شناسهٔ خبر: 20138 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه ترین رتبه بندی وب‌سایت دانشگاه‌های جهان منتشر شد

پايگاه رتبه بندي وبومتريكس در اسپانيا که به رتبه بندي وب سايت دانشگاه هاي جهان می پردازد، تازه ترین گزارش ماه جولای 2014 را منتشر کرد و بر اساس آن جايگاه دانشگاه های ایرانی در آن ارتقاء یافته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، پايگاه رتبه بندي وبومتريكس بيش از ۲۲ هزار دانشگاه و موسسه تحقيقاتي جهان را بر مبنای چهار شاخص رتبه بندی می کند. در این بخش دانشگاه ها در یک رتبه بندی کلی جهانی و همچنین به صورت قاره ای تقسیم بندی می شوند. هر دانشگاه نیز می تواند وضعیت خود را مشاهده کند.

شاخص های اصلی که این رتبه بندی بر اساس آن انجام می شود شامل شاخص EXCELLENCE كه نشان دهنده تعداد مقالات دانشگاه است که در نمايه استنادي اسكوپوس در میان ۱۰ درصد برتر استنادات است. شاخص OPENNESS كه تعداد فايل هايی است که از وب سايت یک دانشگاه در گوگل اسكالر نمايه شده است. شاخص PRESENCE تعداد صفحات ايندكس شده از وب سايت دانشگاه در گوگل است و شاخص VISIBILITY كه نشان دهنده تعداد لینک ها و صفحات بازدید شده است که البته با حذف بازدیدهای متناظر.

بر اساس این رتبه بندی ۱۰ دانشگاه برتر دنیا همگی متعلق به ایالات متحده هستند و شامل دانشگاه های هاروارد،MIT، استنفورد، کرنل، میشیگان، کالیفرنیا برکلی، کلمبیا نیویورک، واشنگتن، مینه سوتا، پنسیلوانیا است.

آمار تعداد دانشگاه ها در رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا

ردیفنام کشورتعداد دانشگاهها
۱ایالات متحده۵۸ دانشگاه
۲کانادا۶
۳انگلستان۴
۴چین۴
۵آلمان۴
۶استرالیا۳
۷هلند۳
۸ایتالیا۲
۹ژاپن۲
۱۰سوئیس۲
۱۱کره جنوبی۲
۱۲دانمارک۱
۱۳سوِِئد۱
۱۴برزیل۱
۱۵هنگ کنگ۱
۱۶نروژ۱
۱۷تایوان۱
۱۸فنلاند۱
۱۹مکزیک۱
۲۰اتریش۱
۲۱جمهوری چک۱

در میان این رتبه بندی ۱۰۲ دانشگاه ایرانی قرار دارند که اولین آنها دانشگاه تهران با رتبه ۳۹۸ و آخرین آن دانشگاه آزاد گرمسار با رتبه ۵۸۸۵ قرار دارد.

نام دانشگاهرتبه جهانیرتبه در میان دانشگاه های ایرانی
دانشگاه تهران۳۹۸۱
دانشگاه علوم پزشکی تهران۴۲۲۲
دانشگاه فردوسی مشهد۶۳۰۳
دانشگاه تربیت مدرس۶۴۱۴
دانشگاه علوم پزشکی شیراز۷۰۴۵
دانشگاه صنعتی اصفهان۷۴۰۶
دانشگاه صنعتی امیرکبیر۹۲۶۷
دانشگاه صنعتی شریف۹۶۷۸
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان۹۸۱۹
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۱۰۵۳۱۰

در تقسیم بندی منطقه ای نیز رتبه اول در آمریکای شمالی متعلق به دانشگاه هاروارد از ایالات متحده آمریکا (رتبه جهانی ۱)، رتبه اول در آمریکای جنوبی متعلق به دانشگاه ساوپولو از بزریل (رتبه جهانی ۲۹)، رتبه اول در اروپا متعلق به دانشگاه آکسفورد از انگلستان (رتبه جهانی ۱۷)، رتبه اول در آسیا متعلق به دانشگاه سئول از کره جنوبی (رتبه جهانی ۳۴)، رتبه اول در آفریقا متعلق به دانشگاه کیپ تاون از آفریقای جنوبی (رتبه جهانی ۳۵۰) است.

نظر شما