شناسهٔ خبر: 21744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فروش ۳۰ میلیاردی سینماها طی ۶ ماه گذشته

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه«سینمااکران» شبکه تهران درباره عملکرد سینما طی یکسال گذشته گفت: طی شش ماه اخیر به اندازه کل ماه‌های سال‌های قبل فروش داشتیم که برابر با ۳۰ میلیارد تومان است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه «سینمااکران» شبکه تهران درباره عملکرد سینما طی یکسال اخیر گفت: خیلی از کشورها صنعت سینما دارند اما در سینمای خود مجالی برای حضور ندارند و سینمای خاص کشورشان را ندارند اما سینمای ما با سینمای جهان متفاوت است و دوشادوش مردم حرکت کرده و به روز شده است. سینماگران ما را جهانیان، به ویژه کشورهای اسلامی می شناسند و یک سینمای ملی با ویژگی های خاص خود است. این سینما برخاسته از یک فرهنگ و تمدن است.

حجت الله ایوبی درباره وضعیت فعلی سینما در کشور عنوان کرد: امکان دیدن لبخند رضایت بر لب سینمای ایران وجود دارد و حال این سینما خوب است و امیدوارم بهتر شود.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: سینمای ایران حق بزرگی بر گردن نظام جمهوری اسلامی دارد و این ارتباط دو طرفه است. در سخت ترین شرایط سینمای ایران زبان گویای مردم ایران و فرهنگ ایران اسلامی است و بسیاری چهره ایران جدید را با سینما شناختند. این خدمت سینما به فرهنگ ایرانی پیوسته است و ادامه دارد. سینما زبان گویای یک ملت و زبانی برای تکلم است. در دولت جدید این زبان گویاتر از قبل شده و سینماگران انگیزه بیشتری برای حضور در جهان و کشورهای مختلف پیدا کردند.

ایوبی با اشاره به تعامل با کشورهای دیگر در زمینه سینما توضیح داد: طی یک سال گذشته چندین هفته فیلم در کشورهای مختلف برقرار کردیم و کشورهای متفاوتی هستند که خواهان برگزاری هفته فیلم در ایران هستند. هفته آینده مسئولان عالی رتبه چین به ایران سفر می کنند و برای این کشور اهمیت دارد که سینمای بومی خود را به ایران معرفی کند. هالیوود در دنیا یکه تاز بود و مقابل آن سینمای ایران با هزینه کمتر شکل گرفت و سینمای جهان اسلام را معرفی کرد.

رئیس سازمان سینمایی در رابطه با وضعیت فروش گیشه ها بیان کرد: در دولت قبل شرایط سینما بسیار سخت بود و تعداد افرادی که طی یکسال قبل شروع دولت جدید به سینما می رفتند، ۸ میلیون نفر بود و این کف حضور در سینما است. فروش ما طی سال های گذشته بین ۲۵ الی ۳۰ میلیارد تومان بود و هرسال نیز عددی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان باید هزینه فیلم کنیم. امسال رونق گیشه ها بی نظیر بود.

وی افزود: روزهای آغاز مدیریت با بحران سالن های سینما مواجه بودیم و همه سینماداران می خواستند سالن های سینمای خود را تحویل بدهند. الان ما در ماه ششم هستیم و به اندازه کل ماه های سال های قبل فروش داشتیم که برابر با ۳۰ میلیارد تومان است.

ایوبی درباره بهتر شدن فضای سینما گفت: بخشی از این مسأله به فضای نشاط و امیدی باز می گردد که بازگشایی خانه سینما در آن دخیل بود. تعطیل شدن خانه سینما در جامعه فرهنگی ما و بین مردم اثر بسیار منفی داشت. یکی از مشکلات عمده فروش در گیشه های سینما فقدان توانایی اکران همزمان بود و شهرستان ها باید صبر می کردند تا چندماه بعد فیلم ها در سینما اکران شود.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: سال گذشته تمام سینماهای کشور در زمانی کوتاه به کمک مؤسسه سینما شهر به سیستم دیجیتال مجهز شد. الان همه کشور همراه با هم فیلم می بینند و برای اولین بار فروش شهرستان ها با فروش تهران برابر شده است.قبلا در عدد و رقم فروش شهرستان ها اصلا به حساب نمی آمدند و ۹۵ درصد فروش کل کشور برای ۱۰ سالن سینما بود که در تهران بودند. طی ۶ ماه گذشته بیش از ۲۵ سالن جدید را افتتاح کردیم و اتفاق خوب اینکه بخش خصوصی وارد این عرصه شده و مجتمع کوروش از نمونه آنهاست.

وی اذعان کرد: مشکل اساسی کشور ما این است که در کل کشور ۳۰۰ سالن سینما داشتیم و الان ۳۲۰ سالن است که به زودی این رقم به ۳۳۰ می رسد. خبر خوب اینکه حدود ۸۰ سالن دیگر در دست ساخت است. هنوز در ایران به ازای هر یک میلیون نفر ۴ سینما داریم اما در آمریکا به ازای یک میلیون نفر ۱۲۳ سالن سینما وجود دارد.

ایوبی یادآور شد: سینما محلی برای اجتماع خانواده است. امروز خانواده ها از هم دور هستند و به ظاهر کنار هم هستیم اما هر فردی در فضای اینترنت و وسایل ارتباط جمعی غرق شده است. سینما می تواند مردم را از فضای مجازی دور و وارد فضای حقیقی کند. باید سینما را مدرسه بدانیم تا متدینان و خانواده سنتی به سینما بروند.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز جنگ و رقابت برای به دست آوردن تصویر است تا بتوانند تصویر بهتری از خود ارائه دهند. در حال حاضر فرهنگ تصویر اهمیت دارد و خیلی خوب است که سینما داریم و در مقایسه با کشورهای ثروتمند وضعیت بهتری داریم. بسیاری از سفرای کشورها با حسرتی غیرقابل انکار از سینمای ما صحبت می کنند.

وی افزود: باید اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور راه بیفتد و راه آن رونق گیشه هاست. حداقل ۱۰۰ میلیاردتومان برای ساخت فیلم هزینه می شود و در کشور ترکیه فیلم ها چندبرابر ایران ساخته می شوند. از هزینه ۱۰۰ میلیاردی ۲۰ الی ۳۰ میلیارد آن را گیشه ها باز می گردانند. برای این کار تنها سازمان سینمایی نمی تواند کاری انجام دهد بلکه احتیاج به اجماع و اراده ملی داریم. باید ساخت سالن ها در زمانی کوتاه پیگیری شود و کاری انجام دهیم که مردم با سینما و فیلم های آن آشتی کنند.

ایوبی در پایان درباره سینما کارت گفت: سینما کارت با کمک بخش خصوصی شکل گرفت که قابل شارژ باشد. تلاش کردیم این اقدام از نهادهای دولتی آغاز شود که برای مباحث فرهنگی ردیف بودجه ای در نظر گرفتند و درخواستی از معاونت اول رئیس جمهور داشتیم که از این بودجه استفاده کنند. امیدوارم این کارت فراگیر شود و به گیشه ها برود و مردم بتوانند با قیمت ارزانتر به سینما بروند. در آغاز دهه فجر طرح سینما سلام اتفاق افتاد و امروز در روز سینما هم ادامه همان طرح است و تمام سینماها در آن روز نصف قیمت هستند.

نظر شما