شناسهٔ خبر: 21475 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قوانین دست و پا گیر مانع صادرات محصولات صنعت چاپ

مدیرعامل رسام‌نگار جاوید ضمن بیان مشکلات تولیدکنندگان صنعت چاپ، به وجود قوانین دست و پاگیر در این عرصه اشاره کرد و گفت: وجود این قوانین مانع از توسعه صادرات محصولات چاپ شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رضا حیدری، مدیرعامل رسام نگار جاوید، با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت: رسام‌نگار جاوید سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده و در زمینه تولید کارت‌های هوشمند فعالیت دارد. ما در این مجموعه به تولید انواع و اقسام کارت‌های اسکرچ، پری‌پیت و... می‌پردازیم. این مجموعه در فضایی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع بنا شده و فعالیت خود را از سال ۹۲ آغاز کرده است. در برهه‌ای قصد توسعه فعالیت‌های مجموعه را داشتیم، از این نظر به سرمایه‌گذاری کلان در زمینه کارت‌های هوشمند پرداختیم تا بتوانیم از ورود انواع کارت‌های هوشمند به کشور جلوگیری کنیم. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر حدود چند میلیون کارت ملی وارد کشور شده و یا میزانی از سیم‌کارت‌هایی که شرکت‌های مختلف استفاده می‌کردند نیز از خارج از کشور وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه به دلیل مساعد نبودن وضعیت ظرفیت تولید داخل کشور، زمینه برای واردات سیم‌کارت به دلخل کشور باز شده است، ادامه داد: تلاش کردیم تا مقداری از این ظرفیت را در داخل کشور ایجاد کنیم. خوشبختانه در رسام نگار جاوید با سرمایه‌گذاری انجام شده از ورود هر نوع کارتی بی‌نیاز هستیم. جدیدترین کالایی که در این مجموعه به تولید آن پرداخته‌ایم، تولید کارت‌ها با رابط دوگانه (Dual Interface) است که برای کارت‌های ملی استفاده می‌شود. با تلاش‌های انجام شده در مجموعه این قابلیت را داریم که در هر ماه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کارت با این ویژگی را تولید و عرضه کنیم. در خاورمیانه و دنیا سایت‌های محدودی توانایی تولید این نوع کارت‌ها را دارند. این مجموعه جزء معدود مجموعه‌هایی است در خاورمیانه که در زمینه تولید کارت هوشمند از سطوح پایین تا انتهای کار طراحی شده است.

مدیرعامل رسام نگار جاوید به میزان واردات کارت‌ها با رابط دوگانه به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: به طور دقیق نمی‌توان گفت که ما در طول سال چه میزان واردات داشته‌ایم، اما اگر بخواهیم نیاز کشور را حدود ۴۰ میلیون سیم‌کارت در طول سال برآورد کنیم و از سوی دیگر نیاز کشور را برای کارت‌های شناسایی مثل کارت هوشمند ملی را حدود ۱۵ میلیون کارت در نظر بگیریم، باید بگوییم که حدود ۵۵ میلیون کارت در این زمینه لازم است که این تعداد جدای کارت‌های بانکی است. از این میزان گفته شده بیش از ۵۰ درصد به کشور وارد می‌شده است.

صرفه‌جویی ۱۵ میلیون دلاری پس از تولید کارت‌ها با رابط دوگانه

حیدری یادآور شد: راه‌اندازی این مجموعه این قابلیت را ایجاد کرده که تمام این نوع کارت‌ها در ایران تولید شود که این موفقیت توانسته از میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. اگر هر کارتی را به طور میانگین حدود یک دلار در نظر بگیریم، آغاز به کار تولید این نوع کارت‌ها در داخل مجموعه می‌تواند در طول یک‌سال حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار از واردات جلوگیری کند که البته قسمتی از این پول برای ورود مواد اولیه باز به خارج از کشور فرستاده می‌شود، اما می‌توان گفت که در مجموع حدود نیمی از این میزان در داخل کشور باقی خواهد ماند.

مدیرعامل مجموعه رسام‌نگار جاوید در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه فعالان عرصه چاپ اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر توانایی تولید انواع و اقسام چاپ‌ها را  در ایران داریم. در بخش‌هایی پیشرفت کرده و حتی امکان صادرات برای ما وجود دارد، اما در بخش‌هایی هم با کمبودهایی مواجه هستیم که ازخارج به ویژه ترکیه وارد می‌شود که جای سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد. به عنوان نمونه آمار دقیقی در دست ندارم، اما سالانه چندین میلیارد یورو هزینه می‌شود تا این برچسب‌ها از برخی از کشورها به ویژه از ترکیه وارد کشور شود.

وی درباره صادرات تولیدات صنعت چاپ به خارج از کشور و پیدا کردن بازارهای جدید برای عرضه محصولات چاپی ایران افزود: سیاست‌گذاری‌ها به این صورت است که راه‌های جدید برای صادرات این دست از محصولات ایجاد شود، اما با توجه به فعالیت‌های انجام شده طی سال‌های اخیر باید گفت که بخش خصوصی در این زمینه فعال‌تر بوده است. با وجود این متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به طور کامل از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. قوانین دست و پا گیری در این زمینه وجود دارد که این قوانین میزان تولید را کاهش می‌دهد و در جهت حمایت از تولید داخل نیست. به عنوان نمونه ورود کالای تمام‌شده به مراتب ارزان‌تر از تولیدات داخلی است. کسی که کار بازرگانی می‌کند، راحت‌تر کار می‌کند تا کسی که به بازرگانی می‌پردازد.

نظر شما