شناسهٔ خبر: 21418 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کامران فانی: کتابخانه ملی در زمینه تأمین منابع دچار نقصان است

كامران فانی از همكاران پیشكسوت كتابخانه ملی و استاد رشته كتابداری معتقد است: كتابخانه ملی هم اكنون بیش از نیمی از كتاب‌هایی را كه باید داشته باشد، ندارد و در زمینه تأمین منابع دچار نقصان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛  اولین جلسه شورای راهبردی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با حضور اعضاء شورا متشكل از رئیس سازمان، معاونان و مشاوران و جمعی از استادان دانشگاه در محل حوزه ریاست ساختمان كتابخانه ملی تشكیل شد.

در این جلسه ابتدا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، با بیان برنامه‌های آینده سازمان و راهبردهای سازمانی، بیان داشت: در زمینه برنامه‌های در حال انجام، مجموعه دانشنامه فرهنگ جزء كارهای پژوهشی سترگ است كه توسط این سازمان در حال پیگیری است. همچنین تأسیس اندیشگاه كتابخانه ملی نیز از جمله اقدامات مناسب بوده است.

وی ادامه داد: هم اكنون 12 مركز استانی تأسیس شده كه وضعیت برخی از آنها در جهات مختلف غیراستاندارد است و باید رسیدگی شود.

صالحی امیری همچنین از مجمع كتابخانه‌های بزرگ كشور كه توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملی راه اندازی شد و تاریخ شفاهی به عنوان دو مسئله مهم دیگر در زمینه فعالیت‌های سازمان متبوع یاد كرد.

رجبی: كتابخانه ملی، محور كتابخانه های بزرگ كشورهای منطقه است

در بخش ابتدایی سخنرانی اعضاء شورای راهبردی سازمان اسناد و كتابخانه ملی، محمد رجبی دوانی رئیس اسبق كتابخانه ملی و رئیس فعلی كتابخانه مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: كتابخانه ملی با شأنیت و جایگاهی كه دارد، می‌بایست جایگاه مركزی میراث مكتوب  و فرهنگ مكتوب را احراز كند و خوشبختانه كسانی كه در این جلسه حضور دارند، همگی واقف به مسائل هستند.

رجبی دوانی در ادامه از كتابخانه ملی به عنوان محور كتابخانه‌های ایران فرهنگی، یعنی كشورهای منطقه یاد كرد و خواستار گسترش فعالیت‌های این كتابخانه در سطح كشورهای عضو اكو شد.

رضایی: نسبت به آرشیو ملی خیلی عنایت نشده است

سعید رضایی شریف‌آبادی سخنران بعدی بود که بیان داشت: ما در دانشگاه الزهراء (س)، نسبت به تأسیس رشته مطالعات آرشیوی اقدام كردیم و در دو دوره دانشجو جذب كردیم كه انشاالله برای سازمان اسناد و كتابخانه ملی، مثمر ثمر خواهند بود. اما آنچه كه ما اكنون می‌بینیم، عدم عنایت كافی به بخش اسناد این سازمان است و در این زمینه خیلی عنایتی نشده است.

وی از تعداد عكس در آرشیو ملی ایران به عنوان یك نمونه یاد كرد كه كمیت و كیفیت آن در شأن آرشیو ملی كشور نیست و باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

فانی: كتابخانه ملی تاكنون وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است

كامران فانی از همكاران پیشكسوت كتابخانه ملی و استاد كتابداری نیز در زمینه فعالیت‌های فعلی سازمان گفت: كتابخانه ملی هم اكنون بیش از نیمی از كتاب‌هایی كه باید داشته باشد، ندارد و در زمینه تأمین منابع دچار نقصان هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اخیر كتابخانه ملی، بیان داشت: گردآوری میراث مكتوب وظیفه اصلی كتابخانه ملی است و امیدوارم كارهای دیگر مانع انجام این وظیفه اصلی نشود.

آذر: اروپایی‌ها ما را با آثار مكتوبمان می‌شناسند

آذر، استاد زبان و ادب فارسی و پژوهشگر نیز در این جلسه با بیان نكاتی از اندیشمندان غربی درباره آثار و فرهنگ ایران، گفت: ما با داشتن مفاخر بزرگ وقتی به سفرهای خارجی می‌رویم مورد توجه اندیشمندان خارجی قرار می‌گیریم. بنابراین لازم است تا منابع ما در حد مكفی و بیانگر فرهنگ و تمدن ما باشد.

بلخاری: بحث كتابداری معنوی را باید جدی بگیریم

دكتر بلخاری استاد دانشگاه تهران سخنران دیگر این جلسه، بیان داشت: در فرهنگ ما كتابخانه یك مخزن است كه می‌تواند مولد هم باشد. وی بیان كرد: از زمانی كه كتابخانه شكل گرفته، بحث جایگاه فرهنگی نیز برای آن مطرح بوده است.

بلخاری بیان داشت: نباید به كتابخانه به عنوان یك مخزن صرف نگریست، بلكه ما در كنار كتابداری فیزیكی كه مورد تأكید كتابداران است باید كتابداری معنوی، یعنی تبدیل كتابخانه به مركز فرهنگی را نیز مدنظر قرارداد.

افشار: از نگاه‌های رؤیاپردازانه دباید دست كشید

افشار زنجانی، استاد دانشگاه اصفهان در رشته كتابداری نیز به عنوان سخنران دیگر بیان داشت: ما باید با واقعیات رو به رو شویم و دست از آرامان پردازی‌های بی نتیجه برداریم.

این استاد دانشگاه گفت: پرداختن به مباحث فرهنگی شاید در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، موجه باشد ولی وظیفه كتابخانه ملی ابتدا جمع آوری منابع لازم خود است و بعد اقدامات دیگر.

ناصری: نخبگان كشور توقع شبانه روزی شدن كتابخانه ملی را ندارند

عبدالله ناصری، استاد سابق دانشگاه الزهراء سخران دیگر این نشست بیان داشت: هدف از تشكیل چنین جلساتی تدوین راهبرد سازمان است و باید این جلسات كمكی به مدیریت اجرایی كند.

وی ادامه داد: در سازمان اسناد و كتابخانه ملی دو وظیفه مهم وجود دارد: اول تشكیل مجموعه‌ها دم سازماندهی و ساماندهی منابع كه بسیار مهم است. وی در ادامه با اشاره به بحث شبانه روزی شدن كتابخانه ملی گفت: نخبگان كشور پیش از شبانه روزی شدن كتابخانه ملی، توقع كامل بودن منابع كتابخانه را دارند.

خسروی: باید به وضعیت میراث دیجیتال رسیدگی شود

فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: در یكسال پنج هگزا اطلاعات دیجیتال تولید می‌شود و ما برنامه خاصی برای ساماندهی آن نداریم.

وی با اشاره به از دست رفتن منابع اینترنتی نظیر محتوای وب سایت‌ها و اسناد الكترونیك گفت: متآسفانه وب سایت‌ها و ایمیل‌های سازمانی هیچ جا ثبت نمی‌شوند و در حیطه اسناد الكترونیك برنامه خاصی تدوین نشده است. دكتر خسروی همچنین ایجاد مراكزی نظیر اندیشگاه كتابخانه ملی را نافی سایر وظایف كتابخانه ندانست.

گزارشی از فعالیت‌های اندیشگاه و امور بین‌الملل کتابخانه ملی

در ادامه نشست، غلامحسین شعبانی، رئیس اندیشگاه كتابخانه ملی نیز گزارشی از فعالیت‌های اندیشگاه كتابخانه ملی بیان كرد. وی گفت: اندیشگاه و كتابخانه ملی، ارتباط بسیار  تنگاتنگی با هم دارند و از این طریق می‌توانیم مردم را با اهمیت و نقش و جایگاه كتاب آشنا كنیم.

شعبانی در ادامه، معرفی و رونمایی كتاب، نقد كتاب، تجلیل از بزرگان فرهنگ و ایجاد كرسی‌های آزاداندیشی را از جمله برنامه‌های مستمر و اهداف این اندیشگاه اعلام كرد.

محمد سلطانی فر استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان در امور بین الملل نیز با ارائه گزارشی از امور بین الملل سازمان بیان داشت: در زمینه حوزه بین الملل در حیطه مجامع بین المللی در سه حوزه فعالیت‌ها را گسترش داده ایم: اول در انجمن ایفلا بوده است كه هم عضو هستیم و هم مراودات خوبی داریم. دوم در زمینه ایكا كه ماه آینده در اسپانیا برگزا می‌شود و متولی مباحث اسنادی كشور است و سوم در حیطه حافظه جهانی كه فعالیت‌های مان در زمینه ثبت آثار در عرصه بین المللی و یونسكو و همچنین در عرصه ملی رو به گسترش است.

وی ادامه داد: در زمینه مباحث دیپلماسی فرهنگی نیز مراودات و فعالیت‌های مناسبی داشته ایم و در زمینه مرمت نیز با توجه به متخصصین خوبی كه داریم درخواست‌های بسیاری برای همكاری از كشورهای منطقه داشته ایم. سلطانی فر پذیرایی از محققین در قالب تورهای مختلف و امضاء تفاهم نامه با جامعه تورگردانان را از جمله فعالی‌های شاخص امور بین الملل سازمان نامید.

اضافه می‌شود، شورای عالی راهبردی سازمان به منظور دریافت پیشنهادهای راهبردی در زمینه‌های تخصصی سازمان اسناد و كتابخانه ملی، تشكیل شده است.

نظر شما