شناسهٔ خبر: 21781 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار اثری درباره «جنگ‌های صلیبی»

مریم صالحی از مترجمان کتاب «ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی» می‌گوید: منابع زیادی درباره جنگ‌های صلیبی وجود ندارد و بیشتر منابع این پیکار مذهبی به زبان‌های انگلیسی و عربی تالیف شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ صالحی گفت: «ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی» حاوی ۱۰ مقاله است که از سوی متخصصان و استادان حوزه جنگ‌های صلیبی در دانشگاه‌های معتبر جهان نوشته شده و به تازه‌ترین مطالب در حوزه جنگ‌های صلیبی می‌پردازد. نخستین مقاله با عنوان «مسیحیان بیت‌المقدس، آرامگاه مقدس و خاستگاه‌های اولین جنگ صلیبی» نوشته اندرو جوتیچکی در پی یافتن خاستگاه اصلی نخستین جنگ صلیبی و محرکات و رمان‌های مجریان جنگ است. مقاله مفصل «قتل عام ژوئیه ۱۰۹۹ در بیت المقدس» به قلم بنیامین.ز.کدار حجم کشتار مسلمانان بیت‌المقدس را به هنگام غلبه صلیبی‌ها بر این شهر نمایش داده است.

وی ادامه داد: مقاله دیگر با عنوان «شاهدان عینی در گزارش‌های جنگ اول صلیبی» نوشته یاوال نوا حراری گزارش‌های تاریخی گزارشگران جنگ اول صلیبی و تاریخ‌نگاری آنها را بررسی کرده است. همچنین مقاله‌های «گروه‌های نظامی به منزله فرقه‌های مذهبی» اثر تام لایسنس، «بازتاب ناکامی‌های جنگ دوم صلیبی» تالیف گراهام لود و دیگر مقالات به بررسی جنبه‌های مختلف جنگ‌های صلیبی می‌پردازد و با دیدگاه جدیدی رویدادهای آن زمان را توضیح می‌دهد.

این مترجم به نکته‌ای درباره ترجمه این کتاب اشاره کرد و افزود: به دليل علاقه‌ای كه به حوزه ترجمه به ویژه ترجمه متون تاريخي دارم و دیگر افتخار همکاری با استاد بزرگوارم دکتر عبدالله ناصری این کتاب را ترجمه کردم. البته به دلیل اینکه گرایش اصلی من در رشته تاریخ دوران معاصر است و درباره تاريخ اسلام و حوزه جنگ‌هاي صليبي مطالعه كافي نداشتم. پیش از شروع ترجمه کتاب، تعدادی کتاب در حوزه جنگ‌های صلیبی مانند «تاریخ جنگ‌های صلیبی» تاليف (استیون رانيسمان و كناب رنه گروسه) با ترجمه زهرا محیط طباطبایی را مطالعه کردم.

مترجم کتاب «ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی» ادامه داد: زمانی که دانشجوی تاریخ بوده‌ام منابع زیادی درباره جنگ‌های صلیبی وجود نداشت و بیشتر منابع جنگ‌های صلیبی به زبان‌های انگلیسی و عربی تالیف شده بود. دکتر ناصری که در این زمینه تخصص دارد مرا تشویق به ترجمه کتاب «ده جستاردرباره جنگ‌های صلیبی» کرد. در عین حال تاکید می‌کنم درحوزه جنگ‌های صلیبی کتاب چه به صورت ترجمه و چه تالیف دارای منابع بسیار اندکی است و هرچه ترجمه‌ها در این حوزه افزایش یابد به نفع پژوهشگران و دانشجویان تاریخ است. ضمن این که این کتاب مطالب و تحلیل‌های جدید و تازه‌ای را در حوزه جنگ‌های صلیبی دربرمی‌گیرد. 

صالحی درباره استقبال از این کتاب گفت: «ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی» برای استفاده دانشجویان و تاریخ‌پژوهان این حوزه مناسب است. البته درک مفاهیم و مطالعه تخصصی آن برای استفاده عمومی تاحدودی دشوار است. شمارگان ۵۰۰ نسخه‌ای کتاب نشان می‌دهد که بیشتر برای استفاده افرادی است که در این زمینه پژوهش می‌کنند.
 
نگاهی به کتاب ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی:

کتاب «ده جستار در جنگ‌های صلیبی» پژوهشی از انجمن مطالعات جنگ‌های صلیبی و شرق لاتین با ترجمه سمیه رضایی و مریم صالحی ویراسته دکتر عبدالله ناصری طاهری منتشر شد.

ناصری در مقدمه کتاب می‌نویسد: «انجمن مطالعات جنگ‌های صلیبی و شرق لاتین (SSCLE) که وابسته به کمیته بین‌المللی علوم تاریخی می‌باشد با انتشار سالانه یک نشریه به نام Crusades آخرین پژوهش‌ها را در قالب مقالات علم و نیز اخبار جدید حوزه جنگ‌های صلیبی اطلاع‌رسانی می‌کند. ده جستار ترجمه ده مقاله علمی منتخب از مجلدات Crusades است.»

مقاله اول: مسیحیان بیت المقدس، آرامگاه مقدس و خاستگاه اولین جنگ صلیبی نوشته اندرو جوتیچکی
مقاله دوم: مسیحیان چه می‌دانستند؟ گزارش‌های لاتینی در مورد شکنجه‌های یهودیان در سال ۱۰۹۶مبه قلم ایوا هاورکمپ
مقاله سوم: قتل عام ژوئیه قتل عام ژوئیه ۱۰۹۹ در بیت‌المقدس به روایت تاریخ‌نگاران غربی تحقیق بنیامین.ز.کدار
مقاله چهارم: شاهدان عینی در گزارش‌های جنگ اول صلیبلی نوشته یاوال نوا حراری
مقاله پنجم: دو نوع مکاشفه در جنگ صلیبی اول: استفان والشی و پیتر بارتلمی، تالیف جان فرانس
مقاله ششم: بازتاب ناکامی‌های جنگ دوم صلیبی نوشته گراهام لود
مقاله هفتم: گروه‌های نظامی به منزله فرقه‌های مذهبی اثر تام لایسنس
مقاله هشتم: سواران معبد و شوالیه‌های مهمان نواز، مسیح و قدیسان از تام لایسنس
مقاله نهم: سیاست پاپی و جنگ های آلبی ژن‌ها: تداوم یا تغییر به قلم ربکا ریست
مقاله دهم: جنبه‌های زندگی روزمره در عکای صلیبی(لاتینی) کار پژوهشگر سرشناس یهودی حوزه جنگ‌های صلیبی، دیوید ژاکوبی

این کتاب با گردآوری ۱۰ مقاله به واکاوی جنگ‌های صلیبی پرداخته که در اینجا به چهار مقاله مهم این کتاب اشاره می‌کنیم:
 
در نخستین مقاله کتاب با عنوان «مسیحیان بیت‌المقدس، آرامگاه مقدس و خاستگاهای اولین جنگ صلیبی» اندرو جوتیچکی به بررسی خاستگاه جنگ‌های صلیبی پرداخته و می‌نویسد: «مورخان جنگ‌های صلیبی و بیزانس شناسان به طور سنتی زیاد با هم توافق ندارند، اما معمولا در یک موضوع حرفشان یکی است: این‌که خاستگاه جنگ‌های صلیبی، علی رغم نقش امپراطور آلکسیس کامنوس در بهره‌برداری از کمک‌های نظامی غرب، بایستی در غرب و نه شرق دنبال شود.»

«قتل عام ژوئیه ۱۰۹۹ در بیت‌المقدس» به قلم بنیامین.ز.کدار است که استاد تاریخ دانشگاه عبری بیت‌المقدس به سراغ ارائه حجم کشتار مسلمانان در واقعه ژوئه ۱۰۹۹ رفته و می‌نویسد: «محکومیت شدید جنگهای صلیبی به طور کلی ویژگی معروف عصر روشنگری است؛ حذف و سانسور قتل عام بیت‌المقدس یکی از نتایج آشکار آن است. ولتر که جنگ صلیبی اول را قدیمی‌ترین مورد از وحشت همه‌گیری می‌داند که موجب شد میلیون‌ها اروپایی جانشان را در آسیا از دست بدهند می‌نویسد که قتل عام بیت‌المقدس تمام و کمال بوده و چند روز ادامه داشته است. او فقط یک صحنه را ترسیم می‌کند: برخی از مسیحیان محل که مسلمانان به آنها اجازه داده بودند در بیت‌المقدس زندگی کنند صلیبی‌ها را به مخفیگاه‌های مسلمانان هدایت کردند.»

«بازتاب ناکامی‌های جنگ دوم صلیبی» تالیف گراهام لود، استاد دانشگاه لیدز انگلستان مقاله دیگری است که تاثیر تلفات وارد شده بر جنگ‌های صلیبی در آسیای صغیر را مدنظر قرار داده و می‌گوید: «موضوعی که در این جا باید مورد بررسی قرار گیرد این مساله است که تا چه حد تلفات شده در آسیای صغیر از موفقیت‌های بعدی  نظامی یعنی زمانی که باقی ماندگان دو سپاه به ایالت‌های صلیبی رسیدند جلوگیری کرده است. بی‌شک قربانیان پیش روی در آسیای صغیر فراوان بودند، و وقایع نگاران آن زمان هم تمایلی به دست کم گرفتن آنها نداشتند.»

در مقاله پایانی کتاب «جنبه‌های زنذگی روزمره در عکای صلیبی (لاتینی)» مورد توجه دیوید ژاکوب، استاد دپارتمان تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه عبری بیت‌المقدس قرار گرفته است. وی اشغال شهر عکا از سوی صلیبی‌ها را موجب توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این شهر دانسته است.    

کتاب «ده جستار درباره جنگ‌های صلیبی» در ۳۵۶ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر علم منتشر شده است.

نظر شما