شناسهٔ خبر: 21377 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده جایزه بهترین کتاب خردسال به فارسی ترجمه شد

«کسی پنگوئن گم نکرده؟»، نوشته اولیور جفرز برنده جایزه«بوک تراست» شده؛ جایزه‌ای که به بهترین کتاب‌های خردسال داده می‌شود. این داستان را نسرین وکیلی با زبانی ساده و کودکانه به فارسی برگردانده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از  مهر؛  اولیور جفرز نویسنده استرالیایی در داستان«کسی پنگوئن گم نکرده؟» به خوبی از تنهایی آدم‌ها گفته؛ آدم‌هایی که هر روز بر میزان تنهایی‌شان افزوده می‌شود. در دنیای امروز بچه‌ها هم تنها هستند. تعدا کودکانی که تک فرزند هستند و خواهر و برادری ندارند، هر روز بیشتر از دیروز می‌شود و چه بخواهیم، چه نخواهیم بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت آنها را از جمع دور می‌کند. انگار این ویژگی دنیای مدرن است.
داستان«کسی پنگوئن گم نکرده؟» این‌گونه آغاز می‌شود:
«روزی روزگاری پسری بود که پشت در خانه‌اش، پنگوئنی را پیدا کرد.»

این پسرک اسم ندارد. انگار هر کسی می‌تواند باشد در هر کجای دنیا که زندگی کند. هر پسر تنهایی که دلش می‌خواهد یک دوست پیدا کند. اما پسرک فکر می‌کند، پنگوئن راه خانه‌اش را گم کرده پس پرسان پرسان، متوجه می‌شود که پنگوئن‌ها در قطب جنوب زندگی می‌کنند.

پسرک، قایق بادی‌اش را به دریا می‌اندازد و شب و روز پارو می‌زند و توفان‌ها را پشت سر می‌گذارد و به قطب جنوب می‌رسد اما برخلاف انتظارش می‌بیند که پنگوئن از همیشه غمگین‌تر است. انگار دلخواه او چیز دیگری بوده است.  چیزی به جز برگشت به خانه و زادگاهش...

«کسی پنگوئن گم نکرده؟»، برنده جایزه«بوک تراست» شده؛ جایزه‌ای که به بهترین کتاب‌های خردسال داده می‌شود. این داستان را نسرین وکیلی با زبانی ساده و کودکانه به فارسی برگردانده است. نه تنها متن که  تصاویر کتاب برای بچه‌ها جذاب و دلنشین است. تصاویری که هماهنگ با متن و کامل‌کننده آن هستند.

اولیور جفرز نویسنده و تصویرگری با اصلیت ایرلندی‌ است که در سال ۱۹۷۷ در استرالیا به‌دنیا آمده . او از دانشگاه اولستر استرالیا مدرک ارتباطات بصری خود را دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، جفرز دست به نگارش و تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان زد و تاکنون آثار زیادی را تالیف و تصویرگری کرده و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. از نکات جالب توجه این است که جفرز تصویرگری کتاب‌های خود را انجام می‌دهد.

جفرز از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون ۳۳ جایزه‌ی بین‌المللی را برای تصویرگری و تالیف کتاب‌های خود دریافت کرده است. از جمله این جوایز می‌توان جایزه‌ سی بی آی استرالیا را نام برد که به خاطر کتاب «چطوری ستاره بگیریم» به این نویسنده و تصویرگر رسید. از آثار دیگر جفرز می‌توان «قلب و شیشه» و «پسرکتاب‌خوار» را نام برد.

اگر می‌خواهید با پسرک داستان همراه شوید و با پنگوئن دوستی کنید، داستان«کسی پنگوئن گم نکرده؟ ؟» را بخوانید. این کتاب که یکی  از داستان‌های مجموعه سه جلدی«دنیای شیرین پسرک» است را انتشارات زعفران در 2500 نسخه و به قیمت 7500 تومان برای گروه سنی الف و ب منتشر کرده است

نظر شما