شناسهٔ خبر: 21528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خودسانسوری مهمترین آسیب واسپاری ممیزی به ناشران

مدیر انتشارات سپیده باوران معتقد است‌، طرح واسپاری ممیزی به ناشران به نفع این قشر نیست،‌ چرا که موجب نوعی خودسانسوری می‌شود. بنابراین علی‌رغم خیرخواهی دوستان و مسئولان ذیربط نتیجه نهایی، نتیجه خوبی نخواهد داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ عابس قدسی مدیر انتشارات سپیده باوران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی با اشاره به طرح واسپاری ممیزی به ناشران گفت: من معتقدم نوعی خیرخواهی پشت این موضوع وجود دارد،‌ مسئولان ارشاد بنا داشتند تا زحمت ناشران و مشکلاتشان کاهش یابد،‌ اما  بنا به دلایلی اجرای این طرح به نفع ناشران نیست.

وی ادامه داد:‌ به نظر من ناشران با اجرای این طرح دچار خودسانسوری خواهند شد،‌ از طرف دیگر این امر وسیله‌ای برای تسویه‌ حساب با ناشران خواهند شد،‌ تصور بنده این است که علی‌رغم خیرخواهی دوستان و مسئولان ذیربط نتیجه نهایی نتیجه خوبی نخواهد داشت، مگر اینکه طرح تعریف شده و شفافی در اختیار باشد تا امکان سوء استفاده از این طرح را به حداقل برساند.

مدیر انتشارات سپیده باوران تصریح کرد:‌ هم‌چنین اینکه عده‌ای از ناشران گروه‌های ممیزی داشته باشند و عده‌ای دیگر نداشته باشند‌، نوعی عدم توازن ایجاد می‌کند،‌ چرا که مولفان به سمت آن ناشر خاص تمایل پیدا کرده و آثارشان را به تعدادی از ناشران محدود خواهند سپرد و این منجر به بی‌عدالتی خواهدشد. به نظر من اگر قرار است ممیزی را به ناشران واگذار کنیم، یا باید این امر در اختیار همه قرار بگیرد یا اینکه اساسا‌‌ً‌ اجرایی نشود.

قدسی افزود:‌ ضمن اینکه واضح است عموماً کسانی در این قضیه منتفع می‌شوند که بتوانند از روابط قبلی که در وزارت ارشاد داشته استفاده کنند، معمولاً امورات وزارت ارشاد در طبقه میانی مدیران رقم می‌خورد. در سطوح بالا تصمیم‌گیری می‌شود،‌ اما افرادی که تصمیمات را اجرایی و تفسیرهایی خاص می‌کنند، مدیران میانی هستند که آن‌ها نیز با عده‌ای خاصی از ناشران روابط حسنه دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از ناشران معتقدند که کارشناسان گروه‌های ممیزی ناشر به دلیل اینکه از سوی ناشر انتخاب شده و به نوعی حقوق‌بگیر ناشر هستند، ممکن است نتوانند عدالت را به طور کامل پیاده کنند‌، آ‌یا شما با این گفته موافق هستید،‌ گفت:‌ بنده روی بحث بی‌عدالتی موجود در این روش بحث دارم، اما اینکه ممیزان و کارشناسان به دلیل اینکه حقوق‌بگیر ناشر هستند،‌ بخواهند عدالت را اجرا نکنند‌، را قبول ندارم‌.

قدسی گفت:‌ اغلب ناشران توجه دارند که از خط قرمزهای بدیهی حوزه ممیزی عبور نکنند، تا بی‌جهت دردسری برای خود ایجاد نکنند، چنانچه اگر گاهی نکته‌ای از دید ممیزان ارشاد پنهان مانده که ناشر حدس می‌زده انتشار آن به صلاح نیست، خود اقدام به اصلاح متن می‌کرده است.

وی ادامه داد:‌ بنده قائل به ممیزی حداقلی هستم‌ و معمولا‌ً اختلافات ممیزی به حداکثر ممیزی مربوط می‌شود‌، به نظر من نیازی نیست روی هر موضوع جزئی به ناشر فشار آورده شود که این را حذف کن،‌ آن را حذف کن،‌ اگر ضوابط مشخصی از سوی وزارت ارشاد منتشر شود و بر طبق آن کارشناسان وزارت ارشاد عمل کنند،‌ برای عموم ناشران دردسری ایجاد نخواهد شد.

قدسی تصریح کرد:‌ باید ساز و کارهای جدی تعیین شود، سعه صدرها بیشتر شود، حتی‌الامکان خط قرمزها هم روشن شود، از خط قرمزهای موهوم پرهیز شود، در این صورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ درصورت اجرای طرح جدید ممیزی باید سازوکاری اتخاذ شود تا امکان سوء‌استفاده بدخواهان گرفته شود و اجرای این طرح خیرخواهانه منجر به ابزاری برای تسویه حساب‌های دیگران با ناشران نشود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۲۳:۴۲علی 0 0

    مدیر انتشارات دقیقا حرفش درست است ... واقعا جرا اینقدر هر دفعه به ناشران استرس وارد می کنند از یک طرف بحث مالیات ..از یک طرف شابک... ار یک طرف ممیزی...هیچ امکانات و تسهیلاتی هم که قائل نمی شوند... 
                                

نظر شما