شناسهٔ خبر: 22103 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار سیزدهمین شماره کتاب بهارستان

شماره سیزدهم «کتاب بهارستان» ماهنامه داخلی روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. همچنین فصلنامه علمی - پژوهشی «گنجینه اسناد» (زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران) به شماره 94 رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ «کتاب بهارستان» موفق به دریافت امتیاز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و از این پس در قامت نشریه‌ای رسمی فعالیت خواهد کرد. 

گزارشی از اهدای تصویر قدیمی‌ترین سند پارلمانی موجود در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به کتابخانه مجلس فرانسه در حاشیه برگزاری نشست رؤسای کتابخانه‌های مجالس جهان در پاریس در این شماره از کتاب بهارستان آمده است. 

انتشار چهارمین شماره مجله دو ماهنامه «کتابخانه مجلس» با عنوان انگلیسی The Parliament's Library بخش دیگر این نشریه را تشکیل می‌دهد. متن کامل مصاحبه با استاد حسین نجارزادگان که با دستور ریاست کتابخانه، دکتر محمد رجبی با حضور در کتابخانه به مرمت تابلوهای نقاشی قدیمی پرداخته‌اند نیز در این شماره آمده است. 

همچنین گزارش اهدای تعدادی از آثار و نشریات منتشره از سوی بنیاد ژین از طریق دکتر نادر کریمیان سردشتی به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و اهدای بیش از 9 هزار جلد کتاب از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مردادماه به مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، مطالعاتی و پژوهشی کشور بخش دیگری از این نشریه را تشکیل می‌دهد.

برگزاری دوره آموزشی در کتابخانه مجلس برای اعضای آستان مقدس امام حسین (ع) پیرو امضای تفاهمنامه همکاری میان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و عتبه مقدسه حسینی از دیگر اخبار کتاب بهارستان است. انجام پروژه‌های تحقیقاتی، آشنایی با شیوه‌های مرمت و جلدسازی، تبادل فهرست منابع از مهم‌ترین برنامه‌های این دوره بوده است. 

گزارشی از به روز رسانی نسخه الکترونیکی آخرین شماره‌های انتشار یافته مجلات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شامل پیام بهارستان، اسناد بهارستان، سندپژوهی بهارستان و مجله لاتین بر وب‌سایت کتابخانه نیز بخش دیگری از کتاب بهارستان این شماره را تشکیل می‌دهد. 

به دنبال حضور هیاتی از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع عمومی ایفلا در شهر لیون فرانسه و ملاقات انجام شده با رئیس اتحادیه کتابداری، خانم سینیکا سپیلا با ارسال نامه‌ای الکترونیکی به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد شورای اسلامی از اهدای کتاب ارزشمند «مجلس دیروز، امروز و فردا» که نشان‌دهنده تاریخ و قدمت کتابخانه در ایران است قدردانی کرد. 

در تدوین ماهنامه «کتاب بهارستان» تلاش بر آن بوده است که اخبار کتابخانه مجلس در آن انعکاس بیابد، به عبارتی کتاب بهارستان آیینه‌ تمام‌نمای فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تلاش‌های کارکنان کتابخانه است. 

انتشار نودوچهارمین شماره فصلنامه علمی-پژوهشی «گنجینه اسناد» 

نودوچهارمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «گنجینه اسناد» زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. در شماره 94 فصل تابستان 1393 نشریه علمی- پژوهشی «گنجینه اسناد» هفت عنوان مقاله فارسی به همراه چکیده مقالات به زبان انگلیسی منتشر شده است. 

«پژوهشی درباره تخته قاپوی ایلات و عشایر فارس در عصر پهلوی اول و پیامدهای مالیاتی آن با اتکا به اسناد تاریخی» نوشته مشترک محمدرضا نصیری، علی بیگدلی، علیرضا علی صوفی و رضا معینی رودبالی، «تحلیل مبانی نظری و رویه سیاستگذاری برای انتقال اجباری ایلات و عشایر در دوره پهلوی اول بر پایه اسناد» اثر نفیسه واعظ شهرستانی، «جایگاه منشآت نصرالله بن عبدالمؤمن منشی سمرقندی در پژوهش‌های تاریخی دوره تیموری» به قلم فاطمه اورجی و علی منوچهری برخی از مقاله‌های این فصلنامه را تشکیل می‌دهند. 

«صورتبندی گفتمانی علمای شیعه در انقلاب مشروطه(نگاهی تحلیلی-گفتمانی به جبهه بندی گفتمانی علمای شیعه در انقلاب مشروطه)» نوشته مشترک سید صدرالدین موسوی جشنی، مسعود درودی و انسیه اسلانی، «کتولی ظهور نقش مایه ماهی آیین مِهر در مُهرهای دوره قاجار و فلوس‌های دوره صفوی و قاجار» اثر ژیلا پاشایی، «کنترل مستند اسامی مشاهیر( امرای لشکری و کشوری) اسناد دوره قاجار موجود در آرشیو ملی ایران» به قلم فرزانه خانی کچویی، سعید رضائی شریف‌آبادی و معصومه کربلا آقایی کامران و «مرمت دیجیتالی آثار کاغذی: مطالعه موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی» نوشته سیده سمیه محسنیان و محمد حدادی از دیگر مقاله‌های این فصلنامه است.

نظر شما