شناسهٔ خبر: 21797 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از رسول صدرعاملی تجلیل شد

رسول صدرعاملی در مراسم تجلیلش بیان کرد: ما روزگاری سرزمین شعر و شاعری داشتیم و از هر 100 نفر 70 نفر ذائقه سرودن شعر داشتند اما الان این ذائقه جای خودش را به بازیگری و کارگردانی داده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ عصر روز گذشته شنبه 22 شهریورماه مراسم بزرگداشت روز ملی سینما و تجلیل از رسول صدرعاملی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. این برنامه با نمایش فیلم «در انتظار معجزه» به کارگردانی صدرعاملی همراه بود که بعد از پایان نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی سه گانه این فیلمساز درباره امام رضا(ع) با حضور کامیار محسنین منتقد سینما برپا شد.

در این نشست علاوه بر رسول صدرعاملی، محمد حسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، میلاد صدرعاملی و برخی از مدیران این نهاد حضور داشتند.

کامیار محسنین منتقد سینما درباره سینمای صدرعاملی عنوان کرد: یکی از موضوعات لذت بخش در سینما حرف زدن درباره رسول صدرعاملی است. این هنرمند چند شاخصه مهم در آثارش دارد که من به تعدادی از آنها اشاره می کنم. صدرعاملی تلاش کرده در طول سالهای فعالیتش ژانرهای مختلف سینمایی را به محیط و فضای ایران منتقل کند تا جایی که در کارنامه او شاهد فیلم های متفاوتی از ملودرام های اجتماعی گرفته تا درآم های جاده ای هستیم. وی در گذری که در ژانرهای مختلف دارد دردهای اجتماعی را دستمایه کار قرار می دهد.

صدرعاملی با جسارت نشان داد که می توان محدودیت‌ها را کنار زد

وی افزود: صدرعاملی در ساخت فیلم هایش جسارت هایی را از خود به نمایش گذاشته است و همین امر نشان دهنده این است که سینمای ایران می تواند محدودیت هایش را کنار بزند. نکته جالب توجه دیگر در آثار این فیلمساز حضور پررنگ شهر به عنوان یک شخصیت است. برهم کنش شخصیت ها و شهر در آثار صدرعاملی دنیای درام او را شکل می دهد.

این منتقد سینما با اشاره به ساخت فیلم های صدرعاملی در ژانر اجتماعی یادآور شد: در راهی که صدرعاملی پیش گرفته شاهد ساخت سه گانه «دختری با کفش های کتانی»، «من ترانه 15 سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» هستیم که نوع دیگری از سینمای ایران را وارد عرصه های بین المللی کرده است. وی همیشه تلاش کرده یک بخش خصوصی پویا و کارآمد در سینمای ایران راه اندازی کند.

محسنین با اشاره به سه گانه ای که این کارگردان درباره اما رضا (ع) ساخته است گفت: کار کردن روی مسئله ای مثل زیارت جسارت می خواهد چون ممکن است از این موضوع سوء برداشت های متفاوتی شود. با دیدن این سه فیلم زائرانی به نمایش در می آیند که در دلشان به چیزی اعتقاد دارند و محل زیارت نیز نقش اساسی در تحولات شخصیت و رفتارهای آدمها ایفا می کند.

وی در پایان صحبت هایش اشاره های کوتاهی به هر کدام از سه فیلم صدرعاملی کرد و عنصر روایت را در هر کدام از این آثار مورد بررسی قرار داد.

در ادامه این جلسه صدرعاملی با ابراز خرسندی از عملی شدن وعده های اسماعیلی در اداره کل ارشاد استان تهران عنوان کرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته در سطح استان تهران اتفاق های خوبی برای سینما نیفتاده است و جوانهای مستعد هم دستشان به جایی بند نیست. در شهرستانهای فضایی برای استعدادیابی وجود ندارد و هر کاری را که شاهد هستیم بر اساس خلاقیت فردی افراد شکل می گیرد. حمایت از جوانهای با استعداد و هنرمندان خلاق وظیفه شهرداری ها است که در همه جای دنیا نیز این کار را انجام می دهند.

کارگردان «شب» ادامه داد: ما روزگاری سرزمین شعر و شاعری داشتیم و از هر 100 نفر 70 نفر ذائقه سرودن شعر داشتند اما الان این ذائقه جای خودش را به بازیگری و کارگردانی داده است. متاسفم که 5 هزار شهر ما هنوز فاقد سالن سینما است اما خوشبختانه اداره کل ارشاد استان تهران از سال گذشته در تلاش است که موثر واقع شود. اگر تلاشی کنیم که نتیجه آن ماندگار باشد راه دوری نرفته ایم.

وی با اشاره به دوران فیلمسازی اش بیان کرد: در 32-33 سالی که کار سینما کرده ام، تلاش داشتم با توجه به تعریفی که از سینما در بعد از انقلاب شکل گرفته وارد عرصه های متفاوتی شده و فیلم بسازم. من تلاش کردم بیان سینمایی ام را در این سالها گسترش دهم  و نشان دهم از هر موضوعی می توان حرف زد اما مهم این است که این حرف با چه نیت و هدفی بیان شود.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه مضمون فیلم های «شب»، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» درباره زائران است، تصریح کرد: همه جهان زائر دارند و زائر بودن فقط مختص ایرانی ها نیست. در کشور خودمان هر ساله 22 میلیون نفر به شهر مشهد می روند. من در این سه فیلم می خواستم ببینم که چقدر می شود به روح  و روان یک زائر وارد شد و آن را مورد بررسی قرار داد. اینکه چطور این فرد قبل از ورودش به مشهد افسرده و غمگین است اما آسوده خاطر و سرخوش به شهرش باز می گردد. من تلاش کردم در این فیلم ها حال روحی افراد را خوب کنم نه اینکه لزوما آنها شفا پیدا کنند و یا برایشان معجزه ای رخ دهد.

تلاش برای رسیدن مخاطب به سطحی از سرخوشی

کارگردان «گلهای داوودی» عنوان کرد: البته انتقادهایی هم در این زمینه به من وارد شد که چرا همان سینمای اجتماعی قبلی ام را دنبال نمی کنم اما خوشبختانه این سه فیلم چه در داخل و چه خارج از کشور توانستند با استقبال روبرو شوند. من امیدوار بودم بیننده این آثار به درکی از فضای مقدس برسد تاجاییکه مخاطب به سطحی از سرخوشی دست یابد.

در پایان این جلسه امیر اسفندیاری درباره حضور صدرعاملی و آثارش در بخش بین الملل توضیح داد: رسول صدرعاملی در طول فعالیتش نه تنها حضور تاثیرگذاری در داخل کشور داشته بلکه در خارج نیز آثارش با موفقیت روبرو شده و جوائز بسیاری را از آن خود کرده است. مهمترین فیلم او که جوائز بین المللی زیادی را از آن خود کرد «من ترانه 15 سال دارم» بود که جای خرسندی برای سینمای ایران دارد.

در پایان نیز لوح تقدیری از طرف اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران به رسول صدرعاملی اهدا شد.

نظر شما