شناسهٔ خبر: 20617 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«از آنچه گذشته است» جایزه لوکارنو را برد

لاو دیاز كارگردان محبوب فستیوال لوكارنو برای جدیدترین فیلمش که پنج ساعت و نیم است به عنوان برنده جایزه بزرگ اين جشنواره سينمايي انتخاب شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ فستیوال فیلم لوکارنو روز شنبه کار خود را در کشور سویس به پایان برد و جوایز خود را به فیلم‌های متنوعی از سراسر دنیا اهدا کرد.

لاو دیاز کارگردان اهل فیلیپین برای کارگردانی فیلم 338 دقیقه‌ای نفس‌گیر سیاه و سفید خود «از آنچه گذشته است» برنده جایزه یوزپلنگ طلایی شد. این فیلم درباره دوران کودکی كارگردان دو سال قبل از اجرای حکومت نظامی در کشورش است. هیات داوران فستیوال که رهبری‌اش را جیانفرانکو روزی کارگردانی ایتالیایی بر عهده داشت این فیلم را انتخاب کردند و آن را در دسترس‌ترین و سیاسی‌ترین اثر دیاز خواندند. جایزه اصلی فستیوال لوکارنو به همراه مبلغ 100 هزار دلار به کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اهدا شدند.

این فیلم جایزه فیپرشی را نيز از سوي انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم و جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فیلم را هم از آن خود کرد.

جایزه ویژه هیات داوران لوکارنو به فیلم «گوش کن فیلیپ» ساخته الکس راس پری رسید، تمثیلی از نیویورک خشن و پر از استرس امروزی. فیلم «گوش کن فیلیپ» که یکی از معدود آثار شركت كننده آمریکایی در فستیوال لوکارنو بود با دید کاملا متفاوت خود از شهر نیویورک، تماشاچیان اروپایی که عادت به دیدن تصویری بسیار مورد پسندتر از این شهر دارند  را شوکه کرد.جیسون شوارتزمن و جاناتان پرایس برای تبلیغ این فیلم در مراسم حضور داشتند.

جایزه بهترین کارگردانی به پدرو کاستا برای فیلم «پول اسب» رسید که داستانش در کیپ وردا اتفاق می‌افتد و داستان‌های فراموش‌شده یک نسل را تعریف می‌کند. هر دو فیلم «پول اسب» و «گوش کن فیلیپ» بخشی از انتخاب‌های رسمی فستیوال فیلم نیویورک هستند.

آریان لابِد هم برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم فرانسوی «فيدلو، اوديسه اليس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. این فیلم داستان ملوان زن جوانی را تعریف می‌کند که وقتی یک شغل جدید به دست می‌آورد، متوجه می‌شود که بیشتر از آن که می‌تواند برای خود مسئولیت تراشیده است.

آرتم بیستروف نیز برای نقش‌آفرینی در فیلم روسی «احمق» درباره سیستم بیش از حد فاسد مسکن کشور برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. جایزه اشاره ویژه فستیوال هم به گابریل ماسکارو فیلمساز برزیلی رسید. او فیلم «بادهای آگوست» را کارگردانی کرده که درباره تقلای یک زن شهری و زندگی‌اش در یک دهکده کنار دریا است.

نظر شما