شناسهٔ خبر: 21668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ده‌نمکی: گفتمان امام در بین هنرمندان و رسانه‌ها کمرنگ شده است

کارگردان سینمای ایران گفت ادبیات امام راحل (ره) که مبتنی بر جنگ فقر و غنا و مبارزه با اشرافیگری و عدالت‌خواهی است در بین رسانه‌ها و هنرمندان ایران کمرنگ شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مسعود ده نمکی در مراسم بزرگداشت مازیار بیژنی در روز سه شنبه ۱۸ شهریورماه در مرکز رسانه‌ای اوج برگزار شد اظهار کرد: آشنایی من و مازیار بیژنی به سال‌ها پیش باز می‌گردد. شاید اگر مازیار بیژنی نبود من به جای فیلمسازی وارد عرصه کاریکاتور می‌شدم! و به خاطر حضور او در عرصه کاریکاتور بود که من هم فیلمساز شدم.

وی با بیان اینکه یک هنرمند متعهد علاوه بر هنر خود باید تفکر و اندیشه هم داشته باشد گفت: مازیار بیژنی هنرمندی است که علاوه بر موارد هنری در آثارش همواره تفکر واندیشه غنی در کارهای او به چشم می‌خورد. آثار او دارای یک سبک خاص و مشخص است که تاثیر بسیاری را در عرصه کاریکاتور داشته است.

این کارگردان و نویسنده با بیان اینکه شاید بسیاری بتوانند به راحتی طرح‌های مازیار بیژنی را بکشند تصریح کرد: حتی اگر بسیاری هم بتوانند طرح‌های این هنرمند را رسم کنند اما مطمئنا تفکر او را نخواهند داشت و این تفکر است که کار و شخصیت مازیار بیژنی را از دیگران متمایز کرده است.

ده نمکی با اشاره به نگاه ساده بیژنی در آثارش گفت: در دوران ویژه دهه ۷۰ حضور افرادی چون مازیار بیژنی یک غنیمت بود. در همان مقطع هم افرادی بودند که افکاری تندتر از مازیاد بیژنی داشتند اما راضی نبودند با طنزی تلخ این هنرمند مطالبش را بیان کند.

این کارگردان و نویسنده سینمای ایران در ادامه صحبت‌های خود به بیان خاطره‌ای از رابطه خود و مازیار بیژنی اشاره کرد و گفت: به یاد دارم روزهایی این هنرمند با شمار زیادی کاریکاتور می‌دیدم که هیچ کس حاضر به انتشار آنها نبود اما ما تلاش می‌کردیم در نشریه شلمچه این آثار را چاپ کنیم. بسیاری از هنرمندان در حال حاضر ادبیات امام راحل را فراموش کرده‌اند. ادبیاتی که مبتنی بر جنگ فقر و غنا بود این ادبیات چارچوب اصلی کارهای مازیار بیژنی را تشکیل می‌داد.

وی تصریح کرد: جایگاه هنر انقلاب اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب خاکستری خود را پیدا کند. مازیار بیژنی با آثار خود که مبتنی بر گفتمان عدالت‌خواهی، مبارزه با اشرافی‌گری و جنگ فقر و غنا بود توانست این دست از مخاطبان را نیز با خود همراه کند.

ده نمکی اضافه کرد: مطمئن باشید در مورد کارهای مازیار بیژنی و اثرات او در هنر انقلاب اسلامی، تاریخ قضاوت خواهد کرد.

* حاشیه:

در هنگام صحبت‌های مسعود دهنمکی در مراسم بزرگداشت مازیار بیژنی، این هنرمند کاریکاتوریست برای لحظه‌ای از صحبت‌های دهنمکی غافل شد و دهنمکی هم خطاب به او با شوخی گفت آقای بیژنی ما برای بزرگداشت شما به اینجا آمده‌ایم! البته آنقدر این مجالس را برای امثال شما نگرفته‌اند که نمی‌دانید در این مراسم‌ها چکار باید کنید.

نظر شما