شناسهٔ خبر: 20487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زمینه های مشترک فرهنگی با سایر کشورها شناسایی شود

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در جمع مديران‌كل استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بیان اینکه زمينه‌هاي مشترك فرهنگي بسياري با كشورهاي دنيا داريم، گفت: براي ايجاد تعاملات فرهنگي با اين كشورها، ما اين زمينه‌هاي مشترك را شناسايي مي كنيم و براساس آنها نسبت به انتقال فرهنگ خود اقدام مي كنيم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، ابوذر ابراهيمي‌‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، عصر ۲۱ مردادماه با حضور در اولين اجلاس سراسري مديران‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها، با اشاره به اينكه تعاملات فرهنگي تابع عموم است، گفت: ما زمينه‌هاي مشترك فرهنگي بسياري با كشورهاي دنيا داريم و براي ايجاد تعاملات فرهنگي با اين كشورها، ما اين زمينه‌هاي مشترك را شناسايي مي كنيم و بر اساس آنها نسبت به انتقال فرهنگ خود اقدام مي كنيم.

وي همچنين با بيان اينكه نمايندگان فرهنگي ايران در خارج، نمايندگان سراسر كشور هستند و نه فقط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، افزود: جمهوري اسلامي ايران داراي نهادهاي فرهنگي متعددي است كه رايزني هاي فرهنگي كشورمان آنها را در خارج از كشور نمايندگي مي كنند.

وي ادامه داد: داشته‌هاي فرهنگي ما به قدري زياد است كه گاهي آنها را نمي‌بينيم. مگر چند كشور دنيا حافظ و سعدي و فردوسي دارند؟ چون ندارند، به دنبال مصادره‌ي شخصيت‌هاي فرهنگي ما هستند. مثلاً ۱۵ كشور استقلال‌يافته از شوري سابق، هيچكدام داراي شخصيت‌ فرهنگي نامدار نيستند و اين نشان دهنده‌ غنا و ثروت ما در اين زمينه است.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي سخنان خود را با اشاره به نظر يونسكو براي معرفي خرده‌فرهنگ‌ها در جهان، اينگونه ادامه داد: ما داراي توانمندي‌هاي بومي بسياري در استان‌هاي مختلف كشور هستيم. هر استان داراي ويژگي‌هاي خاص خودش است كه مي‌توان آنها را به دنيا عرضه كرد. بايد از اين ظرفيت موجود استفاده‌ي حداكثري كنيم و بدانيم كه تمامي اين فرهنگ‌ها جزو داشته‌هاي ما هستند و مي‌توانيم آنها را به مردم دنيا ارايه دهيم.

ابراهيمي‌تركمان در ادامه‌ي سخنان خود با تأكيد بر اينكه براي تعاملات فرهنگي بايد معيار اندازه‌گيري ما بزرگ باشد، افزود: استان‌هاي مرزي ما ظرفيت خاصي براي ارتباط‌گيري با كشورهاي آسياي مركزي دارند. استان گلستان هميشه تعامل خوبي با تركمنستان داشت. اين وضعيت براي خراسان براي تعامل با افغانستان، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي براي ارتباط با جمهوري آذربايجان و تركيه و استان‌هاي ديگر مانند سيستان و بلوچستان، استان‌هاي جنوبي و غربي و ... مي‌توانند با استفاده از نزديكي فرهنگي، تعاملات و ارتباطات خوبي با همسايگان برقرار كنند.

وي با اشاره به اقامت ۴ تا ۶ ميليون ايراني در خارج از كشور گفت: ايرانيان فرهيخته‌ي هر استان كه به خارج مهاجرت كرده است را شناسايي و انجمن ايراني‌هاي خارج از كشور را در استان‌ها راه‌اندازي كنيد. از طريق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مي‌توانيد با آنها ارتباط بگيريد و اين كار براي انتقال فرهنگ استان شما بسيار مؤثر خواهد بود.

ابراهيمي‌تركمان افزود: چه خوب است كه براي آشنايي خارجي‌ها با فرهنگ و مناظر و طبيعت و جاذبه‌هاي استان خود، تورهاي استان‌گردي را براي سفرا و رايزنان فرهنگي خارجي مقيم تهران تدارك ببينيد. اين تورها مي‌تواند ظرفيت‌هاي موجود در كشور را براي خارجي‌ها شناسايي كند.

وي در پايان سخنان خود اظهار كرد: محصولات و خدمات فرهنگي را كه مي‌خواهيد در خارج از كشور عرضه كنيد، داراي زبان بين‌المللي باشد تا خارجي‌ها بتوانند آن را درك كنند. واكنش‌هاي فرهنگي براي رفتارهاي فرهنگي در تمام دنيا متفاوت است و تنها با زبان بين‌المللي مي‌توان آن به درستي انتقال داد.

در ادامه‌ اين نشست، مديران‌كل ارشاد استان‌هاي گيلان، خوزستان، تهران، كهكيلويه و بوير احمد، فارس، مركزي، خراسان رضوي، كرمانشاه و كردستان، مطالبي درباره‌ي چگونگي اعزام هنرمندان و گروه‌هاي فرهنگي و هنري به خارج از كشور، توجه به برگزيدگان محلي، استاني و كشوري جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري، دادن مسئوليت به استان‌ها براي اعزام هنرمندان براي كاهش هزينه‌ها، نيازسنجي كشورهاي مختلف براي اعزام هنرمندان، توجه به استان‌هاي غيرمرزي و غيرتاريخي، انتخاب شهر مشهد به عنوان پايتخت جهان اسلام، نحوه‌ي فعاليت شوراي اعزام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و ... مطالبي بيان كردند كه در هر نوبت، ابوذر ابراهيمي‌تركمان و محمد حسين هاشمي، حجت‌الاسلام ابوالقاسمي و قهرمان سليماني معاونين سازمان، به اين اظهارات پاسخ دادند.

اولين اجلاس سراسري مديران‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها با هدف تبيين سياست‌ها و راهبردهاي وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت تدبير و اميد، با حضور مديران‌كل ارشاد تمامي استان‌هاي كشور در محل هتل انقلاب تهران در حال برگزاري است كه دكتر ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به همراه هاشمي، سليماني و ابوالقاسمي، معاونان فرهنگي، آموزشي و پژوهشي و بين‌الملل و صدقي‌زاده، مشاور رييس اين سازمان به عنوان ميهمان بعدازظهر ديروز اين اجلاس در جمع شركت كنندگان، به تبيين برنامه‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و تعامل براي رسيدن راهكارهاي همكاري‌هاي مناسب‌تر پرداختند.

نظر شما