شناسهٔ خبر: 20722 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صحبت‌های محقق داماد در پی استعفای داوری اردکانی

آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: خوشبختانه دولت قبل درخواست آقای دکتر داوری را قبول کرد و این ویرانی برای «فرهنگستان علوم» پیش نیامد. امیدواریم که آقای دکتر روحانی این درد ما را بشنود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ رضا داوری اردکانی در پنجاهمین شماره نشریه فرهنگستان علوم که اخیراً منتشر شد، در یادداشتی گلایه‌آمیز و دردمندانه تحت عنوان «ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم» ضمن گلایه از عدم تأمین‌ بودجه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و پرداخت‌نشدن چندین ماهه حقوق کارکنان، استعفای تلویحی خود را از ریاست این نهاد علمی اعلام کرد.

در واکنش به این یادداشت، آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم سخنانی را مطرح کرده است.

وی گفت: هویت فرهنگستان‌ها این بود که یک مرکز عالی علمی و جمعی از ممتازترین دانشمندان کشور هستند که رئیس و اعضایشان را با استقلال خود و بر اساس مدارک و مدارج علمی و به دور از هر موضع غیرعلمی انتخاب می‌کنند و این اعضا منصوب جایی نیستند. این حُسن فرهنگستان و افتخاری برای انتخاب‌شوندگان بود. من که از سال 1370 عضو فرهنگستان علوم شدم محیطی علمی متشکل از بزرگترین دانشمندان کشور یافتم که دور هم جمع می‌شوند و راجع به مسائل مختلف علمی و فرهنگی کشور به دور از هرگونه هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی کار می‌کنند و به دولت مشاوره می‌دهند و همه اعضا از این بابت - چه در زمان ریاست استاد دکتر علی شریعتمداری و چه از سال 1377 که استاد دکتر رضا داوری از سوی مجمع عمومی به رئیس‌جمهوری پیشنهاد شدند و با حکم رئیس‌جمهور ریاست فرهنگستان برعهده ایشان گذاشته شد- خوشحال بودیم. هویت و ماهیت حقوقی فرهنگستان همین نکته استقلالش بود.

محقق‌داماد افزود: در سال 1388 این استقلال با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از بین رفت و شاید اعضای محترم شورای‌عالی در جریان امر فرهنگستان‌ها و مصوبه جدید نبودند و کسانی از بیرون قصد دخالت داشته‌اند. به هر صورت در پشت درهای بسته این نقطه امتیاز این مرکز علمی که مایه افتخار ایران‌زمین بود از آن گرفته شد.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: می‌خواهم از آقای دکتر داوری تشکر کنم و دست ایشان را در این زمینه ببوسم که ایشان تمام تلاشش را گذاشت که این مسئله در فرهنگستان علوم اجرا نشود و افرادی به وسیله یک ابلاغ به‌ عنوان رئیس فرهنگستان و یا عضو فرهنگستان منصوب نشوند. این استاد بزرگوار تا امروز هم موفق شده و توانسته است هویت و استقلال فرهنگستان علوم را حفظ کند. من به نمایندگی از همه دانشمندان فرهنگستان علوم بابت این کار از استاد داوری تشکر می‌کنم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم تأکید کرد: خوشبختانه دولت قبل درخواست آقای دکتر داوری را قبول کرد و این ویرانی برای «فرهنگستان علوم» پیش نیامد. امیدواریم که آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم که دردآشنای فرهنگ و فرزند حوزه و دانشگاه است این درد ما را بشنود. ما این درد بی‌درمان را به کجا ببریم که آکادمی علوم ایران حتی با آکادمی علوم کشورهای عقب‌افتاده شرقی هم برابر نباشد که استقلال داشته باشد. امیدواریم مصوبه سال 1388 که استقلال فرهنگستان‌ها را گرفت، با تدبیر رئیس محترم ‌جمهوری و اعضای محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی لغو شود.

محقق‌داماد در پایان اظهار داشت: دکتر داوری با معرفتی الهی بر بحران‌های موجود مدیریتی حکیمانه دارد و توانسته است به خوبی فرهنگستان را اداره کند. درست است که وضع بودجه فرهنگستان در 4 سال اخیر اسفبار بوده و با پیگیری‌های فراوان هنوز به جایی نرسیده است اما از ایشان درخواست می‌کنیم - همانطور که دانشمندان فرهنگستان علوم خواستند که دوره مدیریت ایشان تمدید شود- در مدیریت فرهنگستان بمانند و ما را به دست کسانی که نمی-خواهیم نسپارند.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۸:۳۱محمدرضا 0 3

    درود بر استاد محقق داماد. اگر دانشمندان کشور استقلال نداشته باشند که خودشان مدیرشان را انتخاب کنند چه کسی استقلال داشته باشد؟؟ چرا همه چیزمان دولتی شده است؟
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۸:۳۳جمشید 0 1

    آقای دکتر داوری می خواهند بجای آقای دکتر روحانی پاداش کناره گیری دکتر عارف از انتخاباتت 92 را بدهند؟
                                

نظر شما