شناسهٔ خبر: 20108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از توانمندی دانشگاه تهران برای رفع نیازهای مالی

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات دانشگاه مربوط به کمبود اعتبارات و اینکه منابع مالی دولت نیز محدود است گفت: ما باید راهکاری ایجاد کنیم که بتوانیم از توانمندی دانشگاه برای رفع نیازهای مالی استفاده کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر نیلی احمد آبادی ؛ سرپرست دانشگاه تهران در بازدید از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاه باید فعالیت های بین المللی خود را گسترش دهد گفت:دانشگاه بدون فعالیت بین  المللی نمی تواند ادعا کند که یک دانشگاه است.

وی برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی و فرصت های مطالعاتی را در همین راستا عنوان کرد و افزود: باید از دیپلماسی علمی برای پیشبرد اهداف ملی استفاده کنیم.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات موجود  دانشگاه ها برای حل مسائل جامعه گفت: دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین باید نظام ویژه خودش را داشته باشد و ما باید روش و الگوی را بیابیم که دانشگاه بتواند مسائل کشور را حل کند.

وی افزود: برند دانشگاه تهران و استعدادهای که دانشگاه دارد این توان را در اختیار ما قرار می دهد که بتوانیم مسائل جامعه را حل کنیم.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات دانشگاه مربوط به کمبود اعتبارات و اینکه منابع مالی دولت نیز محدود است، گفت: ما باید راه کاری ایجاد کنیم که بتوانیم از توانمندی دانشگاه برای رفع نیازهای مالی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ۳۵ تا ۴۰ درصد منابع مالی دانشگاه ها از طریق شهریه و مابقی از طریق سرمایه گذاری و پژوهش تامین می شود تصریح کرد: ما متاسفانه در دو بخش اخیر ضعیف عمل کرده ایم که آن هم به ساختار و تشکیلات دانشگاه برمی گردد.

وی با طرح این پرسش که چه نظام مالی؛ آموزشی و پژوهشی باید اتخاذ کنیم تا بتوانیم کمبود اعتبارات را برطرف کنیم گفت: همه بایدبه دنبال الگو و راه کاری باشیم که ضمن تامین منابع مالی دانشگاه ؛ کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاه نیز ارتقا یابد.

سرپرست دانشگاه با اشاره به دیدار بخش های مختلف پردیس کشاورزی و منابع طبیعی گفت:بخش مهمی از سرمایه دانشگاه در این پردیس است و این وظیفه دانشگاه است که از این سرمایه عظیمی که در اختیار دارد بهترین استفاده را بکند.

وی با اشاره به سخنان و نگرانی های مطرح شده از سوی اعضای هیئت علمی پردیس درباره  مسائل پژوهشی؛ آموزشی و مالی گفت: تلاش و برنامه این است که ستاد دانشگاه وظیفه سیاست گذاری؛ حمایت؛ برنامه ریزی و نظارت را داشته باشد و تصدی را به پردیس ها و دانشکده ها واگذار کند.

وی برخی از مشکلات را نیز به دلیل عدم هماهنگی و یکپارچگی در تصمیم گیریها و سیاستگذاری دانست که باید به سوی یکپارچگی و هماهنگی در سیاست گذاری و تصمیم گیری حرکت کند.

سرپرست  دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از استعداد عظیم دانشگاه تهران در سطح کشور برای حل معضلات جامعه تاکید کرد و گفت: زمانی برنامه این بود که دانشگاه به تولید مقالات علمی در سطح داخل و خارج اقدام کند که دانشگاه ها بخوبی در این عرصه وارد شدند و عمل کردند و امروز درخواست از دانشگاه حل معضلات و  مشکلات جامعه است که باید از استعداد دانشگاه در این عرصه استفاده کنیم.

نظر شما