتی به صفر می‌رسد جای سؤال دارد که واقعاً چرا؟

*چرا تئاتر نباید از امکانات جامعه برخوردار باشد

 وی ادامه داد: مسأله اجرای نمایش من نیست. اصلاً من دیگر به نمایش خودم فکر نمی‌کنم. به این می‌اندیشم که چرا تئاتر نباید از حداقل امکانات جامعه که در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی است، برخوردار باشد.

 * عدم حمایت دولتی از اهالی تئاتر با سوء استفاده از تعریف تئاتر خصوصی

 پارسایی به شرایط نامناسب حمایت های مالی دولت از هنرمندان تئاتر اشاره کرد و گفت: گروه‌های نمایشی در حوزه حمایت‌های مادی و مالی از عقد قرارداد بی‌بهره ‌هستند و اهالی تئاتر به صورت گیشه و بدون حمایت اجرا می‌روند. در واقع آثار نمایشی با هزینه‌های شخصی اجرا می‌شود. وقتی اجرای یک نمایش با سوء استفاده از تئاتر خصوصی به عهده یک گروه می‌افتد دیگر گروه می‌ماند و مخاطبش. الان همه ما به عنوان هنرمند وارد این بازی شدیم. بازی که به اعتقاد من سرانجام خوبی نخواهد داشت و اگر قرار باشد حمایت‌های دولتی و یارانه‌های نمایشی و امکانات شهری از گروه‌های نمایشی سلب شود، به طور طبیعی موجب یأس و سرخوردگی اهالی فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر خواهد شد.

* چرا همواره آغاز کاهش امکانات و بودجه از فرهنگ و هنر آغاز می‌شود

کارگردان نمایش «خواهران به وقت خیزران» تصریح کرد: بنابراین بیش از آنکه به تبلیغ نمایشم در سطح شهر فکر کنم خیلی متأسفم که از ابتدای سال جدید اخبار ناخوشایندی به گوش اهالی تئاتر می‌رسد و حذف تبلیغات شهری برگ ناخوشایند دیگری برای تئاتر است. ممکن است که مدیریت شهری دلایل موجهی داشته باشد اما چرا وقتی به کاهش و حذف امکانات می‌رسد از فرهنگ و هنر شروع می‌شود. در بودجه و اعتبار، ما به تنگناهای مالی و تحریم‌ها می‌خوریم که کاهش بودجه متوجه فرهنگ و هنر می‌شود. مسئولان نیز بلافاصله می‌گویند ما باید به نیازهای ضروری مردم برسیم. همه ما بر این باوریم که فرهنگ و هنر تغذیه روح یک جامعه است و به نظرم می‌رسد مدیریت فرهنگی کشور نباید بگذارد تئاتر بیش از این در تنگنا قرار بگیرد.

با وجود اینکه امکانات سخت افزاری مناسبی برای فرهنگ و هنر از سوی شهرداری تهران ایجاد شده است گاهی اخبار ناخوشایندی هنرمندان ما را آزرده می‌کند و طبیعتاً قدرت ریسک آنها را پایین می‌آورد.

این هنرمند تئاتر از وضعیت نامناسب حمایت دولتی از تئاتر یاد کرد و افزود: گروه‌هایی که باید با هزینه شخصی و تهیه‌کنندگان تئاتر تولید کنند، 20 درصد از فروش خود را هم به دولت بازمی‌گردانند و در ازای آن هیچ امکاناتی را دریافت نمی‌کنند. در آخر وقتی می‌خواهند مخاطب خود را مطلع کنند تیزر که نمی‌توانند پخش کنند زیرا هزینه زیادی می‌برد. بیلبوردهای شهری هم که به این صورت شده است.

پارسایی خطاب قالیباف شهردار تهران گفت: من از شخص آقای قالیباف به عنوان یک چهره فرهیخته، فرهنگی و شورای محترم شهر و سازمان‌های زیرمجموعه  مدیران مجموعه شهرداری تقاضا می‌کنم در مورد حذف بیلبوردهای محصولات فرهنگی در شهر تهران تجدید نظر کنند و حداقل این 10 بیلبورد ناقابل به چندین برابر افزایش یابد.

شنیده می‌شود شورای شهر تهران مصوبه را در خصوص کاهش بیلبوردهای تبلیغاتی شهری تصویب کرده است تا چهره بصری تهران مخدوش نشود اما گویا این مصوبه در خصوص حوزه فرهنگ و هنر اجرایی شده است.

نظر شما