شناسهٔ خبر: 21205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلابدره‌ای از رندی به قلندری رسید

جهانگیر الماسی با بیان اینکه زنده‌یاد گلابدره‌ای یک جوان ایرانی به تمام معنا بود، گفت: او شخصیت جالبی داشت. به معنای واقعی کلمه رند بود و از همین رندی به قلندری رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای، نویسنده «لحظه‌های انقلاب»، عصر روز گذشته، ۸ شهریور ماه، با حضور علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و منتقد ادبی، جهانگیر الماسی، بازیگر، شهرام شکیبا، ناصر فیض و جمعی از اهالی ادبیات و سینما در حوزه هنری برگزار شد.

جهانگیر الماسی، بازیگر، در این مراسم با اشاره به شخصیت زنده‌یاد گلابدره‌ای گفت: زنده‌یاد گلابدره‌ای درد مردم حاشیه‌نشین را می‌فهمید و با آنها سوته‌دلی می‌کرد. او زمانی که می‌خواست قصه‌ای را روایت کند، ابتدا در آن شرایط زندگی می‌کرد، در دل آن فضا قرار می‌گرفت و سپس به روایت آن می‌پرداخت. افراد گمنام زیادی مانند محمود هستند که جوانان ما هنوز آنها را نشناخته‌اند.

این بازیگر سینما با بیان اینکه تمام تلاش محمود و افرادی مانند او این بود که هویت جمعی‌ای که در حال حاضر مورد هجوم و هدف قرار گرفته، حفظ کنند، ادامه داد: من با محمود در دهه ۵۰ آشنا شدم. او شخصیت جالبی داشت. به معنای واقعی کلمه رند بود و از همین رندی به قلندری رسید.

الماسی در ادامه به سبک و سیاق گلابدره‌ای در شخصیت‌پردازی در آثارش و نگارش داستان‌هایش اشاره کرد و افزود: گلابدره‌ای نویسنده‌ای صاحب‌سبک بود که تلاش می‌کرد تا شخصیت‌های داستانش را به گونه‌ای بیافریند که یقه‌اش را بگیرند. دوست داشت شخصیت‌های داستانش زنده باشند و با او حرف بزنند.

وی یادآور شد: در آثار او شاهد زبان خصا در کنار سبک ادبی خاص هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی محمود داشتن سبک در اثر بود، اما او در عین حال به زبان داستان نیز توجه داشت. او با واژگان بازی می‌کرد و دوست داشت که با زبان روز بنویسد. دغدغه او رسیدن به سبکی بود که هویتش باشد؛ آثارش مضمون محور است و معتقد بود فرم و شکل تحت تاثیر معنا جان می‌گیرد. در کنار این او بسیار به ویرایش آثارش علاقه داشت و نمی‌پسندید که با هر اثری وقت مردم را بگیرد. او نمونه واقعی یک جوان ایرانی بود.

در ادامه این مراسم یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه و تعدادی دیگر از اهالی ادبیات و سینما به بیان خاطراتی از این نویسنده پرداختند.

نظر شما