شناسهٔ خبر: 22231 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باقری: جریان فرهنگی بدون تولید در حوزه کودکان معنی ندارد

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جریان فرهنگی بدون تولید در حوزه کودکان معنی ندارد و کانون در این زمینه نقش کلیدی و سرنوشت‌سازی را در عرصه‌ داخلی و بین‌المللی برعهده دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدی باقری در نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که 30 شهریور در محل آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد، با اشاره به بخش‌های مختلف تولید کانون از جمله انتشارات، گرافیک، سینما، سرگرمی‌های سازنده، تئاتر عروسکی و موسیقی گفت: ما به دنبال تولید انبوه نیستیم بلکه به دنبال الگوسازی و نمونه‌سازی و خلق ژانر‌هایی هستیم که بتواند ضمن ارتباط با مخاطب امروزی بر کودک امروز نیز تأثیر‌گذار باشد.

او اظهار کرد: براساس آمار ما در شش‌ماهه اول سال 1393 قریب 80 تئاتر را در مراکز تئاتر خود به اجرا در‌آورده‌ایم و 12 تئاتر سیال را نیز داشته‌ایم. اگرچه کتابخانه‌های سیال روستایی و شهری ‌باید بیشتر از اینها گسترده‌ شوند ولی با توجه به بودجه هنگفتی که طرح‌ها می‌خواهند هنوز در این زمینه نمی‌توانیم پیش‌بینی خاصی را ارائه دهیم.

باقری درباره فیلم‌های تولیدی در شش ماهه اول سال 1393 گفت: ما در عرصه‌ تولید فیلم در عرصه ملی با مشکل مواجهیم و اگر جشنواره اصفهان نبود این حداقل تولیدات نیز به جایی نمی‌رسید.

به گفته معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طی سه سال گذشته بخش تولید فیلم و موسیقی کانون هیچ فعالیتی نداشته است، اگرچه در بخش پویانمایی 18 فیلم در دست تولید است و در سال جاری دو فیلم کوتاه و یک فیلم بلند در کانون در دست اجراست.

او همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال انعقاد است، گفت: امیدواریم از مهرماه ارتباط بهتری با مراکز آموزشی داشته باشیم به‌ویژه که تولیدات ما برای مخاطبان دانش‌آموز کاربردی است. رمان نوجوان اتفاق خوبی در کانون بود اما قرار نیست کانون تولیدات خود را فقط در رمان نوجوان خلاصه کند. علی‌رغم این مساله 15 رمان دیگر مقدمات خود را برای تولید پشت سر گذاشته و به زودی راهی بازار خواهند شد.

محمدرضا کریمی صارمی – مدیر مرکز تئاتر کانون – نیز در این نشست با اشاره به سابقه دیرینه این مرکز گفت: برای فاصله زمانی 93.7.1 تا 94.7.1 چارت مرکز تئاتر بسته شده و بناست 210 تئاتر سیال در فاصله زمانی مذکور به مرحله‌ اجرا درآید. همچنین بناست 11 گروه استانی حرفه‌یی که مورد حمایت کانون قرار گرفته‌اند اجراهایی را در تهران داشته باشند.

او افزود: این کار برای ترغیب کردن دیگر گروه‌ها به کار تئاتر کودک و نوجوان است. همچنین بناست در حوزه پژوهشی سه تا چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشد حمایت شود.

حسن آقاکریمی - سرپرست امور سینمایی کانون - نیز در این نشست گفت: امور سینمایی کانون یکی از باسابقه‌ترین بخش‌های کانون است که با کمال خوشبختی توانسته است به بازارهای جهانی راه پیدا کند. کانون با تولید فیلم‌های خود گونه‌ای را در بحث فیلم و سینما پدید آورده که به فیلم‌های کانونی معرفی شده است و کارگردانان شاخص سینمای ایران یا با کانون شروع به فعالیت کرده یا تولیداتی در کانون داشته‌اند.

او افزود: در سال جاری ما فعالیت‌های خود را در بخش‌های تولید فیلم، انیمیشن و پویانمایی آغاز کرده‌ایم. البته تولید فیلم هزینه و زمان زیادی می‌خواهد و شوراهای تخصصی مایل هستند با بررسی متون بهترین‌ها را برای تولید انتخاب کنند. اگرچه کانون در حدی نیست که انبوه‌سازی کند اما تلاش ما براین است که در ژانر سینمای کودک بتوانیم با اتکا به شیوه‌های جدید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم.

سرپرست امور سینمایی کانون آرشیو را از دیگر بخش‌های مهم سینمای کانون دانست و گفت: بناست آثار گرانقدر قدیمی به صورت دیجیتال در این بخش نگهداری شوند و کار آن از هم‌اکنون کلید خورده است. در بخش انیمیشن و پویانمایی نیز 18 فیلم در دست تولید است، همچنین دو تا سه فیلم در دست کار است.

نورا حق‌پرست – نویسنده و مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون – نیز در این نشست به فعالیت‌های انتشاراتی کانون پرداخت و گفت: کانون درهایش را بر روی همه نویسندگان باز کرده است و از مراکز و بخش‌های فرهنگی که در این زمینه کار می‌کنند استقبال خواهد کرد. شاید یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما این است که اطلاع‌رسانی خوبی در زمینه‌ فعالیت‌های این بخش‌ها به یکدیگر صورت نمی‌گیرد اما ما تلاش داریم تا ضمن ارتباط با ناشران با مراکز فرهنگی دیگری که در حوزه کودک و نوجوان مشغول خدمت‌اند رایزنی‌هایی را داشته باشیم.

او افزود: طی سال 1393، 20 عنوان کتاب چاپ اولی و 78 کتاب تجدید چاپی تولید شده است. البته بخشی از این تولیدات مربوط به سیاست‌های گذشته است، اما ما تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی‌های جدید انتشارات را به سمت تولید آثار کیفی در متن و تصویر‌گری هدایت کنیم و برهمین اساس درصددیم تا ارتباط تنگاتنگی با نویسندگان کهنه‌کار و نوقلم داشته باشیم.

مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون گفت: شوراهای تخصصی در حوزه خردسالان، کودک و نوجوان، مباحث نظری و شعر درصددند با بهره‌گیری از نظرات منتقدان جوان که عمدتا بخشی از آنان کودکان و نوجوانان مراکز ما هستند فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

نظر شما