شناسهٔ خبر: 20085 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بسته خبری انتشارات سروش که به مناسبت روز خبرنگار منتشر شد

انتشارات سروش در آستانه روز خبرنگار بسته کتاب‌های مربوط به حوزه خبرنگاری خود را منتشر و به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ از مهمترین این کتاب‌ها می‌توان به «اصول خبر نویسی» نوشته اکبر نصراللهی، «شگردهای خبرنویسی» نوشته حسن قربانی، «نویسندگی برای مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک» نوشته برندن هنسی با ترجمه میرحسن رئیس زاده و «اصول کاربردی خبرنویسی» نوشته حجت‌الله عباسی اشاره کرد.

با توجه به اهیمت اخبار و اطلاع رسانی و پیدایش رسانه‌های الکترونیکی و رقابت بین رسانه‌های خبری، بی‌توجهی و کوچکترین غفلت هر رسانه در زمینه خبررسانی به حذف آن از عرصه اطلاع‌رسانی و یا کم اثر بودن آن منتهی می‌شود؛ بنابراین آموزش و تربیت خبرنگاران با ذوق، جسور و متعهد کاری است که رسانه های در عرصه رقابت به انجام آن می پردازند.

اعتماد مخاطبان به رسانه ها و اعتبار آنها از دغدغه‌های مهم و سرمایه اصلی دست اندرکاران هر رسانه است و دست اندرکاران رسانه‌ها، از جمله خبرنگاران زمانی موفق به کسب این سرمایه می شوند که آموزش و تخصص لازم را برای تولید اخبار و انتشار آن فراگیرند. بنابراین خبرنگاران برای جلب اعتماد مخاطبان باید با بهره گیری از دانش و هنر این رشته و فراگیری اصول نگارش خبر، خبرهای مورد نیاز مخاطبان را با رعایت اصول صحت، جذابیت و جامعیت در کمترین زمان ممکن انتشار دهند.

کتاب «اصول خبرنویسی» در 6 بخش با عناوین آموزش، شرط حضور موثر خبرنگاران و ادامه بقای رسانه‌ها، شناخت تحریریه‌های خبری و روند انتشار خبر، مراحل سه‌گانه تهیه و انتشار خبر، لید خبر، اصول اساسی نگارش متن خبر و تیتر، خلاصه خبر و عناوین تدوین شده است. در بخش نخست مولف ضمن تشریح اهیمت آموزش خبرنگاران، ویژگی‌هایی چون ذوق و استعداد برای کار روزنامه‌نگاری، توجه به واقعیت‌ها و ساده‌نویسی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولان، داشتن حس مسئولیت اجتماعی و روحیه جسارت و خطرپذیری، تعصب کاری، احترام به ادیان و فرهنگ مردم و رعایت عفت عمومی را برای خبرنگاران ضرروری می‌داند.

در بخش بعدی مولف با توجه به اهمیت شناخت روند تولید و انتشار اخبار در رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب به چگونگی کسب خبر و منابع خبری رادیو و تلویزیون پرداخته است. همچنین در این بخش قسمت‌های مختلف تولید و پخش اخبار رادیو و تلویزیون و همچنین مطبوعات از سوی مولف معرفی می‌شوند تا خبرنگاران با شناخت تحریریه‌های مختلف، خبرهای مورد نیاز بخش های مختلف خبری را تولید کنند. بخش سوم این کتاب به مراحل سه گانه تهیه و انتشار خبر اختصاص دارد. در فصل ششم از این بخش تحت عنوان «شناخت خبر» ضمن اشاره به تعاریف مختلف خبر و نقد ‌آن‌ها تعریفی جامع از خبر ارائه می‌شود. فصل هفتم تحت عنوان «جمع آوری اطلاعات» به عناصر خبر می‌پردازد. با توجه به این که شناخت عناصر خبر نیز چون آگاهی از ارزش‌های خبری به خبرنگاران در تولید و تنظیم بهتر خبر کمک می‌کند، در این فصل ضمن تعریف هر یک از این عناصر مثال هایی نیز آورده می‌شود.

در بخش چهارم نیز که به بحث لید اختصاص دارد؛ ضمن بیان تعریف و اهمیت لید و فرق آن با مقدمه و تیتر، انواع لید از نظر محتوا، عناصر وموضوع همراه با مثال معرفی شده است. در بخش پنجم نویسنده به متن، سابقه و منبع خبر و معرفی افراد و چگونگی کاربرد صفت در خبر توجه می‌کند و در بخش ششم با توجه به اهیمت تیتر، خلاصه خبر و عناوین در خبرهای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی، ابعاد، انواع و قواعد نگارش آن‌ها را بررسی می کند.

چاپ یازدهم این کتاب با 180 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 7 هزار تومان عرضه شده است.

نویسنده کتاب «شگردهای خبرنویسی»‌ واکنش‌های مختلف افراد به یک خبر واحد منتشر شده در رسانه‌های مختلف را بررسی کرده است. خبرنویسی مفهومی پیچیده و پنهان در عناصر کلاسیک خبرنویسی است که شناسایی و درک آن نیازمند تجربه و آگاهی است. در دنیای امروز نویسندگان خبر در شرایط عملیات روانی از این مفهوم پیچیده به گونه‌ای استفاده می‌کنند که بتوانند بدون آن‌که مخاطب از نیت واقعی آنان آگاه شود بر ذهن او تاثیر بگذارند.

همین مفهوم پیچیده در ظاهر به شکل یک خبر عادی جلوه می‌کند، اما از درون خود مفاهیمی را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند که موجب می‌شود او نسبت به آن‌چه نویسنده می‌خواهد، واکنش مثبت نشان دهد.  امروزه تعداد زیادی تکنیک و شیوه خبرنویسی مورد استفاده رسانه‌های ارتباطی است که مخاطبان را در دام شیوه‌های جذب مخاطب وسایل ارتباط جمعی گرفتار می‌کند.

این اثر در صدد بررسی تکنیک‌های مختلف خبرنویسی است و تعداد زیادی از شگردهای خبرنویسی را که جنبه عمومی‌تر و کاربردی‌تر دارند، معرفی می‌کند و معایب و محاسن آن‌ها را مورد نقد قرار می دهد. نویسنده کتاب حاضر چگونگی نگارش، دسته‌بندی و چینش اطلاعات، شیوه‌های انتشار اخبار و عوامل موثر در واکنش افراد نسبت به خبری خاص را معرفی می‌کند.

در این کتاب شگردهایی درباره این موضوعات و با هدف ایجاد این احساسات در خواننده معرفی شده‌اند: پنهان‌سازی منبع خبر، برجسته‌سازی، خبرهای مقایسه ای، خبرهای تحلیلی، انتشار تکذیبیه ها، ایجاد شک، یادآوری هدفمند، برانگیختن عواطف، تکرار و تأیید در خبر، محک زدن، سکوت، انحراف، کنایه در خبر، تحریف در خبر، کلی‌بافی، اغراق، خبر مشکوک، خبر دروغین، تظاهر به بی‌طرفی در پخش خبر، ایجاد دشمن فرضی، جاسازی اطلاعات شخصی در خبر واقعی، اهانت، افترا، زهرگیری و زهرافزایی، شهدگیری و شهدافزایی، آگهی ها، اعتمادسازی، حذف بخشی از خبر برای ایجاد شایعه، و بسیاری نکات و شگردهای مثبت و منفی دیگر که با شناخت آنها گلوگاه های خبرنویسی را می‌توان شناخت.

این اثر در 275 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 9ز هزار تومان چاپ شده است.

کتاب «نویسندگی برای مطبوعات و رسانه های الکترونیک» درباره فوت ‌و ‌فن­‌های نویسندگی برای مطبوعات و رسانه ­های الکترونیک است و از آن حیث ممتاز است که، اگر کتاب ­های دیگری هم هستند که بر جنبه­ هایی از نگارش مقاله و گزارش و خبر و تفسیر و مصاحبه و مانند آن تأکید کرده ­اند، اما این کتاب همه چیز را در بر می­گیرد؛ از گردآوری داده­ها و منابع مصاحبه تا ساخت­بندی و نگارش.

کتاب نویسندگی برای مطبوعات و رسانه های الکترونیک برای مدرسان حوزه روزنامه­‌نگاری و مطالعات رسانه­‌ها و دانشجویان این رشته منبع ارزشمندی است و به کار همه مطبوعاتی­‌هایی که دوست دارند مهارت‌شان را بیفزایند و بازار تازه‌ای برای اطلاع­‌رسانی و روزنامه­‌نگاری آزاد ایجاد کنند، می‌­آید.

کلیات، سازماندهی، از ایده تا چاپ، جهان ایده ها، بررسی بازار مطبوعات، سوژه ها و نحوه پرداخت آنها، سفارش مقاله و وظیفه سردبیری، شیوه های مطلع شدن، پژوهشگری و نویسندگی اینترنتی، بهترین نظم و ترتیب،گسترش و پرورش اسلوب نگارشی،سبک و سیاق مناسب و مصورسازی موثر سرفصل های بخش اول کتاب با عنوان تمرین مهارت ها هستند و تبلیغ نویسی، مقاله های مصاحبه گونه و شرح حال های کوتاه، ستون نویسی، نقد نویسی، متخصصان، فروش در خارج از کشور،قانون و اخلاقیات نیز سرفصل های بخش دوم این کتاب با عنوان افق های دیدتان را وسیع تر کنید است .

در این کتاب همچنین دو ضمیمه کمیسیون شکایت مطبوعاتی و ضوابط حرفه ای اتحادیه خبرنگاران نیز آمده است. چاپ دوم این اثر مطبوعاتی نیز با 520 صفحه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «اصول کاربردی خبرنگاری» هم از مهمترین کتاب های کاربردی خبرنگاری است که علاوه بر اینکه می تواند به عنوان یک درس برای دانشجویان علوم ارتباطات تدریس شود، در عین حال برای تمام کسانی که در تهیه، تدوین و انتشار خبر فعالیت دارند، مفید است.

مفاهیم خبری به کار رفته در کتاب، بیانگر مراحل فرایند تولید و پخش خبر رادیو و تلویزیون است و یکپارچه هدف واحدی را تعقیب می کنند. از ویژگی های دیگر این تالیف، بیان راهکارهای کاربردی است؛ یعنی بیان شیوه ها و روش هایی که کاربرد دارند و در عمل نیز تجربه شده اند. کتاب از شش فصل تشکیل شده و مولف فصل هایی از آن را برای خبرنگاران تدریس کرده است.

در فصل اول کتاب، شناخت و نگارش خبر رادیو و تلویزیون، در فصل دوم اصول کابردی خبرنگاری رادیو و تلویزیون و در فصل سوم اصول کاربردی خبررسانی و پخش خبر بیان شده است که این سه فصل نیمی از کتاب را تشکیل می‌دهند. در فصل چهارم مهندسی خبر یا مراحل تعیین موضوع، ساختار و محتوای خبر و گردش کار خبر و در فصل پنجم سازمان‌های خبری مشهور ایران و جهان بیان شده است. فصل ششم کتاب نیز به بیان مفاهیم و اصطلاحاتی که بیشتر در خبر رادیو و تلویزیون مرسوم است، اختصاص یافته است.

چاپ چهارم این اثر در 212 صفحه و قیمت 5 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

«ارتباط شناسی» ، «ارتباطات و آگاهی» ، «ارتباط کلامی» ، «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» ، «بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ» ، «تحقیق در رسانه‌های جمعی» ، «جامعه‌شناسی روزنامه‌نگاری» ، «رسانه در حرکت» ، «رسانه‌ها و مدرنیته» ، «طبقه‌بندی مفاهیم در ارتباطات» ، «مدیریت رسانه‌های الکترونیکی»، «یک جهان و چندین صدا» ، «ژورنالیسم تلویزیونی» ، «ژورنالیسم( مفاهیم کاربردی و نظری)» ، «قانون مطبوعات» ، «فن برنامه‌سازی تلویزیونی» ، «واژه نامه ارتباطات» و «مصاحبه رادیویی» از دیگر کتاب‌هایی است که این ناشر در این حوزه راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما