شناسهٔ خبر: 21588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

252 هزار نفر ظرفیت دانشگاهی خالی ماند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار قبولی های کنکور سال 93 از خالی ماندن 252 هزار و 883 نفر صندلی در دانشگاه پیام نور و موسسات غیرانتفاعی خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری در محل سازمان سنجش با اعلام این مطلب افزود: از میان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که در آزمون سراسری سال ۹۳ شرکت کردند ۸۷۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از میان آنها ۶۲۵ هزار نفر انتخاب رشته کردند و در نهایت اسامی ۴۶۶ هزار و ۸۸۸ نفر به عنوان قبولی اعلام شده است. 

خدایی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد افراد انتخاب رشته کننده، در این دوره پذیرفته شدند که از این تعداد ۳۳ درصد در پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی و ۶۷ درصد در پذیرش با استفاده از سوابق تحصیلی و نمره آزمون پذیرفته شده اند.

وی با اشاره به آمار قبولی های کنکور سال ۹۳ از خالی ماندن ۲۵۲ هزار و ۸۸۳ نفر صندلی در دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی خبر داد و گفت: ۹۹ درصد این ظرفیت خالی مانده در دوره آموزشی دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است که ۱۷۹ هزار نفر در ظرفیت دانشگاه پیام نور و ۶۱ هزار نفر در ظرفیت موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی خالی مانده است.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: ظرفیت دوره های نوبت دوم یا شبانه و پردیس های خودگردان به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

وی درباره خالی ماندن ظرفیت به تفکیک گروه های آزمایشی گفت: در گروه ریاضی و فنی ۱۲۰ هزار نفر، در گروه تجربی ۳۷ هزار نفر، در گروه انسانی ۸۱ هزار نفر و در گروه زبان هم ۸ هزار نفر جزء این ظرفیت خالی هستند.

خدایی با تاکید بر اینکه برای کنکور سراسری سال ۹۳ مرحله تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت گفت: پذیرش بدون آزمون برای نیمسال دوم تحصیلی در بهمن ماه اعلام خواهد شد.

وی درباره ظرفیت رشته های دکتری حرفه ای از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گفت: ظرفیت پذیرش در این رشته ها با مساعدت وزارت بهداشت افزایش یافت و کل پذیرش در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۸ هزار و ۳۰۰ نفر شد که افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به دوره گذشته را شاهد هستیم .

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: کارنامه نهایی داوطلبان کنکور سراسری ۹۳ در روز ۲۶ شهریورماه منتشر می شود و داوطلبان در صورت اعتراض به کارنامه خود می توانند به صورت اینترنتی اعتراض خود را به سازمان سنجش ارسال کنند.

وی درباره اعلام نتایج رشته های نیمه متمرکز کنکور سراسری سال ۹۳ گفت: نتایج اولیه این گروه از رشته ها در ۱۵ مهرماه و نتایج نهایی ۱۴ دی ماه اعلتم می شود.

خدایی اظهار داشت: نسبت جنسیتی پذیرفته شدگان مشابه نسبت جنسیتی شرکت کنندگان کنکور است و در نهایت از تعداد ۴۶۶ هزار و ۸۸۸ نفر ۵۸.۴۳ درصد زنان و ۴۱.۵۷ درصد مردان پذیرفته شده اند. 

نظر شما