شناسهٔ خبر: 22314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا می‌توان یک رمان را سه‌ساعته خواند؟

با استفاده از ابزاری به نام «اسپریتز» می‌توان سرعتی برق‌آسا در خواندن داشت و رمان‌های طولانی را در زمانی باور‌نکردنی به پایان رساند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ خواندن یک کتاب 110 هزارکلمه‌ای به‌طور متوسط حدود 6 ساعت زمان نیاز دارد، یعنی حدود 250 تا 300 کلمه در هر دقیقه و طبیعی است که اگر موضوع آن نیز کمی ثقیل باشد، ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

درعین‌حال تصور خواندن چنین متنی در 3 یا 4 ساعت تاحدی بلندپروازانه است اما برای تحقق چنین امری می‌توان از برنامه‌ای به نام اسپریتز/ Spritz کمک گرفت. اسپیریتز یک برنامه خوانش الکترونیکی است که توسط شرکتی به همین نام در بوستون طراحی‌شده و هدف آن افزایش رعدآسای سرعت خواندن تا 1000 کلمه در دقیقه است. این سیستم تکنولوژی جالبی دارد.

به گفته شرکت سازنده اسپریتز هر لغتی که می‌خوانیم، یک معنی شناختی مناسب دارد که فرآیند درک آن بسیار سریع روی می‌دهد. روال کار اسپریتز به این صورت است که کلمات به شکلی بزرگ و با توالی سریع، به همان سرعتی که شما می‌خواهید بر روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند و شما متن را به همان سرعت می‌خوانید.

این سیستم مدتی است که برای استفاده از طریق گوشی‌های همراه با سیستم‌عامل iOS و Android قابل‌دسترسی است.

اما مشکل بزرگ سریع خواندن، درک و فهم مطلب است. با اسپریتز چنین مشکلی وجود ندارد، اما نمی‌توان گفت کاملاً هم بدون مشکل است. این تکنولوژی در مورد کلمات تکراری اساساً به مشکل می‌خورد، اگر سه کلمه تکراری پشت سر هم در متنی وجود داشته باشند، اسپریتز ناگهان به طور موقت متوقف و دچار سردرگمی و ابهام می‌شود.

از دیگر مشکلات کار با اسپریتز این است که ازآنجاکه اسپریتز به‌ویژه در سرعت‌های بالا تمرکز زیادی می‌طلبد، گاهی خواننده را به‌زحمت و دردسر می‌اندازد و نیز باعث چشم‌درد و گردن درد نیز می‌شود.

اسپریتز ابزاری فوق‌العاده است اما فقط برای خواندن رمان طراحی نشده. این سیستم در مورد کتاب‌های سنگین و ثقیل هیچ فرصتی برای معطل کردن به شما نمی‌دهد. درواقع خواندن از طریق اسپریتز خوب است اما شاید راه‌های لذت‌بخش‌تر و منطقی‌تری هم برای مطالعه وجود داشته باشد!

اگر قرار است اسپریتز برای خواندن رمان بکار رود، باید توانایی پرداختن به نوشته‌های متنوع و پیچیده را داشته باشد. این سیستم در حال حاضر فقط بر روی تعداد انگشت‌شماری از برنامه‌های خوانش درجه‌دو در دسترس است و آی بوک، کیندل و نوک ( iBooks, Kindle and Nook) هنوز آن را بکار نبرده‌اند.

اسپریتز برای خواندن اسناد کوتاه یا زمان‌هایی که نیاز دارید مطلبی را به‌سرعت بخوانید، تکنولوژی فوق‌العاده‌ و حیرت‌آوری است اما برای آنکه عادت‌های مطالعه ما را تغییر دهد، هنوز راه طولانی‌ای در پیش دارد.

نظر شما