شناسهٔ خبر: 22352 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره بچه‌های ایرانی-عروسک ایرانی یک شو نیست

نشست خبری بچه‌های ایرانی-عروسک ایرانی در برج میلاد سالن سعدی با حضور محمد میرکیانی مدیرگروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم و هوشیار پارسیان مدیر عامل برج میلاد برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ محمد مظرکیانی در ابتدای این نشست خبری گفت: شبکه جهانی ایرانی بنا بر وظایفی که برعهده دارد قصد دارد از عروسک‌هایی که مربوط به ایرانی‌ها می‌شود و کودکان می‌توانند با آن‌ها ارتباط بر قرار کنند جشنواره‌ای را برگزار کند تا آن ها را معرفی کند و از برنامه سازانی که در سال‌های دهه 60 فعالیت داشته‌اند تجلیل نماید. عروسک‌ها برای کودکان ابزار سرگرمی هستند آن‌ها با عروسک‌ها همذات پنداری می‌کنند و در ذهنشان تخیل می‌کنند جایی که بسیار خصوصی است و حتی پدر‌ها مادر‌ها نمی‌توانند پا به این سرزمین بگذارند.


وی در ادامه گفت: اگر کمی به کتاب‌های گذشتگان مان توجه کنیم در آن‌ها می‌توانیم به نکاتی برسیم که کودکان در آن زمان‌های دور عروسک داشته‌اند و این نشان می‌دهد که ما عروسک‌هایی داریم که قدمت دارند و با پیشینه تاریخی و فرهنگی ایرانی متناسب هستند و می‌توانیم آن‌ها را به کودکان مان معرفی کنیم. عروسک‌ها ابزار تربیتی بسیار خوبی هستند که زمانی که کودکان بزرگ می‌شوند آثار فرهنگی تربیتی که در عروسک‌ها بوده است را می‌توانیم در رفتار آن ها ببینیم. در حقیقت نوجوانان و کودکان ما قربانیان اصلی جنگ نرم هستند و ما باید به آن‌ها کمک کنیم.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم در ادامه گفت: کودکان به شدت تحت تاثیر هدف فرهنگی عروسک‌ها هستند چون هر عروسکی فرهنگی را با خودش به کودکانمان انتقال می‌دهد و ما باید به دقت این مسیر را طی نماییم. در زمان حمله آمریکا به عراق آن‌ها عروسک وزیر دفاع شان را ساختند و وارد کشور عراق کردند در کشور ماهم عروسک‌هایی با فرهنگ آن‌ها وارد شده است که باید هوشیارانه عمل کنیم.

وی در پایان گفت: در این جشنواره بنا نداریم که عروسک خاصی را معرفی کنیم اما می‌توانم به عروسک عمو نوروز اشاره کنم که می‌تواند یکی از این عروسک‌هایی باشد که در نظر داریم آن را معرفی کنیم این عروسک بی‌شباهت به فرهنگ ما نیست و نسبت‌های خوبی با فرهنگ ایرانی دارد که می‌توانیم روی آن کار کنیم. عروسک‌های مطرح تلویزیون موضوع ما نیستند گرچه از تمام ظرفیتمان استفاده می‌کنیم از مجریانی که با عروسک در برنامه‌‌هایشان اجرا دارند دعوت به عمل خواهد آمد.

هوشیار پارسیان در ادامه گفت: برج میلاد یکی از ۶ برج بزرگ دنیا است که می‌تواند رویکرد فرهنگی نیز داشته باشد و علاقه‌مند هستیم که در ادامه همکاری دبیر خانه دائمی این جشنواره در برج میلاد به وجود بیاید و ما این جشنواره را هر سال به صورت دائمی برگزار نماییم. شهید حسین فهمیده و بهنام محمدی که نامشان بار‌ها بار‌ها شنیده شده است باید مورد تقدیر قرار بگیرند. رهبر معظم انقلاب نیز در ارتباط با عروسک‌هایی که بچه‌های ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند به مسئولین نکاتی را گوش زد کرده‌اند و گفته‌اند که باید در این زمینه کار‌های مثبتی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: این جشنواره در این راستا قرار است که برگزار شود و از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ مهر در برج میلاد این جشنواره شروع به فعالیت خواهد کرد. همانطور که رهبر انقلاب در صحبت‌‌هایشان به درستی اشاره داشتند دلیل استقبال نکردن بچه‌ها از عروسک‌ها این است که آن‌ها عروسک‌های ما را نمی‌شناسند و پیشینه‌ای از آن‌ها در ذهن ندارند اما آن‌ها به خوبی سوپرمن و بتمن را می‌شناسند و از آن‌ها فیلم‌های بسیار زیادی دیده‌اند. بنده نمی‌گویم که در این زمینه کاری انجام نشده است بلکه آن چنان که باید موفق عمل نکرده‌ایم.

پارسیان در ادامه افزود: در این جشنواره ما حدود ۳۰۰ غرفه را به این فعالیت‌ها اختصاص داده‌ایم. غرفه‌هایی که در آن‌ها عروسک سازی، عروسک گردانی و آشنای با عروسک‌های دیگر اقوام بخشی از فعالیت آن‌ها می‌باشد. ما از گروه‌های مختلف دانش آموزی از مناطق مختلف برای اینکه حضور پیدا کنند دعوت کرده‌ایم. نباید فرامخوش کنیم این جشنواره یک شو نیست که از چهره‌هایی مطرح استفاده ابزاری کنیم.

نظر شما