شناسهٔ خبر: 21109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرضیه برومند استعفا داد

دیروز خبر استعفای مرضیه برومند منتشر شد، اتفاقی که برای دومین بار و پس از شهرام کرمی رخ داد، اما باید منتظر ماند و دید که علی مرادخانی استعفای برومند را می‌پذیرد و یا این هنرمند با تجربه را راضی به ماندن می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مرضیه برومند طی گفت‌گویی از دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران_مبارک استعفا داد، این اتفاق برای سومین بار است که در دوره مدیریتی علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد رخ می‌دهد، پیش از این نیز اسماعیل عالی‌زاد، از دبیری تئاتر فجر برکنار شد و شهرام کرمی از دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان استعفا داد.

مرضیه برومند که به گفته خودش به دور از هرگونه نگاه مالی به کمک تئاتر عروسکی آمده است، امروز با انتقاداتی تند از مدیریت حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و در فاصله ۱۵ روز مانده به برگزاری جشنواره اعلام کرد:«تا امروز اجازه ندادم استعفایم علنی شود اما دیگر دلیلی برای ادامه نمی‌بینم چون با این شیوه هم آبروی من می‌رود و هم آبروی جشنواره بنابراین یا به من استقلال می‌دهند تا جشنواره را برگزار کنم یا یک نفر دیگر را انتخاب کنند.»

مرضیه برومند پیش از این نیز در نشست رسانه‌ای مدیر کل هنرهای نمایشی در انتقاد از حسین طاهری گفته بود:«درست است که ما باید مشکلات تئاتر را حل کنیم اما آقای طاهری هم باید پاسخگو باشد. ما نیامده‌ایم به این نشست که مسائل را ماست‌مالی کنیم اما ما ایرانی‌ها خیلی با کلمات بازی می‌کنیم. آقای طاهری صریح جواب بدهید! خود من یکی از پاسخ‌های شما را نمی‌فهمم.»

مرضیه برومند از زمان حضورش در جشنواره تئاتر عروسکی حتی مکان دبیرخانه این جشنواره را نیز تامین کرده بود، اما امروز به هر دلیل که خودش آن را ناکار آمدی مدیر مرکز هنرهای نمایشی می‌نامد و این سوال را از مرادخانی می‌پرسد که دلیل انتخاب حسین طاهری برای اداره تئاتر کشور چه بوده است؟ به هر حال این مسئله را نمی‌توان کتمان کرد که حضور برومند در دبیرخانه جشنواره اتفاقی مثبت و روبه جلو برای هنرمندان این عرصه بود، اما گویا مدیریت تئاتر کشور خواهان حضور این هنرمند پیشکسوت و با تجربه نیست. البته هنوز امید به بازگشت برومند وجود دارد و علی مرادخانی همچنان فرصت تغییر در جریان منفی ایجاد شده در تئاتر کشور را پیش روی خود دارد. تئاتر عروسکی پیش از آمدن برومند تقریبا دچار فراموشی شده بود، اما شواهد حاکی از آن است که امید به روزهای خوش این گونه هنری قرار نیست دوام زیادی داشته باشد.

تجربه قبلی و برکناری عالی‌زاد، نشان داد که مرادخانی اعتقادی به بازگرداند مدیر قبلی ندارد، البته نمی‌توان توانایی‌های برومند را با عالی‌زاد مقایسه کرد، اما از لحاظ روند اداری این اتفاق ممکن است رخ دهد و دبیر جدید تا چند ساعت دیگر معرفی شود، اما آیا علی مراخانی که گویا این روزها دیگر خودش به تنهای تئاتر کشور را اداره می‌کند، راضی به رفتن مرضیه برومند می‌شود؟ اصلا در چنین شرایطی چه کسی دبیر تئاتر عروسکی را می‌پذیرد؟ مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره تاکنون مرضیه برومند را می‌شناختند، حالا چه کسی جایگزین او می‌شود؟ آیا می‌شود کارهای برومند از درست کردن برق اداره تئاتر تا اسکان دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر در دفتر فیلم ‌سینمایی «شهر موش‌های ۲» را فراموش کرد؟

متن نامه مرضیه برومند به علی مرادخانی بدین شرح است:

« نظر به مشکلات و ناهماهنگی‌های عدیده و مکرر و عدم تفاهم و اختلاف سلیقه و دیدگاه درباره چگونگی برگزاری یک جشنواره مهم و معتبر فرهنگی و نیز نادیده انگاشتن شروطی که هنگام دعوت از من برای قبول مسئولیت دبیری جشنواره عروسکی تهران مبارک از سوی جناب آقای طاهری مورد پذیرش قرار گرفت و متاسفانه بارها و گاه به شکلی توهین آمیز نقض گردید‌، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایید تا امور این جشنواره از این پس بدون هیچ ارتباطی با مدیریت مرکز و زیر نظر مستقیم معاونت هنری و شخص شما انجام پذیرد، در غیر این صورت مرا از ادامه این همکاری معاف فرمایید. زیرا ادامه روند فعلی دیگر قابل تحمل نیست و تمام وقت و نیروی من و ستادم را برای حل و فصل مشکلات ناشی از کج بینی‌ها و لج‌بازی‌ها و کندکاری‌ها هدر می‌کند و به طور قطع در کیفیت برگزاری آبرومندانه جشنواره اثر سوء خواهد داشت. سپاسگزار می‌شوم که هرچه زودتر تکلیف مرا روشن کنید.»

نظر شما