شناسهٔ خبر: 20428 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهار بی‌اطلاعی مجری جوایز حوزه کتاب از «استعفای دبیر این جوایز»

در حالی که برخی خبرها حکایت از استعفای دبیر جوایز دولتی حوزه کتاب دارد، مدیرعامل خانه کتاب، موسسه مجری این جوایز، نسبت به این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نجحفعلی میرزایی مدیرعامل موسسه خانه کتاب مجری جوایز دولتی حوزه کتاب درباره خبر یکی از رسانه‌ها مبنی بر استعفای نجفقلی حبیبی از دبیری این جوایز گفت: من اطلاعی از این استعفا و خبر مربوط به آن ندارم.

وی افزود: اما تا جایی که می‌دانم بعد از آنکه جوایز حوزه کتاب مورد بازنگری قرار گرفت و در واقع دو شقه شدند و بعضی زیر نظر موسسه خانه کتاب باقی ماند و بعضی به جاهای دیگر واگذار شد، آقای حبیبی در دیداری با آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد)، از او خواسته بود که تکلیف او را مشخص کند که آیا باید دبیری همه جوایز را بر عهده داشته باشد یا بعضی از آنها را؟

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: من البته اطلاعی از نتیجه آن دیدار و همچنین تصمیمی که احیاناً آقای حبیبی گرفته است، ندارم.

در همین حال محمدرضا وصفی دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب در گفتگویی با خبرنگار مهر، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از خبر استعفای حبیبی از دبیری این جوایز ، گفت: اتفاقاً آقای حبیبی بسیار فعالانه در جلسات کارگروه حضور می‌یافت و استعفای ایشان دور از انتظار است.

محمدرضا ساکت هم که اخیراً به عنوان دبیر جشنواره «نقد کتاب» منصوب شده و بر این مبنا فعالیت او به عنوان دبیر جوایز دولتی حوزه کتاب محتمل به نظر می‌شد، در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر، نسبت به استعفای حبیبی از این مسئولیت، اظهار بی‌اطلاعی و همچنین ارائه هر گونه پیشنهادی را از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پذیرش این مسئولیت به خود، رد کرد.

نجفقلی حبیبی ۱۱ مرداد امسال درباره احتمال ایجاد تغییرات در دبیری این قبیل جوایز در پی تصمیمات اخیر کارگروه بازنگری در این جوایز، به خبرنگار مهر گفته بود: هنوز تغییری در وضعیت دبیری این جوایز به وجود نیامده است و من همچنان دبیر این جوایز هستم.

وی که بعد از نشست رسانه‌ای اعلام مصوبات کارگروه مذکور و تغییرات به وجود آمده در جوایز حوزه کتاب با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، همچنین این را هم گفته بود که «هنوز تکلیف نتایج بررسی‌های کارگروه مشخص نشده و بنابراین هیچ چیزی که از قبل بوده، تغییر نکرده است. جلسات کارگروه بازنگری در جوایز حوزه کتاب همچنان ادامه دارد و بررسی‌ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

به اعتقاد حبیبی «این کارگروه یک کارگروه کلی بوده و باید وارد جزئیات شد و آنجا بررسی‌های ریزتر صورت گیرد».

به گزارش مهر، چندی پیش محمدرضا وصفی دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب در نشستی خبری، مصوبات جلسه نهایی آن را اعلام کرد که بر این اساس، جایزه کتاب فصل حذف، جوایز جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار و جایزه گام اول هم به عنوان بخش جوان جایزه کتاب سال در این جایزه (کتاب سال) ادغام شده است.

طبق آیین‌نامه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد معاون امور فرهنگی خود، دبیر این جایزه را منصوب می‌کند و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر کتاب سال، دبیری جوایز پروین اعتصامی و جلال آل‌احمد را نیز بر عهده دارد، اما اخیراً و با تصمیم کارگروه یادشده، برگزاری سه جایزه اخیر به بنیاد شعر و ادبیات داستانی محول شد.

حبیبی در ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر علمی سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

نظر شما