شناسهٔ خبر: 20979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان «تنهای تنهای تنها»: هیچ سازمانی برای سینمای کودک در ایران طراحی نشده

یک کارگردان حوزه فیلم کودک از اینکه کودکان به تقسیم‌بندی فیلم‌های ایرانی و خارجی توجهی ندارند و از هر فیلم جذابی استقبال می‌کنند سخن گفت و بیان کرد که هیچ و نهاد و سازمانی برای سینمای کودک در ایران طراحی نشده و مسایل این سینما به سخنرانی مسئولان محدود شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم «تنهای تنهای تنها» درباره مسایل حوزه سینمای کودک گفت: ساخت فیلم کودک مربوط به فیلمسازانی است که دغدغه دارند و نگران این قشر از اجتماع‌ هستند.

وی ادامه داد: به عقیده من کلید اصلی ورود به عرصه سینمای کودک دغدغه است. من که در این حوزه فعالیت می‌کنم می‌گویم متاسفانه این دغدغه در حد ممکن بین فیلمسازان وجود ندارد.

به ساده‌انگاری عادت کرده‌ایم

کارگردان فیلم «تنهای تنهای تنها» به بی‌حوصلگی فیلمسازان در کار خود اشاره و بیان کرد: بسیاری از سینماگران حوصله ندارند به ساحت‌هایی که به کار فکری نیازمند است و اندیشه‌ورزی می‌طلبد، ورود کنند. در واقع ما عادت کرده‌ایم با سریع‌ترین شکل ممکن و ساده ترین راه فیلم تولید کنیم. بالای 50 درصد فیلم‌های تولیدی در یک لوکیشن محدود می‌گذرد و بیشتر برای نمایش در سینمای خانگی مناسب است و ما دیگر سکانس‌های سخت را در آثار نمی‌بینیم یا به ندرت مشاهده می‌کنیم.

عبدی‌پور اضافه کرد: این نشان می‌دهد که سینمای ما به سمتی ساده انگار پیش می‌رود. در واقع یکسری از فیلم‌ها ساخته می‌شوند تا به ‌نوعی مثل راحت‌الحلقوم عمل‌ کنند و ضریب ریسک برای ساخت این فیلم‌ها بسیار پایین است. در نهایت ‌هم به گونه‌ای آماده می‌شوند که هر مخاطبی با هر سطح سلیقه‌ای آنها را درک می‌کند. این دسته از آثار بر اساس ذهنیت سازنده‌ای تولید می‌شوند که وجهه تجاری اثر برایش بیش از بعد هنری آن اهمیت دارد.

سینمای کودک نیاز به ریسک دارد

کارگردان فیلم سینمایی «پاپ» با بیان اینکه سینمای کودک یک سینمای پرریسک است، عنوان کرد: کمپانی‌های بزرگی با هدف ذائقه‌سازی کودکان فیلم می‌سازند. قبل از ورود انیمیشن یا فیلم به بازار روی کالاها و مواد تبلیغی کار می‌کنند. ممکن است برای یک خانم و آقای ایرانی اهمیت داشته باشد که فیلمی ایرانی ببینند اما کودک این تقسیم‌بندی‌ها برایش اهمیتی ندارد و از هر چه برایش جذاب‌تر است، استقبال می‌کند.

عبدی‌پور در ادامه به ضعف‌های موجود در سینمای کودک اشاره کرد و گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در سینمای کودک این است که هیچ سازمان و نهادی برای این نوع سینما طراحی نشده است. این سینما فقط به سخنرانی‌های دست اندرکاران سینما محدود شده است. آموزش و پرورش به خوبی می‌تواند به این سینما کمک کند و برای این گروه سنی فوق برنامه ترتیب دهد تا کودکان فرهنگ فیلم ایرانی دیدن را بیاموزند.

وی در پاسخ به این که چقدر باید در آثار کودک به جنبه سرگرمی و تفریح توجه کرد؟ گفت: شهید آوینی تعبیر بسیار زیبایی دارند که سینما محور عبرت و غفلت است و اگر به هر سمت بیشتر مایل شویم دچار نقصان می‌شویم. غفلت به معنای سرگرمی صرف است و عبرت به مفهوم پند و اندرز، در واقع باید در آثار سینمایی، حد وسط را رعایت کرد تا هم بتوانیم سرگرمی و تفریح برای کودکان فراهم کنیم و هم جنبه‌های آموزشی را در آثار لحاظ کنیم تا دچار غفلت نشویم. در نهایت فیلم کودک باید از هر دو جنبه بهره ببرد سالم و درخور توجه باشد.

بچه‌ها از والدینشان قول سفر به اصفهان بگیرند

کارگردان برنده پروانه زرین جشنواره فیلم کودک درباره برپایی جشنواره کودک و خاطره انگیز بودن آن گفت: به عقیده من در زمان برپایی جشنواره کودک باید کارناوال به راه بیفتد و رنگ و روی اصفهان که شهری پر از رنگ و موسیقی است، تغییرکند. همه برنامه‌های مفرح خود را در این زمان پیش‌بینی کنند تا سینمای کودک بیش از پیش برجسته شود و همه بچه‌ها از والدین خود قول بگیرند تا در جشنواره سال بعد در اصفهان حاضر شوند. تغییر رنگ و روی اصفهان و بر پایی کارناوال بازخورد بهتر و بیشتری خواهد داشت.

نظر شما