شناسهٔ خبر: 20233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هیئت نظارت بر ضوابط نشر ۳ مرحله‌ای شدن ممیزی را تصویب کرد

سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر از تصویب تشکیل ۳ کمیته برای ممیزی آثار جهت نشر در آخرین جلسه این هیئت که چهارشنبه گذشته برگزار شد، خبر داد و گفت:‌ این کمیته‌ها بر اساس ماده ۹ قانون نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر با اشاره به چجلسه روز چهارشنبه این هیئت گفت‌: ما در این جلسه نیز به دنبال جلسات قبلی مشغول بررسی آیین‌نامه‌ها بودیم،‌ آیین‌نامه اجرایی معرفی کتاب که بر اساس ماده ۹ قانون نشر مصوب شورای انقلاب فرهنگی باید سه کمیته برای روند جریان ممیزی تشکیل دهیم.

وی ادامه داد:‌ البته این بحث‌ها ابتدا در یک کمیته تخصصی که مرکب از اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر است،‌ مطرح شده بود،‌ که پس از بررسی نهایی شده بود. بر این اساس تصویب کردیم که ۳ مرحله ممیزی انجام شود،‌ در مرحله اول بررس‌ها اگر به نتیحه برسند که کتاب مشکل ندارد، نشر می‌یابد‌، اما اگر مشکلش اندک باشد و در حد اصلاحات عادی؛ به ناشر می‌گویند و ناشر نیز عمل می‌کند،‌ اما اگر اشکالات جدی باشد به ناشر ارائه می‌‌شود،‌ ناشر یا می‌پذیرد و این اشکالات جدی را برطرف می‌کند، یا از نشر کتاب صرف نظر می‌کند.

مهدوی‌راد تصریح کرد:‌ اگر ناشر اصلاحات را نپذیرفت، کتاب به مرحله دوم می‌رود و مجدا‌ً بررسی می‌شود، اگر نتیجه بررسی کمیته دوم نیز مانند کمیته اول بود،‌ که هیچ‌، اما اگر متفاوت باشد،‌ باید به کمیته سوم برود و کمیته سوم نظر نهایی را صادر می‌کند‌، البته در جلسه هیئت نظارت به این موضوع دوستان اندکی اشکال داشتند و مطرح می‌کردند که می‌توان به گونه‌ای طرح برنامه کرد که مسئله در همان کمیته دوم تمام شود،‌ اما چون این قانون مصوب شورای انقلاب فرهنگی و مصرح قانون است، ما باید بر اساس قانون این برنامه را انجام دهیم.

وی گفت:‌ در این جلسه هم‌چنین همه بحث‌های شکلی و محتوایی قانون نیز مورد بررسی قرار گرفت، در بخش پایانی جلسه نیز به چگونگی نشر ‌ترجمه های قرآن کریم پرداخته شد، ترجمه های منظوم مورد بحث قرار گرفت و چون بحث تقریباً طولانی بود،‌ نتوانستیم در این جلسه به مرحله نهایی برسیم،‌در جلسه آینده اولین دستور جلسه این خواهد بود، که این موضوع را نهایی‌کنیم.

نظر شما