شناسهٔ خبر: 20323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اثبات تناسب و انسجام همه سوره‌های قرآن در کتاب «نقد نظریه وحدت موضوعی قرآن»

کتاب «نقد نظریه وحدت موضوعی سوره‌های قرآن» آخرین اثر پژوهشی حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر حسینی درباره اسلوب و روش قرآنی به‌ تازگی توسط مرکز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نویسنده، پژوهشگر دینی و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره اثر خود با عنوان «نقد نظریه وحدت موضوعی سوره‌های قرآن» اظهار کرد: این کتاب نظریه‌ای را که پیرامون اسلوب و روش قرآنی است، مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهد و این باور را دنبال می‌کند که چه نگرش‌ها و چالش‌هایی در نظریه وحدت موضوع وجود دارد.

این پژوهشگر دینی درباره نظریه وحدت موضوعی در سوره‌ها و آیات قرآن، گفت: این نظریه اهمیت فراوانی دارد و مورد توجه و استقبال بسیاری از مفسران و قرآن‌پژوه‌هان اخیر قرار گرفته است و قصد بنده این بود تا دلایل اثبات این نظریه را ارائه دهم.

به گفته وی، کتاب «نقد نظریه وحدت موضوعی سوره‌های قرآن»  ۲۵۰ صفحه و حاوی ۶ فصل است، که در قطع رقعی توسط انتشارات مرکز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم منتشر شده است.

او با اشاره به نظریه‌های مرتبط با وحدت موضوعی سوره قرآن، تصریح کرد: نظریه‌هایی که در کتاب بحث شده، حدود ۵۰ سال پیش در کشورهای اسلامی و عربی و به صورت جدی‌تر در مصر مطرح شده است و کسانی همانند مدنی، حجازی، احمد غزالی و متفکران و صاحب نظران قرآنی این بحث را به وجود آورده‌اند که «آیا بین سوره‌های قرآنی وحدت موضوعی یا غرض وحدت وجود دارد یا خیر آیات گسسته از یکدیگر هستند؟» و «آیا هر یک از سوره‌ها حول محور واحد در جریان هستند تا یک موضوع خاص را بیان می‌کنند؟»

به گفته حجت‌الاسلام حسینی، مستشرق معروف گوستاو لوبون اعتقاد دارد که بین آیات قرآن ارتباط و انسجامی وجود ندارد و آیات قرآن گسسته از هم هستند.

نویسنده نقد نظریه وحدت موضوعی سوره‌های قرآن» ادامه داد: نظریه وحدت موضوعی مدعی این نکته است که هر یک از سوره‌های قرآن که به ظاهر آیات و موضوعات بی‌ارتباط داشته باشند در باطن یک موضوع واحد یا غرض واحد را دنبال می‌کند که مفسر باید این موضوع واحد را کشف کند.

این پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات متفاوت کتاب «نقد نظریه وحدت موضوعی سوره قرآن» اظهار کرد: این کتاب حاوی ۶ فصل است که «کلیات» و «طرح مسئله» از آن جمله اند. سپس بحث «وحدت موضوعی و علوم قرآنی» مطرح شده است و در ضمن آن بحث می‌شود که اساسا وحدت موضوعی در مباحث قرآنی چگونه و در چه موضوعاتی قابل طرح است. 

مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توضیح داد که «وحدت موضوعی قرآن» یکی از دانش‌های ذیل علوم قرآنی است.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: از دیگر مباحث و موضوعاتی که در این کتاب آمده، بحث «تناسب آیات» است که به صورت مفصل در مورد آن بحث شده است. در این بخش از دانشی صحبت می‌شود که تناسب آیات را کشف می‌کند و رسالتی را که بر دوش دارد توصیف می‌کند.

این پژوهشگر قرآنی در پایان گفت: همچنین در این بخش با ارائه نظریات کسانی که مدعی هستند هر سوره‌ای از قرآن کریم غرض واحدی را دنبال می‌کند، در آخر با اشاره به سوره ملک این وحدت موضوع را در قرآن به اثبات رسانده‌ام.

نظر شما