شناسهٔ خبر: 20135 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشاعره دانشجویان درباره سلامت

مرحله کشوری مسابقه مشاعره دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روزهای 20 و 21 مردادماه برگزار می شود و دانشجویان در 16 موضوع مرتبط با سلامت و بهداشت به مشاعره می پردازند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، آیین نامه اجرایی مرحله کشوری مسابقه مشاعره ششمين جشنواره‌ي فرهنگي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور از سوي هيات داوران اين رشته اعلام شد.

براساس این آیین نامه، دانشجويان در مرحله مقدماتى در گروه هاى چهار نفره رقابت مى كنند و از هر گروه يك نفر به مرحله نيمه نهايى راه پيدا می كند . در مرحله نيمه نهايى، شركت كنندگان در گروه هاى سه نفره رقابت می کنند و از هر گروه يك نفر به مرحله نهايى راه می یابد.

در مرحله پايانى رقابت بين شش نفر انجام مى شود كه نفرات برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

مراحل و بخشهاى هر مسابقه عبارتند از (مشاعره شتاب) سرعتى، (مشاعره مشروط) واژه و (خوانش شعر يا قطعه ادبى) با موضوع بهداشت و سلامت.امتيازها به تشخيص هيات داوران بنا به عواملى چون زيباخوانى و صحيح خوانى اشعار، استفاده از اشعار غير تكرارى و ... به هر نفر تخصيص پيدا مى كند.

در این دوره ۷۲ دانشجو از ۲۶ دانشگاه علوم پزشکی به مرحله کشوری مشاعره راه یافته‌اند و مرحله کشوری مسابقه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در روزهای ۲۰ و ۲۱ مردادماه برگزار می شود.

موضوعات پیشنهادی مربوط به فرهنگ سازی در حوزه بهداشت و سلامت برای دانشجویان راه یافته نیز از سوی هیئت داوران رشته مشاعره اعلام شد که بر این اساس موضوعاتی از جمله مصرف منطقی دارو و عوارض مصرف خودسرانه دارو، پزشک خانواده، اعتیاد تهدید جدی سلامت، یک عمر سلامتی با خود مراقبتی، پیشگیری بهتر از درمان، عدم مصرف بی رویه قند و نوشیدنیهای گازدار (تغذیه سالم)، ورزش عامل نشاط و سلامتی، مواد آرایشی، دارویی و نوشیدنی های غیرمجاز (عامل بسیاری از سرطان ها و بیماری ها)، بهداشت فردی و اجتماعی، سلامت معنوی و روانی، سلامت مادران باردار، تغذیه سالم نوزاد با شیرمادر، فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات رفتاری، بیماری های دهان و دندان، بیماری های ناشی از آلودگی هوا پیشنهاد شده است.

نظر شما