شناسهٔ خبر: 20308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابفروشی‌هاباید از ارشاد مجوز بگیرند

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان با بیان اینکه هر کتابفروشی که بخواهد از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود، حتماً باید نسبت به اخذ مجوز از وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند، از اجرایی شدن آئین‌نامه‌ای به همین منظور تا یک ماه دیگر خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ همایون امیرزاده رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان درباره زمان اجرایی شدن بحث صدور مجوز از طرف وزارت ارشاد به کتابفروشی‌ها، گفت: آئین‌نامه صدور مجوز به کتابفروشی‌ها بنا بود امروز یکشنبه 19 مرداد در دستور کار کمیته تخصصی مربوطه قرار بگیرد که به دلیل همزمان شدن با اجلاس سراسری مدیران کل استانی ارشاد در تهران، این بررسی به جلسه هفته آینده موکول شد.

وی با بیان اینکه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد ضوابط کلی آئین‌نامه‌ای را در این خصوص تنظیم کرده‌اند، افزود: کلیات این آئین‌نامه و سرفصل‌های آن تدوین شده است. ما به زودی جلسه‌ای را هم با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف بررسی نحوه تدوین این آئین‌نامه و شیوه اجرایی شدن آن، برگزار خواهیم کرد.

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان افزود: این بحث مهم فردا در اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران طرح خواهد شد تا سامانه و بستر لازم برای اعطای مجوز به کتابفروشان فراهم شود.

امیرزاده همچنین گفت: در صورتی که موافقت‌های اصولی در این خصوص اعلام و هماهنگی‌های لازم نیز سر زمان معمول ایجاد شود، ما پیش بینی می‌کنیم آئین‌نامه مربوطه تا یک ماه دیگر برای اجرا، به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ خواهد شد.

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در پاسخ به این سوال که آیا آئین‌نامه مورد اشاره در صورت اجرا، مشمول کتابفروشانی هم که از قبل در این رسته فعالیت داشته‌اند، خواهد شد و آیا آنها هم باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرند؟ تاکید کرد: هر کتابفروشی که بخواهد از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود، حتماً باید نسبت به اخذ مجوز از وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند.

به گفته وی، از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایف آن، هیچگونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار  صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف این وزارتخانه به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و یا نهاد صنفی دیگری وجود ندارد و نظر به اینکه بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا وزارت ارشاد اقدام به تدوین این آئین‌نامه کرده که مطابق آن، کتابفروشاندر بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

نظر شما