شناسهٔ خبر: 20389 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توافقات برای تولید کاغذهای جدید جهت جاپ کتاب‌های درسی

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش از توافقات موفق با کارخانه کاغذ مازندران برای تهیه کاغذ کتابهای درسی خبر داد و گفت:‌ کارخانه مازندران کاغذ جدیدی را برای ما تولید کرده‌اند که در حال آزمایش است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ سیداحمد حسینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش از توافق خوب وزارت آموزش و پرورش با کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر داد و گفت: خوشبختانه توافقات بسیار خوبی بین ما و این کارخانه برقرار شده است که البته این توافقات اغلب فنی است.

وی ادامه داد:‌ وزارت آموزش و پرورش در نظر‌ دارد،‌ تا برای تولید کتاب‌های درسی سال آینده از این کارخانه کاغذ خریداری کند،‌ اما کاغذی که در کتاب‌های درسی استفاده می‌شود،‌ باید از یک استانداردهایی برخوردار باشد، برخی کاغذ‌های موجود برای تولید مشکلاتتی ایجاد می‌کند و حجم تولید را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد،‌ باید توجه داشت که استفاده از تولید داخلی نباید منجر به ضربه زدن به تولید داخلی دیگر شود و ما دچار مشکل برای انتشار کتاب‌های درسی خواهیم شد.

حسینی تصریح کرد:‌ در این راستا طبق توافقات انجام شده کارخانه چوب و کاغذ مازندران یک نمونه کاغذ برای ما تولید کرد که ما این نمونه را دوبار آزمایش کرده‌ایم و قرار است دوباره در هفته آینده جلسه‌ای را با مسئولان این کارخانه برگزار کرده و درباره این موضوع مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تاکنون ۵۰ هزار تن کاغذ از کارخانه چوب و کاغذ مازندران خریداری و و برای چاپ کتاب‌های درسی استفاده کرده است. اما اکنون وارد فاز جدیدی از ارتباطات و توافقات موفق با این کارخانه شده‌ایم که افق پیش‌رو را روشن کرده است.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ وزارت آموزش و پوروش سالانه ۱۲۰ میلیون جلد کتاب درسی تولید می‌کند که برای تولید این کتاب‌ها نیازمند کاغذ است،‌ ما تمام تلاشمان این است که با کمک یکدیگر، یعنی تخصص چاپی که در اختیار ماست و تخصص دوستانکارخانه چوب و کاغذ مازندارن بتوانیم کاغذ مناسبی برای انتشار این کتاب‌ها به دست بیاوریم.

وی با اشاره به نیاز کل کشور به کاغذ‌، گفت:‌ حجم نیاز کشور به کاغذ سالانه ۳۰۰ هزار تن است که از این رقم حجم نیاز وزارت آموزش و وپروش ۴۰ هزار تن است. مواد اولیه کاغذ تولید داخل نیز از خارج از کشور وارد می‌شود که اگر تحریم‌ها برطرف شود،‌ مواد اولیه مناسبتری در اختیار خواهیم داشت و مشکلات تولید کاغذ نیز در داخل کاهش پیدا می‌کند.

حسینی در پایان گفت: در صورت توافقات نهایی با کارخانه مازندران کاغذ خریداری شده از آن‌ها در چاپ کتاب‌های درسی سال آینده به کار خواهد رفت،‌ امسال نیز بخشی از کتاب‌ها با کاغذهای خریداری شده سال‌های قبل از این کارخانه انجام شد.

نظر شما