شناسهٔ خبر: 20579 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مسالک الیقین» ملا شمسا انتشار یافت

شمس الدین محمد گیلانی، نویسنده «مسالک الیقین» از معاصران و همدرسان حکیم صدرالمتألهین شیرازی و از علمای امامیه حوزه فلسفی اصفهان و شاگرد میرداماد بوده، در مباحث عقلی پیرو مکتب مشا و تربیت یافته مکتب اصفهان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ کتاب «مسالک الیقین، فی بیان عمده اصول الدین» نوشته شمس الدین محمد گیلانی از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد.

شمس الدین محمد گیلانی معروف به ملا شمسا است. او از جمله فعالان عرصه علم و ادب و اندیشه است که در قرن یازدهم در حوزه فلسفی اصفهان می‌زیست.

ملاشمسا از جمله معاصران و همدرسان حکیم صدرالمتألهین شیرازی و از علمای امامیه حوزه فلسفی اصفهان و شاگرد میرداماد است که در مدرسه شیخ لطف‌الله اصفهان درس خوانده و ترقی کرده است.

شمس الدین محمد گیلانی در مباحث عقلی و فلسفی پیرو مکتب مشا و تربیت یافته مکتب اصفهان است. وی در مقدمه کتاب  «مسالک الیقین» تصریح کرده که در صدد اثبات سه مطلب اساسی است:

۱. وجود خارجی عین ذات واجب است.
۲. صفات کمالی عین ذات واجب است.
۳. علم واجب به اشیا پیش از وجودشان، حصولی یا حضوری نبوده، بلکه به نحو ثالثی از وجود است.

کتاب «مسالک الیقین فی بیان عمده اصول الدین»، نوشته شمس الدین محمد گیلانی معروف به ملا شمسا، با تصحیح تحقیق و مقدمه طوبا کرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و علیرضا اصغری، در زمستان ۱۳۹۲، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به همت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با بهای ۱۲۸۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما