شناسهٔ خبر: 21423 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهار نظر معاون فرهنگی وزارت علوم پیرامون تشکیل اتاق فکر

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از تدوین منشور حقوق دانشجویی و راه‌اندازی اتاق فکر استان‌ها در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برگزاری این اتاق فکرها سبب جمع آوری دیدگاه‌ها و افزایش پیوند دانشگاه با جامعه می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سید‌ضیاء هاشمی در جمع روسای دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد نقش فرجی‌دانا در هدایت آموزش عالی ایران را ماندگار دانست و با ابراز تاسف از محرومیت جامعه دانشگاهی از مدیریت وی، گفت: تعریف درستی از فرهنگ و جایگاه آن در کشور و به خصوص در جامعه دانشگاهی ارائه نشده است.

وی افزود: فرهنگ جوهره اصلی مدیریت جامعه است و توسعه علمی یک کشور متاثر از فرهنگ بوده و پیوندی عمیق با آن دارد .

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه باید پیشتاز توسعه فرهنگی باشد، تصریح کرد: بخشی از نخبگان فقط مسائلی مثل پوشش و روابط دختر و پسر را به عنوان ارزش‌های فرهنگی مطرح می‌کنند و برخی از مدیران فرهنگی بلافاصله مسئله عفاف و حجاب را مورد تاکید قرار می‌دهند، در حالی که این دو مقوله تنها ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: راستگویی، امانت‌داری و قانونمندی ارزش‌های مهم دیگری هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند وافرادی نیز فقط در یک مقوله و ارزش پیشتاز هستند و  نگاه تک بعدی دارند و این نگاه باعث تضعیف جایگاه آن ارزش می‌شود .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: با نهادینه سازی ارزش‌ها می‌توانیم شاهد وضعیت بهتری از عرصه‌های زندگی اجتماعی باشیم و وظیفه ما در دانشگاه‌ها ترویج ارزش‌های اخلاقی است.

وی تصریح کرد: دانشگاهیان پیشگامان دفاع از ارزش‌ها هستند و دفاع از ارزش‌ها در در انحصار هیچ گروهی نیست، همچنین نگاه انحصارگرایانه و نفی نظرات دیگران به نفع ترویج ارزش‌ها نیست و در واقع اقدامی ضد فرهنگی است.

وی سیاست جذب حداکثری و مشارکت عمومی در راستای تقویت ارزش‌ها را از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: این امر مستلزم دفاع از آزادی، قانونمندی و البته امنیت است و در هر تمدنی این سه ارزش همگام با هم رشد پیدا می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: حرکت به سمت امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها نتایج ضدامنیتی دارد همچنین ایجاد فضای مناسب برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات متنوع باعث شود دانشگاهیان با آرامش خواسته‌های خود را دنبال کنند.

وی با بیان این مطلب که طرفدار تنوع تشکل‌ها هستیم، افزود: فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها باید در چهارچوب قانون رشد پیدا کند، در غیر این صورت تحلیل سیاسی امکان پذیر نیست و دچار رادیکالیسم در دانشگاه‌ها خواهیم شد .

هاشمی افزود: در سال‌های آینده پیش‌بینی افزایش مطالبات دانشجویان در زمینه ایجاد تشکل‌های جدید را داریم؛ لذا از روسای دانشگاه‌ها تقاضا داریم از این مطالبات استقبال کنند تا باعث تشویق و تسهیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون شوند.

معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم افزایش کرسی‌های آزاد‌اندیشی را یکی از مطالبات مقام معظم رهبری برشمرد و اظهار داشت: کرسی‌های آزاد‌اندیشی می‌تواند باعث افزایش نشاط در جامعه دانشگاهی و حرکت به سمت عقلانیت شود.

وی ادامه داد: آئین‌نامه مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی دارای اشکالاتی بود که اصلاحات لازم صورت گرفته است و امید داریم که این کرسی‌ها در سال تحصیلی جدید فعال‌تر شوند.

هاشمی در پایان از تدوین منشور حقوق دانشجویی و راه‌اندازی اتاق فکر استان‌ها در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: برگزاری این اتاق فکرها باعث جمع آوری همه دیدگاه‌ها و افزایش پیوند دانشگاه با جامعه خواهد شد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۶۱۲۰۰۱۳۰۸#sthash.M۰jbj۱۱S.dpuf

نظر شما