شناسهٔ خبر: 20182 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد بازار کتاب بریتانیا کاهش یافت

صنعت نشر الکترونیکی موجب شده تا بریتانیایی ها کمتر کتاب هدیه بدهند و این باعث شده تا رشد بازار کتاب انگلستان کاهش یابد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ تعداد کتاب‌هایی که به عنوان هدیه در طی مدت زمان یک سال اهدا می‌شوند به میزان ۹ میلیون عدد کاهش یافته است. در حالیکه خریداران بریتانیایی بیش از پیش روی به کتاب‌های الکترونیکی آورده‌اند و کمتر کتاب‌های چاپی می‌خرند، ضربه بزرگ دیگری به صنعت نشر وارد شده است.

این تغییر به وجود آمده در بازبینی سالیانه کتاب و مشتریان کمپنی نیلسن بوکس بریتانیا برای سال ۲۰۱۳ آشکار شد که نشان می‌داد بازار کتاب بریتانیا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ هم از نظر ارزش و هم از نظر میزان فروش حدود چهار درصد سقوط داشته است.

جو هنری مدیر بخش تحقیقات گفت که کاهش میزان هدیه دادن کتاب‌ها تبدیل به یکی از نگرانی‌های ناشران شده است. او گفت: با توجه به اینکه بازار هدیه کتاب برای صنعت نشر بسیار مهم است، باید کارهای بیشتری برای شناسایی علت کاهش علاقه مشتریان برای هدیه کتاب‌ها صورت بگیرد.

در ایالات متحده هم الگوهای مشابهی دیده شده‌است. کتاب‌های هدیه داده شده ۲۲ درصد کل فروش کتاب‌ها در سال ۲۰۱۳ را تشکیل می‌دادند که نسبت به ۲۴ درصد سال ۲۰۱۲ کاهش داشته است. این گزارش جدید نشان می‌دهد که خرید کتاب‌های الکترونیکی حالا ۲۵ درصد میزان کل خریدهای کتاب را در بر می‌گیرند که نسبت به ۲۰ درصد سال ۲۰۱۲ افزایش داشته و رشد آن‌ها باعث کاهش میزان کتاب‌های چاپی می‌شود که امسال ۵۰ درصد کل فروش‌ها را شامل می‌شود و نسبت به ۵۵ درصد سال گذشته کاهش داشته است.

نیلسن بوک گزارش می‌دهد که خریدهای دیجیتال ژانرهای داستانی بزرگسالان بسیار افزایش داشته است – مخصوصا در ژانرهایی مانند رومانتیک، جنایی و فانتزی. کتاب‌های الکترونیکی ۴۰ درصد فروش کتاب‌های داستانی بزرگسالان را در بر می‌گیرند که در مقایسه با ۱۰ درصد کتاب کودکان تفاوت چشمگیری دارد.

ژانرهای هیجانی، داستان‌های جنایی و فانتزی از جمله سبک‌هایی بودند که در سال ۲۰۱۳ رشد داشتند. در میان کتاب‌های کودکان نیز، کتاب‌های فانتزی و داستان‌های جادویی از کتاب «هابیت» جی‌آرآر تالکین گرفته تا داستان‌های خون‌آشامی «گرگ و میش» استفنی میر پرفروش هستند. از دیگر عنوان‌های مورد علاقه این ژانر می‌توان به داستان‌های جادویی «دیزی مِدوز» و «جستجوی دیو» نوشته آدام بلید اشاره کرد که در دو سال اخیر بازار را در اختیار خود گرفته است.

اما کتاب‌های ماجراجویانه از داستان‌های جدید مانند «بازی‌های گرسنگی» سوزان کالینز گرفته تا داستان‌های کلاسیک «پنج مشهور» انید بلایتون، امسال از محبوبیت کمتری برخوردار بودند و فروش آنها از ۱۵ درصد به ۱۲ درصد رسید. 

نظر شما