شناسهٔ خبر: 21727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جذب هیئت علمی در هشت رشته پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری

مدیر پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، درتشریح برنامه‌ها و ماموریت‌های فرهنگی و مدیریتی‌ این پژوهشکده از جذب هیئت علمی برای این پژوهشکده در هشت رشته از جمله سینما، هنرهای نمایشی، پژوهش هنر، فلسفه و حكمت اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، وحید یامین‌پور، مدیر پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی، مدرس دانشگاه و مجری با سابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درخصوص سابقه تاریخی این پژوهشكده گفت: پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۱۳۷۲ و با موافقت اصولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده است. این پژوهشكده پیش از این دوره‌های مختلف آموزشی را نیز برگزار كرده است، نكته قابل توجه درخصوص این پژوهشكده، اعتبار علمی و تاریخی است كه از اعتبار حقوقی آن به مراتب مهم‌تر است.

وی افزود: می‌توان گفت نخستین گام‌های ایجاد این پژوهشكده توسط هنرمند فقید، شهید مرتضی آوینی و با تاسیس گروه مطالعاتی «مطالعات دینی هنر» برداشته شده است؛ گروهی كه اساتید شناخته شده‌ای چون مرحوم محمد مدد‌پور در آن فعالیت و سرپرستی داشته‌اند.

این پژوهشگر هنر دینی سپس در مورد جایگاه پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی در فضای علمی و آكادمیك كشور گفت: این پژوهشكده به عنوان یكی از معتبر‌ترین مراكز علمی و پژوهشی شناخته می‌شود كه تا به امروز با انتشار بیش از ۲۵۰ جلد كتاب كه اغلب از مهم‌ترین آثار علمی به شمار می‌روند، گامی مهم در جهت تولید آثار علمی و پژوهشی در حوزه تاریخ هنر، حكمت هنر اسلامی، سینما، زبان‌شناسی و تاریخ تفكر برداشته است.

وی افزود: هم اكنون بزرگ‌ترین كتابخانه تخصصی هنر با بیش از هفتاد هزار جلد كتاب ذیل این پژوهشكده به علاقه مندان خدمات ارائه می‌دهد.

یامین‌پور در ادامه به ماموریت‌های فرهنگی و مدیریتی‌اش در حكمی كه ریاست حوزه هنری به ایشان ابلاغ كرده است، اشاره و تصریح كرد: درواقع ابلاغ این حكم به شخص من، تكمیل كننده ماموریت‌های سازمان آموزشی حوزه هنری است كه در گام اول مرا موظف به تربیت و غنی سازی حوزه هنری از نیروهای متعهد و كارآمد كرده است. در گام بعدی توجه به نیاز‌ها و مسائل روز انقلاب اسلامی در عرصه هنر، فرهنگ و رسانه است و دیگر این كه با باز كردن فضای جدید در موضوع ارتباطات و رسانه، برنامه‌های بلند و میان مدت برای این موضوعات و امور تدوین نمایم.

وی افزود: برای اولین بار موفق شدیم طی رایزنی با وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در فراخوان جذب هیئت علمی در سال ۹۳ شركت كنیم و هم اكنون اسم پژوهشكده در لیست نهاد‌های پژوهشی – علمی كه اقدام به جذب هیئت علمی می‌كنند قرار گرفته است. بنا داریم كه در هشت رشته از جمله سینما، هنرهای نمایشی، پژوهش هنر، فلسفه و حكمت اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه اقدام به جذب هیئت علمی كنیم.

این مجری با سابقه سیما در ادامه با تشریح برخی برنامه‌های دیگر این پژوهشكده گفت: در راستای فعالیت‌های پژوهشی متناسب با كارهای آموزشی، باشگاهی به نام «هنرپژوهان» راه اندازی كرده‌ایم كه برگزاری همایش‌های راهبردی، برگزاری محافل، كارگاه‌های پژوهشی، جلسات نقد و بررسی و فعالیت‌هایی از این دست به منظور خدمت رسانی به هنرجویان حوزه هنری و علاقه مندان صورت خواهد گرفت.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: نخبگان علمی، فرهنگی و هنری با این مركز در ارتباط هستند و  بر جامعه بسیار تاثیرگذارند. از سوی دیگر، كتاب‌های منتشر شده توسط «پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی» مورد توجه نخبگان بوده و هست؛ آثاری كه جزو مهم‌ترین و موثرترین آثار در زمینه فعالیت‌های موضوعی خود هستند. امید داریم تا تمامی این تلاش‌ها و حركت‌های علمی – فرهنگی گامی به سوی توسعه هنر و اندیشه اسلامی باشد.

نظر شما