شناسهٔ خبر: 20685 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوش‌آبادی: در زمینه پیوستن به کنوانسیو‌ن‎ها منافع نظام را مدنظر داریم

معاون حقوقی و پارلمانی ارشاد با اشاره به لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و پیوستن به کنوانسیون برن و رم گفت:‌ در زمینه پیوستن به کنوانسیو‌ن‎ها منافع نظام را مدنظر داریم و در چارچوب قانون اساسی،‌ فقه و رهنمودهای رهبری تصمیم‌گیری می‌کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمدحسین نوش‌آبادی معاون حقوقی،‌ پارلمانی و امور استان‌های وزارت ارشاد با اشاره به لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری گفت:‌ کار تدوین و تنظیم این لایحه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایی شده است و  پیش نویس آن تقدیم دولت شده است. هم‌چنین این پیش‌نویس در کمیسیون‌های مختلف دولت با حضور وزرای ذیربط بررسی شد و پس از ااصلاحات این پیش نویس نهایی شده است.

وی ادامه داد:‌ این پیش‌نویس اصلاح‌شده به عنوان مصوبه کمیسیون تخصصی دولت،‌ به دولت ارجاع داده شده و تصویب آن در دستور کار هیئت دولت قرار دارد، تا پس از تصویب نهایی برای تصویب قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

نوش‌آبادی با اشاره به این لایجه گفت:‌ این لایحه از جامعیت کاملی برخوردار است و نقص و خلاء قوانین قبلی را پوشش می‌دهد و در برگیرنده تمام ابعاد و بخش‌های مختلف مالکیت ادبی و هنری است، از آنجا که ارشاد متولی اصلی حقوق کپی رایت و حقوق مالکیت ادبی و هنری است، این وظیفه به ما محول شده و تا پایان فرآیند قانونی آن را دنبال خواهیم کرد، تا پس از تصویب دولت در مجلس نیز نهایی شود.

وی افزود:‌ این لایحه قانونی است که هم جامعیت دارد و هم از تمام حوزه‌های بخش هنری و فرهنگی دفاع می‌کند و برای جلوگیری از حقوق تضییع شده جامعه فرهنگی و هنری و تولید‌کنندگان آثار و کسانی که محصولات فاخر فرهنگی را تولید می‌کنند، حمایت می‌کند‌.

نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش که مخالفان این لایحه بر مضرات و تبعاتی که پیوستن به کنوانسیون برن و رم برای ایران دارد،‌ تأکید دارند،‌ شما در لایجه‌ای که تنظیم کرده‌اید،‌ تا چه اندازه به این مهم توجه کردید؟ گفت:‌ در ارتباط با پیوستن به کنوانسیون برن و روم جلسات متعددی برگزار و نشست‌های مختلفی در دولت و کمیسیون‌های مختلف برگزار شد، من فکر می‌کنم که از نظر وزارت ارشاد کار تمام شده است و آن چه که باید بیان شود و تنظیم شود،‌ انجام شده است.

وی افزود:‌ البته ما در این لایحه قائل به این شدیم که در مورد پیوستن به کنوانسیون رم و برن بنا به مصالح و منافع ملی خودمان تصمیم‌گیری کنیم، چرا که پیوستن به کنوانسیون رم و برن  ملاحظاتی دارد و باید تمام مسائل و منافعی که ما در پی این پیوستن  دنبال می‌کنیم را در بر گیرد. بنابراین با صلاحدید مسئولان ارشاد،‌ دولت و نظام در این زمینه تصمیم‌گیری خواهیم کرد. فعلاً ارشاد در ارتباط با کنوانسیون نکته خاصی ندارد، چون در تهیه لوایح مورد نظر اقدامات را انجام داده و کمیسیون‌های تحخصصی نیز موضوع را بررسی کرده‌اند.

نوش‌آبادی تصریح کرد:‌اما قطعا این نکته بررسی شده و خواهد شد که پیوستن به کنوانسیون‌ها چه منافع و زیان‌هایی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت،‌ در نهایت در چارچوب قانون اساسی، مسائل فقهی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه عمل خواهیم کرد.

نظر شما