شناسهٔ خبر: 21536 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست وزارت علوم: حقوق دانشجویان در کمیته‌های انضباطی رعایت شود

سرپرست وزارت علوم، گفت: حقوق دانشجویان باید به صورت کامل در محیط‌هاي دانشگاهی و در کمیته های انضباطی رعایت شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی در همایش سراسری معاونان دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تاکید کرد: آگاه کردن دانشجویان به حقوق خود و به مسائل مبتلا به جامعه، به نفع نظام اسلامی است و فضایی که درآن امكان انتقاد نباشد در دراز مدت به نفع دانشگاه نیست.

وی افزود: دانشجویان باید آگاهی سیاسی داشته باشند و در قالب تشکل های سیاسی دانشجویی فعالیت کنند و با جریانات سیاسی سالم درون نظام جمهوری اسلامی همکاری کنند؛ ولی کار اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است و آن محیط نبايد سیاست زده و محل بروز منویات جریانات سیاسی باشد.

سرپرست وزارت علوم، اظهار داشت: ما به کار اصلی دانشگاه که آموزش و پژوهش است، می پردازیم و فریب برخی جریانات سیاسی را که می خواهند سیاست زدگی را به عنوان متن اصلی فعالیت دانشگاهها غالب کنند، نمي‌خوريم. ما اعتقاد داریم دانشگاه زمین رقابت سیاسی نیست و سیاست در حاشیه فعالیت دانشگاهها قرار دارد.

نجفی با اشاره به تنوع فعالیت های معاونت دانشجویی، این حوزه را ظریف ترین بخش در میان مدیریت های دانشگاهی عنوان کرد که بخش بزرگی از آرامش دانشگاهها به عملکرد این بخش بستگی دارد.

وی افزود: معاونان دانشجویی باید اطلاعات کافی از شرایط و مسائل روز جامعه داشته باشند و به سوالات دانشجویان که به مباحث دانشگاهی محدود نیست، پاسخ بگویند.

سرپرست وزارت علوم تأكيد كرد: دانشجویان ذهن پرسشگر و روحی معترض دارند و معاونان دانشجویی علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در خصوص مسائل جامعه باید به دانشجویان علاقمندبوده و با آنان همدلانه  و پدرانه برخورد کنند و اولین کساني باشند که دانشجویان مشکلات و دردل های  خودرا با آنان طرح می کنند.

سرپرست وزارت علوم افزود: معاونت دانشجویی تلاش کند تا دانشجویان استعدادهای خود را در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری شکوفا کنند.

وی با تاکید بر جلب مشارکت حداکثری دانشجویان در فعالیت های مختلف، گفت: با مشارکت دانشجویان در آنان انگیزه و اطمینان خاطر ايجاد می شود و آنان باید باور کنند که مشارکت و حضور در انجمن ها و گروههای قانونی مورد تایید دانشگاه برای آنها مشکلات بعدی نخواهد داشت.

نجفی گفت: مدیران دانشگاه از شوراهای صنفی حمایت کنند و این شوراها را واسطه بین خود و دانشجویان بدانند و تا حد امکانات موجود مطالبات آنها را برآورده سازند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به فعالیت معاونت های دانشجویی برای سلامت دانشجویان، اظهار داشت: سلامت روحی و روانی از سلامت جسمی مهمتر است و دانشگاهها باید مراکز مشاوره روان شناسی قوی داشته باشند.

نجفی با اشاره به کمیته انضباطی به عنوان بخشي از فعالیت های مرتبط با حوزه معاونت دانشجویی، خاطرنشان کرد: این کمیته ها کارکردی تربیتی دارند و برای ارشاد دانشجویان و جلوگیری از تکرار خطاهای دوران دانشجویی در محیط جامعه ایجاد شده اند.

وی تاکید کرد: حقوق قانونی دانشجویان در این کمیته ها رعایت شود و احکام انضباطی صادره با خطای صورت گرفته متناسب باشد و دقت شود شرایط سنی دانشجو، مشکلات او و مجموع شرایط جامعه در صدور حکم لحاظ شود.

نظر شما