شناسهٔ خبر: 21046 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در یکسال گذشته چه کرده؟

طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان (موج سوم) در نشست خبری در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات رونمایی شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  نشست خبری با موضوع مراسم رونمایی از طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان (موج سوم)؛ ارزش ها و فرهنگ دینی، سیاسی و اجتماعی صبح امروز سه شنبه شهریور با حضور رئیس و معاونین پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات و همچنین مجری و مسئولان طرح مذکور در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با اشاره به فلسفه وجودی و وظایف این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات پشتوانه عملی و پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با مجوز این وزارتخانه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاسیس شده است.

پژوهشگاه شبیه یک دانشگاه اداره می شود اما در ذیل وزارت ارشاد فعالیت می کند چراکه کارهای پژوهشی آن ذیل ماموریت های این وزارتخانه است.

به گفته طالبیان این پژوهشگاه از پنج پژوهشکده شامل پژوهشگاه مطالعات دین و رسانه، دین و فرهنگ، دین و هنر و مطالعات مهدویت در قم، پژوهشکده مطالعات مربوط به معماری و مرمت و مفاخر فرهنگی در اصفهان و نیز سه پژوهشکده فرهنگ و رسانه مطالعات بین فرهنگی و مطالعات بین المللی در تهران است.

طالبیان افزود: پژوهشگاه همچنین یک مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی دارد که محصول کارگروهی به همین نام است. ما از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال حدود 58 طرح پژوهشی را به پایان برده ایم و 75 طرح پژوهشی را در دست اجرا داریم. به علاوه 15 ترجمه خاتمه یافته و هشت پایان نامه با حمایت این پژوهشگاه انجام شده است.

وی ادامه داد: از مجموع طرح های پژوهشی پدید آمده، طی داوری های مختلف، حدود 40 طرح با امکانات پژوهشگاه چاپ شده است و تعدادی از طرح های پژوهشی هم محرمانه بوده و به سفارش مسئولان دولتی انجام شده و یافته های آنها هم در اختیار این مسئولان است. این طرح ها به همراه طرح هایی که در اختیار مسئولانی مانند وزیر ارشاد، دبیر شورای فرهنگ عمومی و روسای کمیسیون های فرهنگی دولت و مجلس است قرار نیست منتشر شود.

وی افزود: علاوه بر انجام طرح های پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات حدود 50 نشست علمی هم در یک سال گذشته انجام شده است ما در حال حاضر 107 اثر در دست انتشار داریم که بعضی از آنها را به صورت اولویت بندی منتشر می کنیم اما از انتشار بعضی دیگر از توان مالی پژوهشگاه خارج است.

وی همچنین به نشریات پژوهشگاه مطبوعش اشاره کرد و یادآور شد: نشریه فرهنگی ارتباطات 15 سال قدمت دارد که سه سال است با رتبه علمی و پژوهشی منتشر می شود در حال حاضر هم 23 شماره از این نشریه به چاپ رسیده است. ما همچنین نشریه فرهنگ رضوی را به همکاری بنیاد امام رضا چاپ می کنیم که تاکنون 5 شماره از آن منتشر شده است. ما علاوه بر نشریه ای که در اصفهان منتشر می شود، در حال بررسی ضرورت و امکان انتشار یک نشریه پژوهشی در حوزه رسانه هستیم که در صورت جمع بندی این نشریه هم به جمع نشریات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات اضافه خواهد شد.

طالبیان همچنین از برپایی 17 جشنواره علمی در دوره های نهم دهم و یازدهم جشنواره فرهنگی هنری امام رضا با استفاده از اعتبارات بنیاد علمی پژوهشی امام رضا خبر داد که به گفته او به تولید 26 اثر پژوهشی منجر شده که از این میان 21 اثر چاپ شده و مابقی هم در دست چاپ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات همچنین از همکاری این پژوهشگاه با بنیاد امام رضا در تدوین دانشنامه امام رضا در دو هزار مدخل خبر داد و گفت: جلد اول این دانشنامه در هفته کرامت منتشر خواهد شد.

طالبیان که در نشست خبری با موضوع طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان (موج سوم)؛ ارزش ها و فرهنگ دینی، سیاسی و اجتماعی سخن می گفت یادآور شد: این یک کار پژوهشی بر زمین مانده از سال 1382 بود که با عنوان یک طرح ملی از سه سال پیش زمینه های انجام آن فراهم شد و امروز مراحل اول و دوم این طرح که شامل تهیه مبانی نظری و تعیین شاخص های این پژوهش است به اتمام رسیده است.

نظر شما