شناسهٔ خبر: 21048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت بریتانیا دست به دامن روحانیون مسلمان شد

دولت بریتانیا از روحانیون مسلمان در مساجد مختلف سراسر کشور خواست هدایت جوانان مسلمان را به نوعی در پیش بگیرند که آنها از افتادن در دام افراط گرایی در امان بمانند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، پیتر فهی رئیس پلیس منچستر که ریاست برنامه های استراتژیک دولت بریتانیا را مبنی بر ممانعت از ظهور افراط گرایی در پیش گرفته گفت: مساجد کانون توجه ما است، اما مروجان افراط گرایی می دانند که چگونه خود را در طرف صحیح جامعه قرار دهند.

پس از قتل روزنامه نگاری که توسط تروریستهای تکفیری داعش سربریده شده و موج خشم و محکومیتهای گسترده ای را از سوی مسلمانان جهان به دنبال داشت، مسلمانان بر تعارض این اقدامات با تعالیم واقعی اسلام تأکید کردند از این رو، دولت بریتانیا دریافته است که باید از روحانیون مسلمان برای هدایت جوانان مسلمان بیشتر استفاده شود.

مقامات دولتی بریتانیا اعتقاد دارند که روحانیون می توانند از انحراف جوانان و قرار گیری آنها در دام تروریسم و دیدگاه های افراطی جلوگیری کنند.

قاری عاصم خطیب مسجدی به نام مسجد مکه در شهر لیدز انگستان از مسلمانان خواست با دولت بریتانیا همکاری کنند تا بتوان اطمینان حاصل کرد که این سم بین جوانان رسوخ نخواهد کرد.

وی خطر پیوستن جوانان به گروه های تروریستی چون تکفیری های داعش را یک خطر جدی توصیف کرد و علت آن را به حضور بریتانیا در زمان جنگ عراق نسبت داد.

فراخوانهای مشابهی توسط مسلمانان بریتانیایی مبنی بر همکاری با پلیس و نیروهای امنیتی شکل گرفته روحانیون هدف از این همکاری ها را منظور ریشه کن کردن تروریسم و افراط گرایی دانسته اند که خیانت به تعالیم اسلام تلقی می شود.

درحالی که روحانیون مسلمان روایتهای افراط گرایانه از دین را به چالش می کشند اما اکثر آنها از ارائه خطبه ها درباره مسائل سیاسی و اجتماعی تفرقه انداز خودداری می کنند.

تیموتی وینتر رئیس کالج اسلامی کمبریج که سالانه حدود ۱۰۰ روحانی مسلمان را تعلیم می دهد گفت: روحانیون هر روز نمی توانند زمان قابل توجهی را با تمام جوانان بگذرانند. نقش دولت در این رابطه محدود است چرا که دولت فاقد صلاحیت لازم در رابطه با علما و روحانیون مسلمان است و از سوی دیگر همه روحانیون بخشی از تلاشهای ضد افراط گرای مرتبط به دولت نیستند.

در این میان محمد منوار رئیس یک مرکز آموزشی خیریه در ایپسویچ توانسته ارتباط خوبی با جوانان مسلمان جامعه خود برقرا کند و به آنها کمک کند پیچیدگی درگیریهای سیاست و خاورمیانه را درک کند و از سوی دیگر مفهوم والای جهاد را در دین اسلام خدشه دار نکرده است.

نظر شما