شناسهٔ خبر: 20844 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه ۱۰ جلدی «پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی» در آستانه چاپ

غلامرضا کافی از انتشار مجموعه ۱۰ جلدی «پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی» تا پایان پاییز سال جاری خبر داد و گفت: این اثر تمامی مباحث مرتبط با ادبیات انقلاب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ غلامرضا کافی شاعر،‌ نویسنده و استاد دانشگاه شیراز، با اشاره به جدیدترین اثر در دست انتشار خود گفت: «پژوهشنامه ادبیات انقلاب اسلامی» جدیدترین اثر در دست چاپ من است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان پاییز سال جاری به چاپ برسد. این اثر شامل سه جلد و در مجموع یک‌هزار و ۸۶۰ صفحه است که بیش از سه سال وقت من را به خود اختصاص داد.

کافی تصریح کرد:‌ این دانشنامه ۱۰ دفتر را شامل می‌شود؛ مقدمه و درآمدی بر وضعیت ادبیات پیش از انقلاب اسلامی از مباحث ابتدایی این دانشنامه است و پس از آن ضمن ارائه کلیاتی درباره ادبیات انقلاب جاشگاه شعر،‌ داستان‌، نتر،‌ نقد ادبی،‌ ادبیات کودک و نوجوان‌، خاطره و پژوهش در ادبیات انقلاب اسلامی بررسی شده است. در واقع این مجموعه همه مباحث مطرح در ادبیات انقلاب اسلامی را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به ۱۰ دفتر این مجموعه گفت: کلیات ادبیات انقلاب، جایگاه شعر در انقلاب، جایگاه نثر در انقلاب از جمله انواع داستان و داستانک، خاطره، زندگی‌نامه، متن ادبی، نمایشنامه، جایگاه نقد در ادبیات انقلاب اسلامی، جایگاه طنز در ادبیات انقلاب اسلامی، جایگاه ادبیات کودک، معرفی ناموران ادبیات انقلاب اسلامی در سه بخش نویسندگان،‌ پژوهشگران و شاعران هم‌چنین تحلیل و ارزیابی از جمله دفترهای این مجموعه است.

کافی ادامه داد:‌ برای تالیف این اثر کلیه متون پژوهشی و تحلیل‌ها در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی را مطالعه کردم و ضمن ارزیابی صحت یا عدم صحت این تحلیل‌ها، به ویژگی‌های شعر از نظر زبان،‌ مضمون و واژگان نیز پرداختم و طبیعی است که شعرها و داستان‌های ادبیات انقلاب شامل مجموعه ۱۰۰ جلدی انتشارات تکا و بیش از ۵۰۰ عنوان داستان را نیز مطالعه و ارزیابی کردم.

نظر شما