شناسهٔ خبر: 21581 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کانون نویسندگان فعالیت سیاسی دارد نه ادبی

سخنگوی انجمن قلم ایران سه اشکال را به فعالیت غیر قانونی کانون منحله وارد دانست و گفت: در ماهیت شکل‌گیری فرضی این تشکل سیاسی (کانون نویسندگان ایران) اصولی مطرح شده که با اصول قانون اساسی و مورد قبول جمهوری اسلامی ایران در تعارض است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ محسن پرویز معاون اسبق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون فعالیت مجدد «کانون منحله نویسندگان ایران» اظهار داشت: بحث کلان در همه نظام‌ها در دنیا وجود دارد و آن این است که هرگونه فعالیت در کشور باید تابع ضوابط و قوانین آن کشور باشد. در هیچ جای دنیا به فعالیت غیرقانونی میدان داده نمی‌شود و هیچ نظامی اجازه ندارد که در خارج از چارچوب قانون و ضوابط فعالیت‌هایی انجام دهد.

* هیچ مجموعه‌ای  از وزارت ارشاد تحت نام کانون نویسندگان مجوز فعالیت دریافت نکرده است

به گفته معاون اسبق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرم هست که در دوران مسئولیتم در وزارت ارشاد چندباری برخی خبرنگارها پیرامون فعالیت کانون نویسندگان ایران سوال می‌کردند که من همان زمان گفتم که هیچ تشکل یا موسسه یا مجموعه فرهنگی یا صنفی حتی نظایر آن از وزارت ارشاد تحت نام کانون نویسندگان مجوز فعالیت دریافت نکرده است و طبیعتا هر نوع فعالیتی که تحت این عنوان بخواهد صورت گیرد غیرقانونی است و خلاف بوده و مراجع ذی‌صلاح باید با او برخورد کنند، اینکه محافل خانگی و شاید تحرکات زیرزمینی انجام شود و بدون اخذ مجوز قانونی گروهی مشغول یک حرکت سیاسی شود قطعا مضر است و در درازمدت موجب اخلال در فضای سیاسی و فرهنگی کشور می‌شود و در مواردی هم که خط‌گیری این جریانات از خارج از کشور باشد ممکن است مشکلات امنیتی برای کشور به بار آورد.

پرویز تصریح کرد: متاسفانه گاهی در مورد فعالیت‌های خلاف ضوابط قانونی که زمینه فتنه‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی در کشور هست بی‌توجهی صورت می‌گیرد و از کنار مسائل به ظاهر ساده عبور می‌شود، حرکت‌های خلافی که قاعدتا در آغاز می‌تواند مقابل آن گرفته شود اما تبدیل به معضل فرهنگی، سیاسی، امنیتی برای کشور می‌شود.

* بحث کانون نویسندگان سیاسی است

این مقام مسئول توضیح داد: در ظاهر ماجرا گاهی برخی‌ها ساده‌اندیشانه و برخی هم برای کوچک جلوه دادن موضوع، این طور مطرح می‌کنند که حالا اگر چند نفر در زیرزمین خانه‌ای جمع شوند و دور هم صحبتی مطرح کنند چه لطمه‌ای به حساب ما می‌زند! پاسخ این سوال مشخص است لطمه‌ای وارد نمی‌شود محافل خانه‌ای و جمع‌های دوستانه فراوانی داریم. ده‌ها نفر ممکن است گرد هم آیند و از هر دری صحبت کنند و لطمه‌ای به جایی نمی‌خورد اتفاقا خیلی وقت‌ها تاکید می‌کنیم که اقوام و دوستان از حال هم باخبر شده و دور هم گرد آیند اما اینکه جمعی در محفلی گردهم آیند و بعد مدعی شود برای یک تشکل غیرقانونی و تشکلی که وجود غیرقانونی ندارد به لحاظ قانونی انتخابات برگزار کردند و هیات مدیره و هیات اجرایی مشخص کرده‌اند این کار متفاوت است اینجا درواقع بحث فعالیت یک تشکل سیاسی مطرح است.

وی گفت: باید توضیح داد که این جمع‌ها تا به امروز صرفا کاربرد سیاسی داشته است و هیچ گونه حرکت غیرسیاسی از آنها مشاهده نشده است و در موارد بسیار موضع‌گیری سیاسی انجام دادند که همیشه یا اغلب اوقات هم یک موضع‌گیری سیاسی غیرهمسو با عامه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. حال اینکه یک تشکل سیاسی بدون مجوز بخواهد فعالیت کند، صورت مسئله به شکل کامل عوض می‌شود و دیگر این سخن اولیه نیست.

* اصول کانون منحله با نظام جمهوری اسلامی ایران در تعارض است

سخنگوی انجمن قلم ایران با بیان اینکه این موضوع که کانون نویسندگان و کسانی که در این تشکل غیرقانونی سیاسی فعالیت می‌کردند بیایند و اخذ مجوز از ارشاد کنند صحیح نیست، گفت: شاید سه اشکال در این موضوع نهفته باشد؛ اشکال اول اینکه در ماهیت شکل‌گیری فرضی این تشکل سیاسی اصولی مطرح شده که با اصول قانون اساسی و مورد قبول جمهوری اسلامی ایران در تعارض است.

وی به اشکال دوم تاکید کرد و گفت: اشکال دوم اینکه اساسا فعالیت این مجموعه سیاسی است و نه فرهنگی و وزارت ارشاد موظف است به مراکز فرهنگی مجوز فعالیت دهد و احزاب سیاسی قاعدتا باید از وزارت کشور مجوز فعالیت اخذ کنند.

* صلاحیت این افراد مورد تایید نیست

پرویز ادامه داد: اشکال سوم اینکه جمع زیادی از کسانی که در این مجموعه در حال حاضر فعالند و یا حضور دارند حتی آنها که در گذشته حضور داشتند به دلیل موضع‌گیری‌هایی که در مقاطع مختلف در معارضه با نظام جمهوری اسلامی داشتند، تعدادی از این افراد صلاحیتشان نمی‌تواند مورد تایید قرار گیرد. من فکر می‌کنم خوب است مسئولین بخش‌های مختلف دولتی ما بدون در نظر گرفتن ملاحظات مصلحت‌اندیشانه توجه داشته باشند که آنها کارگزار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و در مقابل فعالیت‌های غیرقانونی باید موضع بگیرند و اجازه فعالیت غیرقانونی به کسی ندهند.

نظر شما