شناسهٔ خبر: 22289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عقب‌نشینی دیلی‌تلگراف از انتشار داستان ترور تاچر

دیلی تلگراف علی‌رغم قراردادی با مبلغ هنگفت برای انتشار داستان «هیلاری مانتل» درباره ترور خیالی مارگارت تاچر، از انتشار آن خودداری کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «هیلاری مانتل» نویسنده بریتانیایی که دو جایزه بوکر در کارنامه‌ خود دارد، در داستانی کوتاه درباره مرگ مارگارت تاچر، خیال‌پردازی کرده و تنفر خود را از نخست‌وزیر سابق انگلستان اعلام کرده است.

پس از افشای اسنادی محرمانه از قصد روس‌ها برای ترور تاچر در تاریخ 6 اوت 1983، این تجربه سورئال الهام‌بخش داستان ترور ناکام مارگارت تاچر توسط مانتل شد.

اما این قضیه پس از کنار کشیدن دیلی تلگراف از ماجرای انتشار این داستان، بحث‌برانگیز شد. سردبیر این روزنامه که بنا بر گزارش‌ها مبلغ هنگفتی برای نخستین انتشار این داستان پرداخت کرده، پس از خواندن تمام داستان اعلام کرد که خوانندگان تلگراف حتی از عنوان این داستان نیز ناراحت خواهند شد، چه رسد به احساسات نهفته در آن.

گروه رسانه‌ای تلگراف اعلام کرد: «هنگامی‌که سردبیران داستان کامل را ‌خوانند، تصمیم گرفته شد که این داستان چیزی نیست که خوانندگان تلگراف از آن استقبال کنند.» این گروه شایعاتی را که در مورد پرداخت ده‌ها هزار پوند برای گزیده کتاب از سوی آنان مطرح‌شده تکذیب و رقم را کمتر از آن اعلام کردند.

مانتل داستان خود را با دیدی منزجرانه نسبت به تاچر نوشته و او را یک ضد فمینیست و زنی مردنما و عامل آسیب‌های دیرینه به زندگی مردم انگلستان دانسته است.

او در مصاحبه با گاردین گفت: من هرگز به تاچر رأی ندادم، اما به‌عنوان یک پدیده از او قدردانی می‌کنم. من به‌عنوان یک شهروند از او لطمه خورده‌ام اما به‌عنوان یک نویسنده از او بهره برده‌ام. هنوز هم‌زمانی که به او فکر می‌کنم، می‌توانم نفرت وافر خود را نسبت به او احساس کنم.

مانتل گفت شباهت‌هایی میان تاچر و توماس کرامول (نخست‌وزیر هنری هشتم) وجود دارد، آن‌ها هر دو افرادی خودساخته بودند. مانتل در رمان سه‌گانه تاریخی خود به یک مقطع تاریخی از بریتانیا وزندگی توماس کرامول پرداخته است.

نوشتن داستان کوتاه پس از کتاب‌های کرامول، مجال استراحتی را برای مانتل فراهم آورده، گرچه او معتقد است کتاب «آینه و نور» را که بخش سوم سه‌گانه اوست، تا سال آینده تکمیل خواهد کرد. کتاب‌های «سالن گرگ» و «جسدها را بالا بیاورید» او هرکدام برنده جایزه من بوکر در سال‌های 2009 و 2012 شدند.

انتظار برای انتشار داستان تاچر از زمان اعلام عنوان آن در ماه ژانویه وجود داشته و این‌یکی از دلایلی است که تلگراف چنین پول هنگفتی را برای دریافت حق انحصاری آن پرداخت کرده است.
اما به گفته برخی روزنامه‌نگاران، خوانندگان داستان که بیشتر آن‌ها به تاچر احترام می‌گذارند، احتمالاً با نوعی فاصله فرهنگی و عدم درک از آن مواجه خواهند شد.

داستان تاچر بخشی از نخستین مجموعه داستان کوتاه مانتل است که 30 سپتامبر منتشر خواهد شد و نیز اولین اثر داستانی او پس از کتاب «جسدها را بالا بیاورید» خواهد بود.

نظر شما