شناسهٔ خبر: 20306 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بالاخره سرنوشت «آشغال‌های دوست داشتنی» روشن شد

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی براساس اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش دریافت نخواهد کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرآنلاین؛ سرنوشت سومین فیلم سینمایی امیریوسفی صبح یکشنبه نوزدهم مرداد ماه در حالی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود و سخن می‌گفت روشن شد. وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مجوز فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» چگونه است، گفت: «این فیلم تاکنون که مجوز نگرفته است و مجوز هم نمی‌گیرد.»

این سخن تعیین‌کننده‌ای برای تمامی اتفاقاتی بود که در چند ماه گذشته در حاشیه این فیلم سینمایی به وجود آمد.

«آشغال‌های دوست داشتنی» در دوره مدیریت جواد شمقدری از مجموعه این معاون سینمایی اجازه ساخت گرفت، اما وقتی پای صدور مجوز نمایش به میان آمد، خود شمقدری هم عقب‌نشینی کرد. گویا موضوعات مطرح شده در فیلم به گونه‌ای بود که صادرکننده مجوز ساخت فیلم جرات صدور مجوز نمایش آن را نداشت. همه این ماجراها آنقدر طول کشید تا دولت تغییر کرد و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و علی جنتی، در مقام وزیر دولت یازدهم، حجت‌الله ایوبی را به عنوان رئیس سازمان سینمایی به جامعه سینماگران معرفی کرد.

یکی از نخستین اقداماتی که مدیران سینمایی بعد از استقرار در محل کار خود آغاز کردند، سامان دادن به وضعیت فیلم‌هایی بود که در دولت قبلی تولید شده بودند و تکلیف مجوز نمایش آن‌ها روشن نشده بود. از جمله این فیلم‌ها «آشغال‌های دوست داشتنی» بود. فیلمی که در آن داستان زندگی زنی در سال‌های پایانی دهه 80 روایت می‌شود.

امیریوسفی برای نمایش دو فیلم قبلی خود هم با مشکلاتی روبرو شده بود. بارها نام نخستین ساخته سینمایی او «خواب تلخ» در میان فیلم‌های اکران قرار گرفت، اما هیچ‌گاه شرایط نمایش آن فراهم نشد. در مورد «آتشکار» دومین فیلم سینمایی این کارگردان امکان نمایش عمومی فراهم نشد تا زمستان سال 1388 که جواد شمقدری، تازه وارد به سینما، با گشاده‌دستی صحبت از رفع توقیف بسیاری از فیلم‌ها به میان آورده بود و شرایط نمایش فیلم امیریوسفی را فراهم کرد. شمقدری در آن سال مجوز نمایش به دو فیلم «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا و «آتشکار» داد، اما همین دو کارگردان برای گرفتن مجوز فیلم بعدی خود در دوره مدیریت او ساخته بودند دچار مشکل شدند.

جواد شمقدری در روزهای پایانی مدیریت خود در مورد «آشغال‌های دوست داشتنی» به «فارس» توضیحاتی داد. او گفت :«ایده فیلم بسیار خوب است اما استفاده خوبی از ایده نشده است.با توجه به شرایط فعلی که  صاحبان فتنه خود غیرمستقیم اعتراف می‌کنند که در سال 88 اشتباه کردند و آنهایی که به اشتباه خود اعتراف نکردند از سوی جامعه رانده شدند به نظرم فیلمساز باید به این موضوع دقت نظر بیشتری می‌داشت.»

او در درباره انجام اصلاحات برای ارایه هرچه بهتر فیلم گفت:««آشغال‌های دوست داشتنی» نیاز به اصلاحاتی دارد. فیلمساز تمایل به انجام  اصلاحات دارد و قرار است با همکاری مسئولین فارابی درباره اصلاح کارش اقدام کند. فیلم ایده خوبی است اگر ایراداتی که بیشتر تحت تاثیر هیجانات فیلمساز از مسایل فتنه در سال 88 شکل گرفته است به صورت عاقلانه از درون فیلم پالایش شود به نظرم فیلم خوبی خواهد شد.»

او درباره تاثیر فیلم بر مخاطب با توجه به سوژ‌ه‌ای که فیلمساز انتخاب کرده است، گفت: «فیلم برخی حوادث قبل و حوادث سی و چند سال انقلاب اسلامی را مرور می‌کند که به عقیده من بد نیست برای نسلی که همه حوادث کشور را ندیدند و بیشتر از طریق شنیداری دنبال کردند می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

شمقدری در پاسخ به این سؤال که در روزهای پایانی دولت به سر می‌بریم شاید فیلمساز اصلاحات فیلمش را به دولت بعد بسپارد گفت: «من تردید ندارم با توجه به شرایط سیاسی که حاکم است در دولت بعدی این فیلم ممیزی بیشتری خواهد داشت.»

فیلم امیریوسفی در دوره جدید روندی متفاوت نسبت به دوره قبل را طی کرد. امیریوسفی با این امید که ایوبی به عنوان فردی که از موضع همراهی و همدلی با سینماگران پا به میدان گذاشته، زمینه دیده شدن فیلمش را فراهم کند، در خواست حضور در جشنواره فیلم فجر را داد، اما به روایتی حتی فیلم را برای هیئت انتخاب جشنواره نمایش ندادند تا «آشغال‌های دوست داشتنی» از سوی آنان انتخاب نشود. البته در روایتی دیگر گفته شد که هیئت انتخاب فیلم را دیدند و گروهی از آنان هم آن را پسندیدند، اما نداشتن مجوز مانع حضور فیلم در جشنواره شد.

پیگیری‌های کارگردان در آن مقطع ادامه داشت و اعطای دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی از سوی محسن دارسنج به محسن امیریوسفی در مراسم اختتامیه جشنواره موجب شد تا یادی هم از این فیلم در آن مراسم شود.

در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر سینماگران سرشناسی چون اصغر فرهادی، کیانوش عیاری، کیومرث پوراحمد، مجید مجیدی، علیرضا داودنژاد، کمال تبریزی، فرهاد توحیدی و رخشان بنی‌اعتماد، ویژگی‌های مثبت این فیلم را برشمردند.

پیگیری‌ها برای وضعیت فیلم همچنان ادامه داشت. مدیران دولتی سینما همواره از ارائه نظر قطعی در مورد این فیلم خودداری کردند تا جایی که در حاشیه نخستین نشست خبری حجت‌الله ایوبی، محمد احسانی، به خبرآنلاین گفت به دلیل پیگیری ماجرای این فیلم از سوی کارگردان، در کانالی دیگر، مسئولان سازمان سینمایی دیگر درگیر سرنوشت این فیلم نخواهند بود.

امیریوسفی با نمایش فیلمش برای برخی از مسئولان تلاش کرده بود، زمینه اکران عمومی اثرش را به وجود آورد، اما گویا این اقدام او با نظر مسئولان در سازمان سینمایی موافق نبوده و در نهایت همین موضوع موجب شد تا تکلیف فیلم روشن نشود. از سوی دیگر فیلم امیریوسفی در سازمان سینمایی برای جمعی از اهالی مطبوعات به نمایش درآمده بود، همانند دیگر فیلم‌هایی که برای اکران با مشکلاتی روبرو شده بودند. در پایان نمایش این فیلم‌ها از خبرنگاران و منتقدان حاضر نظرسنجی صورت می‌گرفت که فیلم امیریوسفی از سوی آنان رتبه نخست را به دست آورد و دارای ویژگی‌های «باکیفیت،‌ حساسیت اندک و با فروش خوب» برشمرده شد.

مجموعه سازمان سینمایی در تمامی این مدت از اظهارنظر مشخص در مورد سرنوشت «آشغال‌های دوست داشتنی» خودداری کردند تا در نهایت وزیر ارشاد بعد از پرسش‌های مکرر خبرنگاران اعلام کند: «این فیلم تاکنون که مجوز نگرفته است و مجوز هم نمی‌گیرد.»

نظر شما