شناسهٔ خبر: 22366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درخواست معاونت علمی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای واژه‌گزینی مناسب در حوزه علم

انتشار چهارمین شماره ماهنامه «سرآمد» و درخواست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای معادل‌سازی و واژه‌گزینی مناسب در حوزه علم ، از جدید‌ترین اخبار معاونت علمی و فناوری است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از فرهنگستان زبان و ادب فارسی و گروه واژه‌گزینی این فرهنگستان درخواست کرد با توجه به سرعت و رشد ورود و استفاده واژگان بیگانه از جمله واژه «استارتاپ ویکند (startup weekend) در حوزه علمی و فناوری، این معاونت و فعالان این حوزه را با هدف به‌کارگیری واژگان مناسب فارسی و پیش از فراگیر نشدن واژگان بیگانه یاری کنند.

 «سرآمد» مهر از راه رسید
شماره جدید ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه مهرماه 93، با حمایت بنیاد ملی نخبگان، در چهارمین گام از دوره جدید انتشار خود، به موضوع نسبت سرزمین مادری و نخبگان و استعدادهای برتر پرداخته است. 

چهره‌هایی همچون رضا منصوری، صادق آیینه‌وند، پرویز کلانتری، مصطفی رحماندوست، محمود شیخ زین‌الدین و فریدون مجلسی، در این شماره «سرآمد» دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های حوزه علم و فناوری، نخبگان و برتراندیشان کشور را بررسی کرده‌‌اند.

رضا منصوری، مدرس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، در یادداشتی به‌عنوان‌ «مریم، رامین و حسین» سراغ نوع رفتار با نخبگان جوان رفته و به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخته است. 

علم سلطان است
«علم سلطان است» عنوان گفت‌و‌گوی چهارمین «سرآمد» با دکتر صادق آیینه‌وند، برگزیده جایزه علامه طباطبایی (ره) و استاد حوزه تاریخ اسلام است. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «علوم ذاتا نه اسلامی هستند، نه غیراسلامی. علم نه کافر است نه لاییک. علم، علم است. این ما هستیم که در برابرش جهت می‌گیریم و ازش استفاده می‌کنیم. دانشمندان اسلامی و کشورهای اسلامی به علم جهت اسلامی می‌دهند و کشورهای غیراسلامی جهت غیراسلامی.»

گفت‌وگو با دکتر محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی نیز با موضوع اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این شماره سرآمد منعکس شده است. 

وی در این گفت‌وگو از دغدغه‌های خود و مدیران معاونت علمی درباره مشکلات اقتصاد نفتی سخن گفته است؛ وی در جایی از سخنانش می‌گوید: «تا وقتی ما آن منبع راحت درآمد را داریم، سخت است برویم سراغ چیز دیگر. مثل اینکه شما گرسنه باشید، یک آشپزخانه پر از غذا هم باشد، بعد بگویند از این نخور. خیلی کار سختی است. شما هفت دلار خرج می کنید، 100 دلار نفت می‌فروشید. کدام فعالیت اقتصادی این‌قدر سود دارد؟» 

کشتن لذت کتاب و کتابخوانی در دل و جان بچه‌ها
مصطفی رحماندوست، از شاعران و نویسندگان شناخته شده عرصه کودک و نوجوان نیز در قالب گفت‌وگویی، نقدهایی بر عملکرد تاریخی آموزش و پرورش داشته و از کشتن لذت کتاب و کتابخوانی در دل و جان بچه‌ها گلایه هایی بر زبان رانده است. 

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» نیز در سخن نخست این شماره از نشریه، از ضرورت نقد منصفانه سخن گفته است: «مهم‌ترین حسن نقد همین است که ما را نسبت به آنچه هستیم آگاه می‌کند و در رسیدن به آنچه باید باشیم یاری‌مان می‌دهد. بی‌جهت نبوده است که مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها را نقادی برشمرده‌اند.» 

مهاجرت مغزها
دکتر مهدی زارع نیز در یادداشتی با این عنوان که «چرا وطن محبوب شهروندان یک کشور است یا نیست؟» به مهاجرت مغزها و دغدغه حب وطن این افراد اشاره کرده است. 

چهارمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان و مدیرمسوولی دکتر سورنا ستاری در 130 صفحه خواندنی شد.

نظر شما