شناسهٔ خبر: 20986 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی درباره شیوه ویرایش و بازنگری در رمان منتشر می‌شود

شهرام اقبال زاده از ترجمه کتابی درباره شیوه ویرایش و بازنگری در رمان برای استفاده نویسندگان جوان خبر داد و افزود: این کتاب به زودی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ شهرام اقبال زاده از ترجمه کتابی تازه در حوزه بازنویسی و ویرایش رمان خبر داد و گفت: این کتاب در مجموعه کتاب‌های آموزش نویسندگی که دز انتشارات سوره مهر و با سرپرستی محسن سلیمانی در دست ترجمه و انتشار قرار گرفته است، برای ترجمه در اختیار من قرار گرفت و در نهایت نیز با عنوان «چگونه رمان خود را بازنگری و ویرایش کنیم» آن را ترجمه کردم که از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این کتاب در واقع راهنمای بازنگری و ویرایش رمان است. نویسنده آن نیز اسکات بل از رمان نویسان مشهور آمریکاست که سالها تجربه آموزش داستان نویسی را نیز دارد. او در این کتاب شرح می‌دهد که نویسنده باید در نگارش اول اثر خود هرآنچه به ذهنش می‌رسد را بنویسد و مرحله بعد از آن به مساله بازنگری و ویرایش رمان خود که موجب قوام دادن به اثرش می‌شود بپردازد و او در این کتاب شرحی توام با مثال برای تمامی این دو بخش ارائه می‌کند.

اقبال‌زاده افزود: مراحل مقدماتی قبل از نگارش داستان که چگونه باید نوشتن را یاد گرفت و شروع کرد، ذهن را چگونه باید پرورش داد و فضا سازی طرح گشایش سوژه را چگونه باید در خدمت شخصیت‌پردازی قرار داد موضوعی است که در بخش نخست کتاب مورد توجه قرار گرفته و در آن نویسنده با اشاره به تجربیات و اظهارنظرهای نویسندگان شهیر دنیا و نیز نگاه به برخی آثار و تولیدات سینمایی به ارائه راه کار پرداخته است.

این مترجم همچنین تلاش نویسنده برای معرفی زاویه‌دیدهای مختلف در نوشتن را با ارائه مثال‌‌های متنوع یکی دیگر از نقاط قوت این کتاب برشمرد.

این مترجم و نویسنده تصریح کرد: رمان به ذات خود ژانری غربی است و منشاء آن را نیز باید در سروانتش و اثر او دن‌کیشوت جستجو کرد. محل زایش رمان به طور مشخص دو کشور فرانسه و انگلستان بود و پس از آن در روسیه قبل از انقلاب اکتبر هم می‌توان نشانی از رمان‌های بزرگ گرفت هرچند که روس‌ها تلاش زیادی برای بومی کردن این گونه از ادبیات گرفتند. من با این مقدمه برداشت مکانیکی از هر اثر و شیوه نگارش اثر را غلط می‌دانم. نظرات شخصی خود من هم با برخی از نظرات مطرح شده در کتاب اختلاف دارد اما وقتی کتاب را در مجموع می‌بینیم، حس می‌کنم که با مجموعه خوبی روبروییم به ویژه اینکه این کتاب در هر بخش از مطالب خود با ارائه نمونه‌ها و مثال‌های متعددی  عنوان کرده که چه شیوه‌ ای در نگارش صحیح و چه شیوه‌ای غلط است.

کتاب «چگونه رمان خود را بازنگری و ویرایش کنیم» در 335 صفحه از سوی سوره مهر به زیر چاپ رفته و به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما